به دخت

 




نظر امام خمینی(ره) درباره مبارزات زنان انقلابی علیه ساواک

نظر امام خمینی(ره) درباره مبارزات زنان انقلابی علیه ساواک.در نوفل لوشاتو دو نفری نزد امام رفته و گفتیم ما زیاد از مسائل ساواک و شکنجه‌ها شنیده‌ایم. اگر به ایران برگردیم و به خاطر این مبارزات دست ساواک بیفتیم چه کنیم؟ باید مبارزات را ادامه دهیم؟

 جامعه‌شناس و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم است. او که در دوره دانشجویی مبارزات انقلابی فراوانی داشته و روزهای به یادماندنی زیادی را در نزد امام در نوفل لوشاتوی پاریس گذرانده، حالا از التهاب و خاطرات آن روزها روایت می‌کند. رفعت بیات از آبان‌ماه ۵۷ تا بهمن‌‌ماه که ماه پیروزی انقلاب در ایران، فعالیت‌های فراوانی در نوفل‌لوشاتو داشت. او در مورد اتفاقاتی که باعث حضورش در نوفل لوشاتو شد می‌گوید: من و همسرم در سال ۵۷ هر دو دانشجوی آمریکا بودیم.

 

آبان‌ماه ۵۷ تصمیم گرفتیم خدمت امام برسیم تا طبق صلاحدید ایشان عمل کنیم و از ایشان بپرسیم که در آمریکا برای تحصیل بمانیم یا به ایران برگردیم و خدمت کنیم. چند نفر دیگر از دانشجویان هم همراه ما شدند. به این ترتیب شد که در نوفل لوشاتو حضور پیدا کرده و با مبارزان انقلابی اطرافیان امام همراه شدیم.

 

رفعت بیات با اشاره به مبارزات زنان در سال ۵۷ و شخصیت‌های برجسته و تاثیرگذار بر فعالیتش می‌گوید: من در آن زمان که در نوفل لوشاتو بودم از شخصیت همسر امام خیلی الهام گرفتم با ایشان نشست و برخاست زیادی داشتیم. منش و زندگی خانوادگی، صبر و متانت و خودداری ایشان قابل توجه بود.ایشان را فرد بسیار ارزشمندی دیدم که خاطرات فراوانی از زندگی‌شان روایت می‌کردند.

 

حضور کسانی همچون خانم دباغ در صحنه مبارزات انقلابی برای ما باعث دلگرمی بود. همان موقع گاهی آقایان فکر می‌کردند ما زنان نباید در میدان مبارزه باشیم. اما حضرت امام که از این حضور اطلاع داشتند هیچگونه نگرانی ابراز نمی‌کردند و اتفاقا استقبال بسیاری هم می‌کردند.

او با اشاره به استفتائی که شفاها از امام در مورد مبارزات زنان مطرح کرده بود می‌گوید: در همان ماه‌های آبان و آذر سال ۵۷ من و خانم تجلی تصمیم گرفتیم در مورد همین مبارزات از امام سوال کنیم. یک اتاق ۹ متری در آنجا بود که امام گاهی در آن می‌نشستند و یک چای میل می‌کردند و در این مدت به سوالات ما هم می‌توانستند پاسخ بدهند. اتاق پشتی آن همان اتاقی بود که تمام اطلاعات و اعلامیه‌‌های امام از آنجا ارسال می‌شد. یکی از همان روزها دو نفری نزد امام رفته و گفتیم ما زیاد از مسائل ساواک و شکنجه‌ها شنیده‌ایم. اگر به ایران برگردیم و به خاطر این مبارزات دست ساواک بیفتیم چه کنیم؟ باید مبارزات را ادامه دهیم؟ امام در پاسخ ما نگفتندکه مبارزات را رها کنید خیلی جالب است. ایشان فرمودند: سعی کنید دست ساواک نیفتید.

 

گفتند: فعالیت و کار سیاسی داشته باشید اما سعی کنید دست ساواک نیفتید. فرصتی که امام برای این مبارزات به خانم‌ها می‌دادند، فرصت نابی بود. من این را یکی از ویژگی‌های خاص حضرت امام(ره) می‌دانستم که خیلی منصفانه فرصت را به خانم‌ها می‌دادند. ویژگی‌های سیاسی و اخلاقی ایشان باعث پیروزی اخلاق اسلامی در سیاست شد.

بیات از تغییر رویه برخی سیاسیون که در جریان انقلاب نقش داشتند گفته و اضافه می‌کند: امام خیلی افراد را در فعالیت‌های مختلف مبارزاتی مشارکت دادند. بسیار تاسف می‌خورم از فرصتی که حضرت امام(ره) به آقایان سیاسی داد اما قدرش را ندانستند. امام به نهضت آزادی و جبهه ملی خیلی فرصت داد. کسانی که امروزه انتقادهایی را پیرامون آن دوران مطرح می‌کنند. به این گونه افراد می‌گوییم که امام به شما فرصت داد و کار را به شما سپرد اما شما خودتان نخواستید که از این فرصت استفاده کنید. من خودم شاهد بودم زیاده خواهی تفکرات فکری و سیاسی از جمله نهضت‌ازادی و جبهه ملی که از ابتدا با حضرت امام(ره) مشکل داشتند.

 

در مصاحبه‌هایی که انجام می‌شد برخی اظهار نظرها بود که متوجه می‌شدیم خیلی با تفکرات انقلابی و انطباق دین و سیاست تفاوت دارد. متاسفانه خیلی از افراد سیاسی که در نهضت آزادی بودند فرصت‌ها را سوزاندند. در زندگی اما واقعا پاکی و ارزش‌های اسلامی جریان داشت. و کوچکترین تفاوتی در زندگی ایشان با گرفتن جایگاه سیاسی پیدا نشد و این برخی از سیاسیون اطراف ایشان بودند که تغییر کردند و از فرصت‌ها خوب استفاده نکردند.

منبع: گزارش زنان‌پرس

1392/11/19




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :