به دخت

 




محيط سرسبز بر روان ما چه تاثيري دارد؟

نشاط و سرزندگي:

رنگ سبز، زندگي، تازگي، شادابي و آرامش‌ را تداعي مي‌‌كند. رنگ سبز نشانه رويش و تازگي طبيعت در بهاران و خرمي تابستان است. از اين رو سنگ‌هاي قيمتي زمرد و يشم هر دو با بخت‌ خوش مترادف دانسته شده‌اند.

خداوند انسان را براي زندگي در طبيعت آفريده است و انسان نيز هزاران سال در ميان سبزي درخشان و چمنزارها زندگي كرده است. از اين‌رو رنگ سبز براي انسان‌ها خوشايند است. اين رنگ يادآور طبيعت است، بنابراين باعث آرامش در جسم و روان مي‌شود. چشم انسان بيشترين حساسيت را به طول موج امواج مغناطيسي كه بين زرد و سبز قرار گرفته‌اند دارد و اين نيز از اهميت اين رنگ در زندگي انسان حكايت مي‌كند. امروز هم كه بيشتر افراد در جنگل‌هايي از آسفالت، آهن و بتون زندگي مي‌كنند، باز اشتياقي به طبيعت سرسبز در وجودشان زبانه مي‌كشد. با هر فرصت به دامن سبز طبيعت مي‌روند يا مي‌كوشند بخشي كوچك از طبيعت را به صورت باغچه‌هاي كوچك يا گياهان گلداني به محيط زندگي خود ببرند. ديدن گياهان، آب‌دادن به آنها و تماشاي رشدشان باعث احساس نشاط و سرزندگي مي‌شود. به همين دليل است كه پرورش گياهان در كمك به درمان فرسودگي در سالمندان، كه بيماري آلزايمر از مصداق‌هاي آن است، به كار مي‌رود. براي كودك نيز اين امري جادويي است كه ببيند دانه به ظاهر بي‌جان لوبيايي كه در خاك كاشته‌اند، زندگي را از سر مي‌گيرد و در برابر چشمانش رشد مي‌كند و دانه‌هاي متعدد به بار مي‌آورد. آشناكردن كودكان با گياهان و گل‌ها و پرورش آنها مفهوم زندگي را بي‌واسطه جلوي چشم قرار مي‌دهد و احترام به طبيعت شگفتي را كه خداوند آفريده است، در وجود آنها نهادينه مي‌كند.

فضانورداني كه براي گذران وقت وسايلي از قبيل مداد رنگي در اختيار داشتند، بيشتر مناظري از طبيعت سرسبز و درختان پربرگ و چمنزارها را نقاشي كردند، اين نقاشي‌ها در برابر تنهايي، سكوت، سرما و سياهي فضاي بيرون ‌جو به آنها آرامش و احساس اطمينان مي‌داد. دليل محبوبيت نقاشي‌هايي كه از مناظر طبيعي كشيده مي‌شوند و اشتياق عموم به آويختن آنها به ديوار اتاق‌ها اين است كه اگر درون سبزي و خرمي طبيعت نيستيم، حداقل تصويري از آن را در كنار خود داشته باشيم و به عبارت ديگر «بوي گل را از چه جوييم، از گلاب.» استفاده از گل‌ها و گياهان مختلف براي شاداب کردن محيط خانه بر روان تک‌تک اعضاي خانواده، تاثيري مثبت و آرامبخش دارد.

 

1393/3/6

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :