به دخت

 




اقتصاد مقاومتی و مدیریت مصرف

ارسطو علم اقتصاد را علم خانه داری می دانست؛ اما هنر اقتصاد خانواده به معنی برقراری تعادل میان منابع محدود درآمد و مخارج است و تأمین اقتصادی رمز بقای خانواده است. نقش منابع آنقدر اهمیت دارد که کارشناسان مدیریت اقتصاد خانواده؛ آن را به عنوان یکی از ارکان تحقق رویای خوشبختی و موفقیت مطرح می کنند.

انتخاب، قلب اقتصاد خانواده است. اعضای خانواده دوست دارند بهترین نوع غذا را مصرف کنند، زیباترین لباس ها را برای خود تهیه کنند. در بهترین نقطه شهر و در بهترین منزل زندگی کنند و بهترین وسایل و امکانات را در اختیار داشته باشند، به طور مکرر سفر بروند، بهترین آموزش ها را برای خود فراهم کنند و... واقعیت این است که اگرچه این درخواست ها به وسیله همه خانواده ها مطرح می شود اما واضح است که فقط درصد کمی از خانواده ها قادر به تأمین این خواسته ها هستند.

با توجه به درآمد محدود خانواده ها و مخارج بالای زندگی، چگونه می توان الگوی کارآمدی برای مدیریت منابع مالی خانواده پیشنهاد کرد؟

درست است؛ درآمد هر خانواده می تواند مقدار محدودی از خواسته های خانواده را برآورده کند، از این رو خانواده باید از میان خواسته های خود انتخاب کند. بهترین و اقتصادی ترین انتخاب برای خانواده، انتخابی است که بیشترین رضایت خاطر و خشنودی را برای اعضای خانواده به بار آورد. اقتصاد دانان به جای رضایت خاطر از یک اصطلاح علمی به نام "مطلوبیت" استفاده می کنند. آنها می گویند: بهترین انتخاب، انتخابی است که بیشترین مطلوبت را برای خانواده ایجاد می کند. زنان در مدیریت و برنامه ریزی الگوهای مصرفی در خانواده نقش اصلی را دارند. در جوامع سنتی این نقش زنان بیشتر در موضوع قناعت در خانواده مطرح است.

چگونگی توزیع منابع در دسترس خانواده بین اعضای آن بسیار مهم است و واضح است اگر یکی از اعضای خانواده قسمت بیشتری از درآمد خانواده را به خود اختصاص دهد سهم کمتری برای دیگران می ماند. در اینجا یک راه حل طلایی برای توزیع مناسب درآمد خانواده پیشنهاد می کنیم. فهرستی از خواسته ها و انتخاب های ممکن را بنویسید. انتخاب ها را آنقدر با هم عوض کنید که به بهترین انتخاب با توجه به درآمدتان دست پیدا کنید. توجه کنید که هر خانواده سازمانی است که تولید و توزیع کالا را انجام می دهد. مکانی است که در آن گروهی زندگی، کار و بازی می کنند و عمل هر یک بر دیگری اثر می کند.

پیداست که درآمد خانواده تنها می تواند درصدی از نیازهای افراد خانواده را تأمین کند. از این رو باید از میان خواسته ها بهترین و لازم ترین انتخاب به عمل آید. نیاز به انتخاب در تمام طول زندگی وجود دارد. انتخاب کالاهای مختلف بستگی به درآمد خانواده و تشخیص آنها دارد. هرچه درآمد محدودتر باشد انتخاب ها هم محدود می شود و در نتیجه باید انتخاب ها درست و بهینه باشد تا بیشترین رضایت خاطر و مطلوبیت را برای افراد خانواده به بار آورد. برای رسیدن به این سطح، همکاری پدر و مادر لازم و ضروری است ولی نقش مادر با توجه به مسئولیت مادری و همسری از پدر مهم تر است. بریز و بپاش ها و مخارج فرعی و غیر ضروری یا گاهی زیان آور نه تنها سطح بهره وری خانواده را کاهش می دهد بلکه به صورت فرهنگ و عادت نامطلوب به نسل های آینده منتقل می شود.

 

امروز برنامه ریزی پیچیده دشمن در بحث جنگ اقتصادی است، تحریم اقتصادی از جمله توطئه های استکبار علیه ایران اسلامی است که مردم ایران خواهند توانست با توجه به منویات مقام معظم رهبری با تکیه بر اقتصاد مقاومتی، این نقشه شوم دشمن را نیز برطرف کنند. نقش زنان در اقتصاد مقاومتی پررنگ است و وظیفه زنان در جنگ اقتصادی دشمنان علیه انتقلاب اسلامی دو چندان شده است.

 

کلمات مرتبط:

جها در خط مقدم آشپزخانه

زنان در اقتصاد مقاومتی چه نقشی دارند

اقتصاد مقاومتی

 فرزندان و پول

فرزندان و خرید

فرآیند مصرف وقناعت

چرایی اشتغال بانوان

نقش زنان در آموزش مصرف صحیح به کودکان

1392/8/4




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی اقتصاد مقاومتی، مدیریت اقتصادی، مدیریت اقتصادی زنان ,


نام شما : ایمیل دوست شما :