به دخت

 




توصیه تغذیه ای در رمضان

چند توصیه تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

درست است که هوای گرم و ساعات طولانی روزه­داری باعث عطش شما هنگام افطار میشود اما به هیچ وجه با نوشیدنیهای سرد افطار نکنید. با توجه به اینکه فاصله بین افطار تا ساعت خواب زیاد نیست توصیه میکنیم با غذاهای کم حجم و مقوی افطار کنید و تا هنگام خواب با فاصله به مقدار کافی مایعات و میوه مصرف کنید تا در طول روز دچار کمبود آب و ضعف جسمانی نشوید.

از تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردن غذاهای نامانوس یا غذاهایی كه برای شما ناراحتی به وجود می‌آورد لااقل در ماه رمضان خودداری كنید.حتما برای صرف سحری، كمی زودتر از خواب برخیزید تا هم ضمن استفاده از بركات معنوی ساعات سحر و مناجات با خدا، بدون عجله و با آرامش خاطر سحری بخورید. حتی اگر میل به خوردن غذا در سحر ندارید، آب، چای، شیر و مانند اینها را فراموش نكنید.

خوردن آب جوش، چای شیرین كم‌رنگ، شیر گرم، فرنی و حلیم كم‌روغن در آغاز افطار مناسب است.

خوردن نان و پنیر و سبزی (ضدعفونی شده) یا نان و پنیر و مغز گردو در وعده افطار توصیه می‌شود. به جای خوردن زولبیا و بامیهافطار را با خوردن خرما، كشمش، عسل و به‌‌طور كلی با یك قند طبیعی آغاز كنید. به این ترتیب اشتها كنترل می‌شود و زیاده‌خوری كم‌تر پیش می‌آید.  سبزی را در افطار میل كنید. چرا كه خوردن سبزی در سحری ممكن است منجر به تشنگی در طول روز بشود.

از باز کردن روزه خود با آش هایی پر از حبوبات نفاخ و رشته در حجم زیاد خودداری کنید.

اگر تخم‌مرغ میل می‌كنید در درجه اول به صورت آب‌پز سفت و در درجه دوم به صورت نیم‌بند (به شرط آن كه سفیده آن منعقد شده باشد و زرده كمی حالت سفتی به خود گرفته باشد) میل كنید.تخم‌مرغ نیمرو زیان‌بخش بوده و همچنین دیر هضم‌تر از تخم مرغ آب‌پز است.سالاد (بدون پیاز) مكمل خوبی برای غذاها در ماه مبارك رمضان است.  بادمجان، فلفل و سایر ادویه‌ها گاهی موجب احساس تشنگی در طول روز می‌شود.

از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری كنید. نوشیدن آب در وسط غذا سبب رقیق شدن شیره گوارشی و اختلال در هضم می‌شود.

حتما در غذای افطار و به خصوص سحر میوه میل كنید. علاوه بر میوه‌جات فصل، از خیسانده برگه آلو، زردآلو، انجیر و مانند اینها هم می‌توان به عنوان میوه استفاده كرد. گوجه فرنگی هم می‌تواند نقش میوه را داشته باشد.

اگر در ماه رمضان دچار یبوست می‌شوید علاوه بر میوه از خورش‌های ملین مثل خورش آلو و خورش‌های سبزی‌دار بیشتر استفاده كنید.معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای سنگین را ندارد، لذا خوردن غذاهای سهل‌الهضم و تقریبا نرم برای افطار مناسب‌تر است.

كله‌پاچه،سیرابی و شیردان موجب تشنگی زیاد می‌شود.لذا بهتر است میل نكنید ولی اگر مایلید میل كنید به صورت كم‌آب، كم‌نمك و آن هم در افطار میل كنید.

روزه‌داران داروها را در يك وعده مصرف نكنند

ايرنا: يك متخصص گفت: «مصرف آب و مايعات نقش بسيار مهمي در دفع داروها دارد بنابراين بيماران بايد در فاصله افطار تا سحر به ميزان كافي آب و مايعات مصرف كنند.» دكترسعيد اصلاحي افزود: «اگر لازم است دارويي با معده خالي مصرف شود، بهترين زمان مصرف آن يك ساعت قبل از سحري يا 2 ساعت بعد از افطار است.» وي ادامه داد: «برخي داروها هم حتما بايد همراه غذا صرف شوند و بهترين نوشيدني براي مصرف دارو، يك ليوان آب معمولي است.» دكتر اصلاحي ادامه داد: «آنتي‌بيوتيك‌ها حتما بايد در زمان مشخص مصرف شوند و امكان تغيير ساعت مصرف آنها وجود ندارد.» وي اظهار داشت: «بهترين كار براي روزه‌داراني كه به علت بيماري مجبور به مصرف دارو هستند و نمي‌خواهند از فيض ماه مبارك نيز محروم شوند، اين است كه با پزشك معالج خود مشورت كنند.» به اعتقاد كارشناسان داروي سازمان غذا و دارو، تغيير خودسرانه دوز داروها يا قطع ناگهاني آنها در بيماري‌هاي ديابت، آسم و بيماري انسداد ريه، صرع، كليوي، قلبي - عروقي، اختلال‌هاي انعقادي، بالابودن چربي و فشارخون، بيماري‌هاي رواني و غدد درون‌ريز بسيار خطرناك است و حتما بايد با پزشك معالج در اين زمينه مشورت شود.

روزه‌داران آب يخ ننوشند

خوردن آب يخ توصيه نمي‌شود مخصوصا در ماه رمضان، زيرا مصرف آن باعث اختلال در هضم و مشکلات گوارشي مي‌شود. هنگام افطار، اول بايد دست و صورت را شست تا عطش کمتر شود و بعد کم‌کم آب نوشيد. آب بايد در فواصل افطار و سحر مصرف شود، نوشيدن زياد و سريع خوردن آب ضرر دارد و چاي جايگزين نامناسبي براي آب است زيرا دفع ادرار را افزايش مي‌دهد.

 

تهیه و تنظیم: مریم ستاری ، الهام شفیعی

 

مطالب مرتبط:

راه کاهش تشنگی در ماه رمضان

6 توصیه بهداشتی برای سلامتی روزه داران

اصول تغذیه صحیح در ماه رمضان

راه پیشگیری روزه داران از بوی بد دهان

 

1393/4/13



نظرات ارسال شده
رهگذر
پنجشنبه 19 تیر 1393


از اطلاعاتی که در اختیارمون میگذارید ممنونم


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی تغذیه در ماه رمضان، توصیه های تغذیه ای در ماه رمضان ,


نام شما : ایمیل دوست شما :