به دخت

 




قبل از خونه تکونی این موارد مهم رو بخونید

بد‌ترین شکل استفاده از پاک کننده‌هابد‌ترین شکل استفاده از مواد پاک کنندهو شوینده آن است که آن‌ها را با آب گرم مخلوط کنند یا از آن‌ها درمحیط‌های بسته‌ای که بخار آب وجود دارد، استفاده شود.نکات ضروری برای کاهشعوارض تنفسی و مسمومیت‌هاکار‌شناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت برای کاهشعوارض تنفسی و مسمومیت‌ها به افراد توصیه می‌کنند که از مواد شوینده و پاککنندهای استفاده شود که آسیب کمتری می‌رسانند، به طور مثال استفاده ازپودرهای شوینده که آنزیم هم دارند، بسیار ایمن‌تر از استفاده از موادسفیدکننده‌ای است که بخار دارد.

 استفاده از پاک کننده استاندارد و خودداریاز مصرف مواد شوینده و پاک کننده‌ها در فضاهای بسته، از دیگر توصیه‌هایکار‌شناسان وزارت بهداشت است. بخار متصاعد شده از ترکیب جوهرنمک و وایتکسبسیار برای چشم، پوست و ریه خطرناک است، بنابراین باید از ترکیب این دوماده جدا پرهیز شود.

همچنین هنگام شست و شوی حمام و دستشویی باید ازماسک‌های محافظ استفاده شده و پنجره‌ها باز و تهویه روشن باشد تا جریان هوابرقرار شود. بسیاری از مواد ضد عفونی کننده به راحتی از ماسک‌های کاغذیعبور می‌کنند و می‌توانند موجب آسیب ریه شوند بنابراین تهویه مناسب محل،روشن کردن هواکش و بازکردن پنجره‌ها، استفاده نکردن از محلول‌های غلیظ وبستن دستمال ضخیم مرطوب روی دهان و بینی می‌تواند تا حد زیادی از بروزآلرژی‌ها و پیشگیری از این مشکلات کمک کند.کار‌شناسان وزارت بهداشت از مردممی‌خواهند که به توصیه‌های ایمنی روی برچسب محصولات مانند پوشیدن دستکش وماسک هنگام استفاده از محصولات سوزاننده، توجه کنند. استفاده از موادشوینده شیمیایی ممکن است موجب تشدید بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی شود؛مواد شوینده شیمیایی روی زنان باردار، افراد مسن و کودکان بیشتر آسیب رساناست.

افراد هنگام استفاده از شوینده‌ها باید مطمئن شوند که استفاده،نگهداری و دفع این موادشیمیایی، مطابق با دستورالعمل سازنده است.نگهداری ازمواد خطرناک پاک کننده در مکانی دور از دسترس کودکان، محکم بستن درمحصولات شیمیایی و پاک کننده‌ها و نگهداری از فرآورده‌های حاوی موادشیمیاییپرخطر در ظروف ویژه از دیگر توصیه‌های کار‌شناسان وزارت بهداشت دربارهمواد شوینده و پاک کننده به شمار می‌رود. در صورت جابجا کردن مواد شوینده وپاک کننده، بقیه ماده باید به ظرف اصلی بازگردانده شود؛ هرگز نباید برچسبروی ظروف مواد شیمیایی را برداشت، اگر برچسب روی ظروف دچار پوسیدگی شد لازماست دوباره روی آن بر چسب زده شود.اقدام ضروری در مسمومیت‌های ریویاولین وبهترین اقدام برای مسمومان ریوی، خروج سریع فرد از محل سربسته و استفادهاز هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض جریان هوا است زیرا استنشاق هوای تازه،تنفس را تسهیل کرده و موجب آرامش می‌شود. همچنین استفاده از بخور به ویژهبخور سرد بسیار کارآمد بوده و خودداری از صحبت کردن نیز مفید است. ارجاعهرچه سریع‌تر آسیب دیدگان و مسمومان به پزشک یا تماس با اورژانس در اینموارد ضروری است.آسیب ناشی از مواد شوینده بر چشمانواع مواد شیمیاییمی‌توانند به چشم آسیب برسانند، مواد شوینده و رنگ بر از جمله خطرناک‌ترینمواد برای چشم به شمار می‌روند و در صورت تماس با چشم به سرعت قرنیه را زخمکرده و حتی در موارد شدید‌تر می‌توانند به سوراخ شدن کره چشم منجر شوند. مواد شوینده همچنین می‌توانند موجب ایجاد زخم‌های شدید در پلک شده وچسبندگی‌های کره چشم و پلک را به همراه داشته باشند. آسیب ناشی از این موادممکن است آن قدر جدی باشد که بینایی به طور کامل از بین برود بنابرایناستفاده از عینک حفاظتی جهت کاهش آسیب چشم‌ها توصیه می‌شود.

توصیه‌هایایمنی برای انجام خانه‌تکانی :گاهی دلیل بروز برخی حوادث برای افراد،بی‌دقتی آنهاست. بالا رفتن از نردبانی که سطح اتکای آن پایدار و محکم نشده،استفاده از بنزین برای پاک کردن وسایل بدون توجه به حساسیت آن در برابراصطکاک و گرما از جمله این موارد است.

خوب است برخی توصیه‌های سازمانآتش‌نشانی را برای این روزهای فراگیر شدن خانه‌تکانی بخوانید

 در زماننظافت خانه خود و استفاده از نردبان و یا چهارپایه از پایداری سطح اتکای آنبا زمین کاملاً مطمئن باشید و از چهارپایه‌های استاندارد و نردبان دوطرفهاستفاده کنید.

از شست‌وشوی پرده، کف آشپزخانه، حمام و غیره که آلوده بهمواد روغنی باشند توسط مواد سریع‌الاشتعال (مثل بنزین) جداً خودداریکنید.

از قرار دادن مواد شوینده مانند وایتکس و جوهر نمک و مانند اینهاروی زمین و در دسترس کودکان جدا خودداری کرده، در حد استاندارد از آنهااستفاده کنید.

 در زمان پاک نمودن شیشه و پنجره‌های منزل احتیاط لازم رانموده و از رفتن بر روی نرده‌ها و یا قرنیزها جدا خودداری نمایید

 شست‌وشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی و غیره قبل از قطع کامل برقبسیار خطرناک بوده و احتمال برق‌گرفتگی افراد را افزایش می‌دهد لذا اولبرق وسیله برقی را قطع و سپس این لوازم را پاک نمایید.

 در زمان جابجاییلوازم خانگی بالاخص اجاق گاز، احتیاط بیشتری کنید و کلیه اتصالات مربوط بهگاز اعم از شهری و کپسول را توسط آب و صابون چک کنید تا از عدم نشتی آنهامطمئن شوید. ضمنا شیلنگ‌های فرسوده انتقال گاز را حتما تعویض کنید.

ازریختن مواد قابل اشتعال در چاه‌های فاضلاب، دستشوئی، توالت و غیره جداًخودداری نموده، چرا که در اثر ریزش این گونه مواد در محیط خانه احتمالانفجار و آتش‌سوزی بسیار است.

کپسول دستی آتش‌ نشانی موجود در محیط خانهرا به موقع شارژ کنید زیرا این کار می‌توانید کمک بسزائی در زمان آتش‌سوزیاحتمالی به شمار رود.

 از جابجایی لوازم و اثاثیه سنگین منزل به صورت فردیاجتناب نموده و در این مورد از کارگران حرفه‌ای و یا کار گروهی بهرهبگیرید تا در ایام خوش نوروز دچار دیسک کمر یا عوارض ناشی از آن نشوید.

1394/12/10

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی خانه تکانی؛ ایمنی در خانه تکانی؛ شوینده ها در خانه تکانی؛ بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :