به دخت

 




توت فرنگی

این روزها و در سبزی تازه بهار این میوه فصل با قرمزی تند و اشتها برانگیزش هر خریداری را به خود جلب می کند. بله درست حدس زدید"توت فرنگی" اعجاب انگیز با تمام دانسته ها و ندانسته های اطرافش. حتی اگر قیمت آن زیاد است و حتی اگر درشتی آن کمی به نظر غیر طبیعی می رسداما نمی شود در مقابل خرید آن مقاومت کرد. اگر قصد شکستن این مقاومت و خرید توت فرنگی را دارید و.اگر در حساب روزانه خود جایی برای حفظ سلامت باز کرده اید باید دقت بیشتری در خرید این محصول بهاری کنید.

آیا می دانید:

توت فرنگی از زمانهای بسیار دور مصارف درمانی داشته و برای مثال رومی از آن برای معالجه سنگ کلیه، سرفه، دفع حمله نقرس و... استفاده می کرده اند.

یکی از زنان در بار ناپلئون حمام توت فرنگی می گرفته و هر بار برای حمام کردن در حدود 11 کیلو توت فرنگی استفاده می شده است!!!

در بعضی از نقاط تاجیکستان فعلی در ایام خاص سبدهای توت فرنگی وحشی را به گردن گاوها می آویزند و معتقدند فرشتگانی که توت فرنگی دوست دارند با دریافت این هدیه ها خوشحال می شوند و باعث برکت محصول و زیاد شدن شیر گاوهایشان می شوند.

توت فرنگی تازه معمولا بافت محکمی دارد. توت فرنگی خریداری شده تنها چند روز قابل نگهداری است و باید طی 2 یا 3 روز پس از خرید آن را مصرف کرد. اگر می خواهید توت فرنگی را در یخچال برای چند روز نگهداری کنید بهتر است آنها را در یک بشقاب تخت کنار هم بچینید و روی آن را با سرپوش(سلفون) بپوشانید. البته باید قبل از انجام این کار آنها را شسته باشید و توت فرنگی های خراب را جدا کرده باشید.

توت فرنگی های کال را نخرید چون پس از چیده شدن نمی رسند. تولید کنندگان توت فرنگی مایلند که توت ها هر چه بزرگتر باشند زیرا در این صورت صرفه اقتصادی بهتری دارند. اما واقعیت این است که توت فرنگی های درشت از مقدار آب بیشتری تشکیل شده اند. برای خرید اندازه های متوسط توت فرنگی را انتخاب کنید زیرا به علت داشتن آب کمتر طعم و مزه بهتری دارند. پس برای خرید توت فرنگی‌ های درشت ‌تر حرص نزنید.

اگر توت فرنگی را به صورت بسته ای می خرید دقت کنید که آنها در کنار هم فشرده شده نباشند. هر چه فشردگی توت فرنگی ها بیشتر باشد بافت آنها بیشتر دچار آسیب شده و برای فساد مستعدتر می شوند. معمولا فصل توت فرنگی اواخر بهار و اوایل تابستان است به همین دلیل سعی کنید با اینکه در سایر فصول هم توت فرنگی در بازار موجود است بیشتر آن را به صورت تازه و در همین فصل بخرید و مصرف کنید.

توت فرنگی را در آب نشوئید، زیرا این عمل سبب می شود که عطر لطیف این میوه ناپدید گردد.

اگرتوت فرنگی را بصورت محلول برای شستن صورت مصرف کنند ، چین و چروک پوست را صاف کرده ، برق و جلای خاصی به چهره می بخشد. فساد پذیری توت فرنگی بسیار بالاست. به همین دلیل مراقبت از آن هنگام برداشت و حمل محصول به بازار مهم است. معمولا برای نگهداری توت فرنگی به مدت طولانی از فریز کردن آن استفاده می شود. حفظ قسمت برگی از له شدن توت فرنگی جلوگیری می کند . بهتر است تمام توت فرنگی های له شده یا آسیب دیده را جدا کنید زیرا باعث سرایت فساد به دانه های تازه می شود.

پاشیدن مقداری آب لیمو بر توت فرنگی های بدون لک ضمن اینکه رنگ قرمز آنها را براق تر وآن را زیباتر میکند با خاصیت نگهدارندگی ویتامین ث طول مدت نگهداری توت فرنگی را افزایش می دهد.

تنظیم کننده: مریم ستاری

 

مطالب مرتبط:

کاشت توت فرنگی

شستو شوی میوه ها چرا,چقدر,چگونه؟

نحوه خرید ونگهداری به

ویژگی های یک انبه خوب چیست؟

 

1393/2/21

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی دانستنیهایی از توت فرنگی , طریقه شستشو و نگهداری توت فرنگی , بانونت. , توت فرنگی و خواص آن ,


نام شما : ایمیل دوست شما :