به دخت

 




آيا براي پيشگيري از رفتارهاي نا بهنجار کودکان و انجام اعمال عبادي مي توان از اهرم فشار و زور استفاده کرد؟

جلو رفتارهاي نا بهنجار كودکان را بايد گرفت؛ اما براي اين کار، استفاده از اهرم فشار و زور (مگر به ضرورت) کارساز نيست. بت را بايد شکست؛ اما بت شکستن راه دارد. حضرت ابراهيم(ع) بت ها را شکست؛ ولي براي پذيرش بت پرستان، تبر را به گردن بت بزرگ آويخت تا بتواند رفتار خود را توجيه و بت پرستان را قانع کند.

   استفاده از زور، سبب طغيان کودک مي شود.

   رسول خدا فرمود:

   کودکانتان را تحت فشار قرار ندهيد و آنان را به طغيان وا نداريد.

   درموارد بسيار، مشکلات جدي را با تذکر آرام و برخورد خوب مي توان از بين برد.

   به اعتقاد باکستن (Buksten) ، از انديشه وران غربي، چيزي را که مي شود با قاشق تراشيد، با چاقو نمي تراشند.

   هيچ گاه فندق را با پتک نمي شکنند. در صورتي که فرزند شما مرتکب گناه شد، بايد از ساز و کارهاي باز دارنده،يعني محروميت، قهر، شيوه بده و بستان و تهديد  استفاده کنيد و اگر موثر نيفتاد، تنبيه بدني در حدي که «ديه»واجب نشود و فرزند تأديب شود، جايز است.

 

   براي انجام عبادت، از زور و اهرم فشار استفاده نمي کنيم؛ زيرا مسائل عبادي زور بردار نيست و عبادت بايد عاشقانه انجام شود. رسول خدا (ص) فرمود:

   افضلَ النّاسِ مَن عَشَقَ العِبادَهَ .....و اَحَبَّها بِقَلبِه .

   برترين مردم کسي است که به عبادت عشق بورزد و آن را از صميم قلب دوست بدارد .

   استفاده از اهرم فشار و زور، شيريني عبادت را در کام کودکان تلخ مي کند.

 

بـا تـوجـه به اعتقادات ديني و مذهبي خود، در مجالس عروسي آلوده به گناه شرکت نمي کنيم، آيا اين رفتار، عقده اي در فرزندانمان به ويژه دختران ايجاد نمي کند؟ 

کودکان و نوجوانان به ويژه دختران، علاقه ويژه

اي به شرکت در مجالس عروسي دارند. عدم شرکت شما در مجالس عروسي آلوده به گناه؛ عملي کاملاً پسنديده است، اما احتمال دارد خلاهايي را در کودکان و نوجوانان به ويژه دختران ايجاد کند که بايد با راهکارهاي ذيل، آن ها را پر کنيد.

   1- از حضور در مجالس عروسي مناسب (حتي اگر خويشاوندان دور شما يا دوستان شما باشند)، غافل نشويد.

   2- حضور در مجالس جشن مذهبي و مولودي ها مي تواند به نياز آنان پاسخ دهد.

   هنگام حضور در مجالس عروسي مناسب و محافل جشن مذهبي، درباره پوشش و آرايش موي دختران سختگيري نکنيد (با اين فرض که نامحرم آنان را نمي بيند).

   3- براي جبران اين گونه کمبودها، امکانات جذاب (رايانه، ابزار هنري، ورزشي، الکترونيک و ... ) را برايشان فراهم آوريد و استعدادهايشان را شکوفا سازيد. کودک يا نوجواني که استعدادهايش شکوفا شود و توانمندي هايش در زمينه هاي هنري، درسي، ورزشي و .... بروز يابد، احساس کمبود نخواهد کرد؛ زيرا اعتماد به نفسش بالا مي رود.

   4- آموزش ارزش هاي ديني (حلال و حرام الاهي) و پاداش تقوا نزد خداوند، چنان پشتوانه اي به فرزندان شما مي دهد که اين گونه مسائل و کمبودها، هيچ گونه اثري بر آن ها نخواهد گذاشت.

 

مطالب مرتبط:

علل بی‌توجهی کودکان به آموزش‌های دینی

مفهوم هوش معنوی

راهبردهای عملی برای پرورش هوش معنوی کودکان

 

 

1392/9/9

 



نظرات ارسال شده
مستانه
شنبه 16 آذر 1392


ممنون خوب بود<br /> ما تو عروسي رفتن سخت نمي گيريم اما جديدا اونقدر عروسي ها افتضاح شده كه به صلاح اعتقادات خودم و بچه ها و همسرم نميدونم كه در اين مراسم ها شركت كنيم، ما ميريم مسافرت و براي عدم حضورمون،مسافرت رو بهونه ميكنيم دخترام اولش غر ميزنن ولي چون خيلي بهمون خوش ميگذره ابراز خوشحالي ميكنن كه اومديم مسافرت <br />


0
0
كريمي
شنبه 16 آذر 1392


خدا خيرتون بده خيلي خوب بود


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی تربيت ،تربيت ديني ،عروسي،مولودي،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :