به دخت

 




دعواي خردسالان

دختر 3ساله‌ام ، دختر خاله 2/5ساله‌اش رو كتك‌ مي‌زند . دعواي خردسالان در سنين بين 2 تا 3 طبيعي است كه البته با توجه به تربيت والدين و برخورد آنان با خردسال، ميزان دعوا كم و زياد مي‌شود؛ براي مثال، والديني كه با فرزند خردسال خود، به شكل «زدن» بازي مي‌كنند يا به شوخي او را مي‌زنند يا نخستين‌بار كه فرزندشان آنان را زده است، مغلوب احساسات خود شده و او را منع نكرده‌اند، در اين سنين، با فرزند خود بيشتر مشكل دارند و از دعوا و كتك‌كاري او با همسالان رنج مي‌برند.

براي كاستن از اين رفتار، به نكات ذيل توجه كنيد:

  • هنگام درگيري او با دخترخاله‌اش، شتابزده دخالت نكنيد و عكس‌العمل جدّي نشان ندهيد؛ زيرا ممكن است اين رفتار، راهي براي جلب توجه شده باشد؛ بلكه بكوشيد زمينه‌هاي درگيري را از بين ببريد و در صورت آغاز دعوا، حواس او را پرت كنيد و اگر مجبور به دخالت مي‌شويد، به شكل فيزيكي واسطه شويد.
  • احتمال اين كه فرزند شما به تماس فيزيكي نياز دارد، هست؛ بنابراين، با بازي‌هايي مانند عموزنجيرباف، اتل‌متل توتوله، ماليدن پشت و ماساژ پا، اين نياز را برآوريد.
  • به او بياموزيد كه وقتي مي‌خواهد دختر خاله‌اش را كتك‌ بزند، چندبار دست‌هايش را به هم بزند (كف بزند) تا احساس خشم از او خارج شود.
  • جريمه كودك براي مقابله با اين رفتار، تأثير جدي دارد؛ پس مي‌توانيد از ساز و كارهاي باز دارنده نيز استفاده كنيد.

 

چرا كودك 10 ساله‌ام به شدّت برادر 6 ساله‌اش را كتك‌ كاري مي‌زند

 

با توجه به احتمال خطر و صدمه به فرزند 6ساله، جلو اين رفتار بايد گرفته شود. با استفاده از راهكارهاي ذيل در اصلاح بدرفتاري او بكوشيد:

از بين بردن زمينه‌ها: زمينه‌هاي افزايش نفرت او را از برادرش با عدم تبعيض، عدم مقايسه، و عدم محبت ظاهري فراون به برادر كوچك‌تر از بين ببريد.

از بين بردن فشارهاي روحي: احتمال اين كه فرزند 10سالة شما در خانه يا خارج از خانه تحت فشار روحي است، وجود دارد. با شناسايي ريشه‌هاي اين فشارها، آنها را از بين ببريد.

آموزش بيان احساسات: به او بياموزيد به جاي كتك‌زدن برادر، عصبانيت خود را با كلمات بيان كند. اشكالي ندارد كه به‌جاي كتك‌، به برادرش بگويد از او متنفر است.

ارائه راه‌هايي براي تخلية احساسات: اگر نمي‌تواند احساسات خود را در قالب واژه‌ها بيان كند، كيسه بوكس يا عروسكي بادي را تهيه كنيد تا هنگام عصبانيت و اقدام به كتك‌كاري برادر، به كيسه بوكس يا عروسك مُشت بكوبد.

آموزش تغيير وضعيت: اگر هنگام عصبانيت شديد، وضعيت خود را عوض كند (از حالت ايستاده به نشسته، خروج از اتاق، نوشيدن كمي آب)، عصبانيتش فروكش خواهد كرد.

چند توصيه

1-اگر شما و همسرتان با او يا برادرش چنين رفتاري داريد، آن را متوقف كنيد. به تأثير جدّي الگوها توجه داشته باشيد.

2-از دادن نقش‌هاي بد، چون شرور يا وحشي به او بپرهيزيد.

3-زمان كتك‌كاري، او را نصيحت نكنيد. براي اصلاح رفتار او، از موقعيت‌هاي عاطفي و زمان و مكاني مناسب از جهت روحي بهره ببريد.

4-در صورت احتمال خطر و صدمه به فرزند 6ساله، جلو او را به صورت واسطه شدن فيزيكي بگيريد.

5-در صورت استمرار بدرفتاري، از شيوة محروميت استفاده و او را از امكاناتي كه در اختيار دارد، به‌طور موقت محروم كنيد.

6-در صورت مشاهدة پيشرفت و تخفيف بدرفتاري، از تحسين او غافل نشويد.

 

مطالب مرتبط:

پرخاشگری

از بیش فعالی بچه ام خسته شده ام!

اثرات مخرب بازی‌های رایانه‌ای بر رفتار پرخاشگرانه کودکان و نوجوانان

 

1392/9/2




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی كتك كاري،زدن ،زدو خورد،بر خورد فيزيكي ،پرخاشگري ،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :