به دخت

 




درباره اسفناج بیشتر بدانیم!

اسفناج گياهی بومي ايران است، اين گياه يكساله بوده و داراي ساقه اي دراز به ارتفاع نيم متر و برگهاي پهن و نرم و مثلثي شكل به رنگ سبز مي باشد. دو نوع اسفناج بهاره و پاييزه وجود دارد. اسفناج از نظر داشتن ويتامين3B بسيارغني است وداروي بسيار خوبي براي درمان بيماري پلاگر است .

(این بيماري به علت كمبود ويتامين 3Bدر بدن توليد مي شود و از نشانه هاي آن ضعف بدن، تشنج، اختلال در دستگاه هاضمه و ايجاد لكه هاي قرمز روي بدن است).

اسفناج گیاهی است سرشار از كلروفیل و پروتئین و كارش نه تنها كمك به عمل هاضمه و تحریك ترشحات معدی، كبدی، لوزالمعدی و غدد داخلی است بلكه مواد معدنی قابل توجهی نیز در بر دارد. این گیاه دارای مقداری آهن، منیزیوم، فسفر، ید و مقداری مواد معدنی است كه با عنوان " عناصر قلیل" نام میبرند و جهت تعادل اعمال حیاتی بدن بسیار لازم می باشند.

خواص دارویی اسفناج

در صدر خوراكي هاي ضد سرطان ،طبق نظر حكماي طب سنتي اسفناج از نظر طبيعت

 متعادل است یعنی نه سرد است و نه گرم .

اسفناج براي بدن فوايد بسيار دارد: برگ اسفناج منبع غنی ویتامینA ، 3B ،Cو آهن و پتاسیم می باشد.بدن را قلیایی می كند .خنک کننده و پایین آورنده تب، ملین و برطرف کننده یبوست، مؤثر در رفع تشنگی و رفع یبوست، مقوی اعصاب، مفید برای کم خونی نقرس و رماتیسم، ازدیاد کننده شیر مادران، کاهش دهنده کلسترول، برای رفع ورم ریه و ورم روده کوچک و کبد و یرقان مفید است و باعث کاهش وزن و همچنین کاهش دردهای قاعدگی می شود.

اسفناج سرشار از الياف است و براي بيماران قلبي و قندي بسيار مفيد است و از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگيري مي كند و آدمي را جوان نگه مي دارد.

البته بهتر است كساني كه مبتلا به ورم مفاصل و سنگهاي كليه و مثانه مي باشند اسفناج نخورند و افراد سرد مزاج نيز آن را با زنجبيل و هل ميل نمايند.

درمان کم‌خونی با مصرف اسفناج

اسفناج یکی از بهترین غذاهای دارویی برای افرادی است که دچار کم‌خونی هستند. درمانگران چینی اسفناج را بهترین مرهم برای بیمارانی می‌دانند که کم‌خونی آنها ناشی از خونریزی‌های گوارشی است. به عنوان مثال افراد مبتلا به هموروئید یا بواسیر یا افرادی که مبتلا به خونریزی معده یا زخم‌های معده هستند می‌توانند با گنجاندن اسفناج در سبد غذایی به روند بهبود خود كمك كنند. مصرف این سبزی به تنهایی یا در کنار موادغذایی دیگر می‌تواند در خونسازی و جبران کم‌خونی ناشی از خونریزی‌های گوارشی تاثیر زیادی داشته باشد.

استفاده بيشتر از آهن و آنتي اكسيدان اسفناج:اسفناج در زمستان زياد يافت مي شود و يكي از سبزيهاي سرشار از آهن است. اما آهن آن به سختي جذب بدن مي شود. اگر بلافاصله بعد از پختن اسفناج به آن كمي ليمو ترش اضافه كنيم، احتمال استفاده از آهن و آنتي اكسيدان آن افزايش مي يابد. اسفناج از آلودگي هوا جلوگيري مي كند:بر اساس نتايج پژوهش جديد، اسفناج ميزان سرب موجود در هوا را كاهش مي دهد. پژوهشگران معتقدندكه قدرت اسفناج در پاك كردن خاك و هوا شگفت انگيز است. (سرب يكي از مسموم كننده هاي بسيار خطرناك دستگاه عصبي است كه سبب بروز مشكلاتي در يادگيري مي شود و روند رشد را كند مي كند( اسفناج داراي مقادير زيادي آهن، يد، كاروتن،كلسيم، پتاسيم، ويتامين هاي ويتامين است.

تنظیم کننده: مریم ستاری

 

مطالب مرتبط:

شرایط خرید ونگهداری پیاز

شلغم خوب

همه چیز درباره چغندر

ویژگی های یک انبه خوب چیست؟

 

1392/12/4



نظرات ارسال شده
مهدی
چهارشنبه 7 اسفند 1392


واقعا گیاهانی که در کشور ما وجود دارد از نظر غذایی غنی است


2
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی فواید و مضرات اسفناج , خواص سبزیجات , بانونت. , دانستنیهای اسفناج ,


نام شما : ایمیل دوست شما :