به دخت

 




نحوه خرید و نگهداری به

به میوه‌ای خوش‌طعم و عطر از خانواده سیب است. این میوه اگرچه به صورت خام نیز خوردنی است ولی اغلب، پخته آن را به صورت مربا و همچنین در غذاهایی همچون خورش و خوراك مصرف می‌كنند.

نحوه خرید و نگهداری

به را فقط به رنگ زرد روشن تهیه كنید، زیرا نوع سبز آن مانند بسیاری دیگر از میوه‌ها نرسیده و خیلی سفت است. البته درصورتی كه در میان به‌های خریداری‌شده، تعدادی سبزرنگ وجود دارد، آنها را چند روز در دمای اتاق قرار دهید تا رسیده شوند.

پوست این میوه براق و معطر بوده و با لایه‌ای كرك ‌مانند به رنگ قهوه‌ای پوشیده شده است كه آن را با ساییدن از بین می‌برند.

تذکر: کرک یا پرزى که روى به مى‌باشد، هضمش سنگین است و براى حلق و صدا بسیار مضر مى‌باشد؛ لذا باید قبل از خوردن به، پرزهاى روى آن را پاک نمود.

خواص غذایی

به سرشار از ویتامین‌های A و B و C و همچنین قند و پپتین است. به رسیده، دارای طبیعتی معتدل است، در حالی كه دانه آن یا همان به‌دانه طبیعتی سرد و تر دارد.

خواص درمانی

به برای درمان بسیاری از بیماری‌ها ازجمله عفونت‌های روده‌ای و ورم حاد روده، اسهال مخصوصا از نوع خونی، سوزش مجاری ادرار، تنگی نفس، سردردهای مزمن و التهاب‌های مختلف مفید است.

می‌گویند با خوردن به، عرق بدن خوشبو می‌شود.

خانم‌های باردار برای جلوگیری از سقط جنین به مصرف می‌كنند.

علاوه بر گوشت به، دانه آن نیز اثر شفابخشی برای التهاب‌های دستگاه گوارش و مخاط‌ها، سرفه‌های خشك، سینه درد، تب و گرفتگی صدا دارد ولی مراقب باشید از جویدن و بلعیدن به‌دانه بپرهیزید زیرا به‌دانه، حاوی یك ماده سمی است كه برای بدن مضر است.

بنابراین چند عدد به‌دانه را مدتی در دهان نگه داشته و مرتب بمكید تا لعاب آن خارج شود، سپس بیرون بریزید یا اینكه چند عدد به‌دانه را در آب داغ بخیسانید و از لعاب آن استفاده كنید.

 

خواص دارویى

 

در مورد به و خواص آن احادیثى از ائمه اطهار علیهم‌‌السلام آمده که عبارت‌اند از:

  1. "رسول گرامى اسلام صلى‌اللّه‌علیه‌وآله"
  2. "امام صادق علیه‌السلام"

خواص درمانى دیگر به

ـ به، میوه‌اى سرشار از تانن است که در معالجه اسهال و ورم روده بزرگ خیلى مؤثر است. به این منظور مى‌توان 40 تا 50 گرم به را خرد کرده و مدت 15دقیقه در یک لیتر آب جوشانده و مصرف کنید.

ـ بهدانه، ورم معده را معالجه مى‌کند، به این منظور باید چهار گرم بهدانه را در صد و بیست گرم آب بخیسانید و سپس آن را آن‌قدر به‌هم بزنید تا مایعى به‌شکل سفیده‌تخم مرغ به‌دست آید، و پس از آن هر وقت تمایل داشتید، مصرف کنید.

ـ جوشانده برگ درخت به‌، بى‌خوابى را درمان مى‌کند، به این منظور باید یک مشت برگ‌هاى تازه و نو رسته برگ به را به مدت ده دقیقه در یک لیتر آب جوش بریزیم تا دم بکشد و پس از صاف کردن آن را با شکوفه نارنج یا شکر یا عسل، شیرین کنید و قبل از خواب، دو قاشق سوپخورى از آن بنوشید.

ـ جوشانده برگ به (به روشى که گفته شد)، بهترین راه درمان عصبانیت است.

ـ لعابى که از خیس کردن چهار گرم بهدانه به‌دست مى‌آید، علاوه بر معالجه گلو درد، تسکین سرفه، براى آرایش موى سر و آهار پارچه نیز به‌کار مى‌رود.

ـ اگر به را قطعه قطعه کنید و در آب بجوشانند، جوشاندهء مقوى به‌دست مى‌آید که در عین حال، قابض است و در مواردى که عمل هضم به زحمت صورت مى‌گیرد، مصرف مى‌گردد.

ـ جوشانده فوق در معالجه اسهال‌هاى سبک، که بر اثر بى‌حالى و تنبلى روده‌ها پیدا مى‌شود و هم‌چنین براى معده و روده‌ها، فوق‌العاده فایده دارد.

ـ اگر آب به را بگیرید و هم وزن آن شکر اضافه نمایید و بجوشانید تا به قوام آید، شیره‌اى به وجود مى‌آید که در معالجه ورم شدید امعاء، بسیار مؤثر است.

ـ چنان‌چه دم کرده 30 گرم شکوفه به (تازه یا خشک کرده آن) را در یک لیتر آب با عرق بهار نارنج مخلوط کنند و بنوشند، خواب عمیق و راحتى به دنبال خواهد داشت.

ـ به، داراى ویتامین ‌ا‌ است که در تجدید جوانى نقش دارد و هم‌چنین داراى ویتامین ‌ا‌ مى‌باشد که در تعادل اعصاب، مهم است.

ـ به، طبیعتى معتدل دارد و خوردن آن افسردگى و وسواس را از بین ‌برد. و نشاط آور است.

ـ به براى تقویت اعمال معده، مفید است.

ـ خوردن به و فرآوده‌هاى آن مانع انداختن جنین زن‌ها مى‌شود. (باعث تقویت رحم مى‌‌شود)

ـ خوردن به و فرآورده‌هاى آن‌، میل به خاک و گِل خوردن را بر طرف مى‌کند.

ـ خوردن به، عرق بدن را خوش‌بو مى‌کند.

ـ بهدانه براى درمان سرفه، خشونت حلق، رفع عطش، حرارت معده، رفع سوزش دهان و زبان و رفع گرفتگى صدا مفید است؛ لذا باید 30 گرم بهدانه را در نیم لیتر آب جوشاند، صبح و ظهر و شب یک استکان میل نمود و براى سوزش زبان، مدتى آن را در دهان نگه داشت.

ـ اگر 100 تا 150 گرم بهدانه را در یک لیتر آب بجوشانید و روزى چند مرتبه بر پوست بمالید، براى درمان سوختگى‌، سرما زدگى و بر طرف کردن انواع ترک، لب و...مفید است.

ـ اگر گرد سوخته کرک به را روى زخم قرار دهند، خون‌ریزى را بند مى‌آورد.

ـ براى پانسمان زخم‌هاى سطحى بدن یا شست‌وشوى چشم در هنگام چشم درد، مى‌توان از محلول غلیظ جوشانده برگ درخت به استفاده نمود.

ـ خوردن روغن به (آب به + نصف مقدار آب به روغن زیتون را بجوشانید) براى درمان اسهال مزمن، خلط خونى، ورم کبد و زخم معده و روده مفید است.

ـ جویدن به دانه، کندى دندان را بر طرف مى‌کند.

ـ شربت به‌لیمو، حرارت بدن را فرو مى‌نشاند.

تنظیم کننده: مریم ستاری

 

مطالب مرتبط:

شلغم خوب

همه چیز درباره چغندر

ویژگی های یک انبه خوب جیست؟

 

1392/11/27




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی خواص خوراکی ها , اعجاز خوراکی ها , نحوه خرید و نگهداری به , بانونت. ,


نام شما : ایمیل دوست شما :