به دخت

 




همه چیز درباره چغندر

روش‌های انتخاب و نگهداری چغندر:

چغندرهای سالم، شاداب و دارای بافتی سفت را که عطر و طعم زیادی داشته باشند، از بازار انتخاب کنید.

از چغندرهای آفت‌زده یا آنهایی که نرم شده‌اند خودداری کنید. در صورت امکان از چغندر ارگانیک برای بهره‌مندی از حداکثر خواص سلامتی آن استفاده کنید. برگ‌های چغندر نیز باید کاملاً در آب روان پاکیزه شسته شوند و در آب نمک به مدت تقریباً ۳۰ دقیقه باقی بمانند تا خاک، آلودگی و هرگونه بقایای حشره‌کش‌ روی آنها از بین برود. اگر تمامی این سبزی را خریداری می‌کنید، ریشه آن را از برگ‌های آن جدا کنید چون برگ‌ها رطوبت و مواد غذایی ریشه را می‌گیرند. از آنها تا زمانی که تازه هستند استفاده کنید. چغندر تازه چند روز در یخچال باقی می‌ماند.

چغندر یک گیاه شلغمی شکل است که به رنگ زیبای سرخ تیره مایل به سیاه آفریده شده و اکثر ما آن را جوشانده به عنوان لبوی بسیار شیرین و خوشمزه میل می کنیم سرشار از خواص غذایی است. حتی برگهای خوش رنگ این گیاه بی نظیر نیز بخش خوراکی هستند. بررسی ها کاملاً نشان داده که یک ساعت بعد از مصرف آب چغندر کاهش تأثیر گذاری در فشار خون دیده می شود و بعد از سه تا چهار ساعت به میزان حد اکثر رسیده و حتی آثار شگفت انگیز آن بعد از 24 ساعت نیز باقی می ماند.

چغندر از گیاهان با ارزش تغذیه‌ای بالا و از سبزیجات ریشه‌ای مفید برای سلامت قلب و عروق است.

 نوشیدن آب چغندر جذب اکسیژن را در بدن به میزان مناسبی کاهش می دهد و نوشیدنی مناسبی برای انسانهای مسن با بیماریهای قلبی- عروقی و تنفسی محسوب می شود. آب چغندر بدلیل دارا بودن رنگ پر طراوت، یک نوشیدنی لذیذ و نیرو دهنده به شمار می رود. آب چغندر را نیز می توان با مرکبات یا همراه با آب هویج و کرفس نوشید که یک نوشیدنی عالی برای بهبود تندرستی ثا بت شده است.

توصیه می کنیم در این فصل روزانه با نوشیدن حداقل یک لیوان آب چغندر فشار خون خود را کنترل کرده و استقامت بدن خود را افزایش دهید.

خواص و مضرات چغندر

1) چغندر حاوی ویتامین های : A، B، C و عناصر : آهن ، کلسیم ، فسفر ، منیزیم ، منگنز ، پتاسیم ، ارسنیک ، روبیدم و از موادی مثل آلبومین ، قندها ، چربی و هیدرات کربن تشکیل شده است. 2) چغندر بعلت داشتن ارسنیک و روبیدم از بیماری جذام جلوگیری کرده و همچنین بخاطر داشتن فسفر غذای خوبی برای تقویت مغز بوده و موجب تقویت حافظه و اعصاب می شود. 3) چغندر اشتها آور ، مدر ، دافع اسید اوریک ، مقوی ، ملین ، آرام بخش و تصفیه کننده خون می باشد.

4) مصرف چغندر برای افرادی که به بیماریهایی مانند : سوء هاضمه ، اسهال خونی ، بواسیر ، سیاتیک ، ورم کلیه ، درد کلیه ، سکته مغزی ، التهاب مثانه ، ضعف حافظه ، ناراحتی عصبی و پوستی مبتلا می باشند می تواند مفید واقع شود. 5) خوردن آب برگ چغندر در موارد ، سردرد ، چاقی ، درد دندان ، و زخم معده اثر بسیار سودمندی می تواند داشته باشد. 6) مصرف برگ چغندر در رفع بیماری التهاب کبدی نقش مفیدی داشته و خون را نیز قلیایی می کند 7) تخم چغندر دافع بلغم می باشد که برای مصرف باید از دمکرده آن استفاده کرد. 8) ضماد برگ چغندر در رفع ورم پشت پا و موخوره اثر درمانی دارد ، همچنین ضماد آن مخلوط با عسل در رفع عارضه پوستی کهیر اثر خوبی داشته و موجب بر طرف شدن آن می شود. 9) شستشوی موی سر با آب جوشانده برگ چغندر مانع شوره موهای سر می شود. 10) جهت افزایش قدرت چغندر در ایجاد اثر پاک کنندگی بیشتر در کبد، آب چغندر را گرفته و همراه با آب هویج مصرف نمایید. 11) برای تسکین درد گوش توصیه شده است که آب چغندر را با روغن بادام گرم مخلوط کرده و در داخل گوش بچکانید.

مضرات چغندر

1_ افراد مبتلا به سوء هاضمه باید از افراط در خوردن چغندر خودداری کنند. 2_ اشخاصی که به قند خونمبتلا می باشند مجاز به مصرف چغندر نمی باشند. 3_ خوردن برگ چغندر ممکن است که در بعضی افراد موجب استفراغ ، دل پیچه و در برخی کودکان باعث حساسیت شود. 5_ اشخاص مبتلا به فشار خون و ناراحتی های معده باید در مصرف چغندر احتیاط کنند.

تنظیم کننده: مریم ستاری

 

مطالب مرتبط:

ویژگی های یک انبه خوب چیست؟

گیاهان دارویی

لبو

ترشی هویج و لبو

 

1392/10/21

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی همه چیز درباره چغندر، روشهای انتخاب و نگهداری چغندر، از چغندر چه می دانید؟ آیا از خواص و موارد منع مصرف چغندر باخبرید؟، آشپزی، بانونت. ,


نام شما : ایمیل دوست شما :