به دخت

 




بچه منظم میخوای؟

انضباط در کودکان

 

 

 

 

 

 

 

 آموزش انضباط یعنی حذف رفتارغلط کودک ازطریق آموزش؛ به این ترتیب انضباط صرفا تنبیه نیست بلکه هدف نهایی آن آموزش خویشتن داری به کودک است .

 

بیشتر والدین دوست دارند فرزندانی منظم داشته باشند اما بیشتر انها نمی دانند چرا فرزندانشان منظم نیستند...

 

حتما میدانید که کودکان برا ی هر نوع یادگیری به اموزش احتیاج دارند و برای هر اموزشی نیاز به زمینه سازی است برای اینکه بتوانیم نظم را به فرزندان خود یاد دهیم احتیاج به فراهم کردن زمینه هایی داریم مثل داشتن فضا برای اجرای نظم.

تاقبل از یک سالگی کودک نمیتواند معنای انضباط را درک کند ویا انرا فرا بگیرد امابین یک تا چهار سالگی باید شروع به یادگیری نظم وانضباط کرد زیرا کودک بیشتر عادت هایش را در این سنین کسب میکند وشخصیتش شکل میگیرد .

شرط اساسی اموزش وانضباط وروابط مطلوب وجود الگو ونمونه مناسب است نباید از کودک انتظار انجام ندادن عملی را داشت که خود پدر ومادر انرا انجام میدهند .

انضباط در معانی مختلف مانند اطاعت کورکورانه؛تنبیه؛محدودیت ونظم وقاعده استعمال می شود .

انضباط به معنی اطاعت کورکورانه :انضباط در این معنی وقتی تحقق پیدا میکند که افراد بدون چون وچرا از بزرگتر خود پیروی می نمایند بنابراین فردی که بدون گفتگو دستور بزرگتر خود را اجرا نماید ادمی با انضباط تلقی میشود انضباط کورکورانه استقلال فردی راخدشه دار میکند و فرد را بصورت الت بدون اراده در می اورد.

انضباط بمعنی تنبیه:بعضی ها کلمه انضباط را مترادف با تنبیه قرار می دهند بعضی از معلمان مدارس انضباط را بمعنی تنبیه فرض میکنند وتنبیه را وسیله استقرار نظم قر ار می دهند.تنبیه موقعیت اجتماعی فرد را متزلزل میکند با اینکه تنبیه اثر فوری دارد وممکن است فرد را از ادامه تخلف باز دارد معذالک اثر تنبیه کم است و ارزش تربیتی ندارد.

انضباط بمعنی محدودیت یا کنترل شدید:در این معنی تمام اعمال ورفتار فرد باید مورد مراقبت قرار گیرد در این معنی ازادی واستقلال فرد از بین می رودبچه هایی که کاملا محدود هستند وتحت مراقبت شدید قرار دارند ضعیف و بی شخصیت بار می ایند.

انضباط بمعنی قانون وقاعده:این انضباط که توسط معلم یا گروه همسن ویا بوسیله خود فرد به وی تحمیل میشود .

انضباط به معنی صحیح یعنی اینکه فرد شخصا اعمال ورفتار خود را تحت نظم وقاعده در امورد و خویشتن را کنترل و هدایت کند انضباط در این معنی هدف اساسی تعلیم وتربیت را شکل میدهد.

 

مطالب مرتبط:

تنبلی کودکان!!

زمان جادویی

بچه باهوش می خواید؟

 

1392/10/7

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی آموزش کودکان،نظم وانضباط،بانونت،اموزش نظم به کودکان ,


نام شما : ایمیل دوست شما :