به دخت

 




علل كابوس ديدن نوجوان وكودك

فشارهاي روحي: فشارهاي روحي ناشي ازاختلافات خانوادگي، مقايسه‌ها، تبعيض‌ها، مشكلات تحصيلي و... عامل مهمي براي كابوس‌هاي نوجوان است.

فشارهاي روحي او را از بين ببريد.

مشاجره با همسالان مشاجره و درگيري‌ با همسالان در مدرسه يا محله، سبب كابوس مي‌شود . در چنين حالتي، با گشودن باب گفت و گو، زمينة درد دل كردن او و راهنمايي‌اش را  فراهم آوريد.

عدم بيان احساسات دروني: نوجوان شما با خواهر يا برادر كوچكش درگير مي‌شود و وقتي مي‌خواهد از او شكايت كند، به اين دليل كه بزرگ‌تر و مقصر است، اجازة بيان احساسات را به او نمي‌دهيد و چون تخلية احساسات نشده است، شب خواب مي‌بيند كه خواهر يا برادر كوچك‌تر را از ساختمان 10 طبقه هل مي‌دهد و به پايين مي‌اندازد. در چنين موقعيتي به او اجازه دهيد، احساساتش را بيان كند.

فيلم‌هاي ترسناك: فيلم‌هاي ترسناك ويدئو كليپ‌ها كه بدبختانه فراوان مورد استفادة نوجوانان قرار مي‌گيرد، عامل ديگري براي كابوس‌هاي شبانه است. او را به ديدن فيلم‌هاي مناسب ترغيب و ديدن فيلم‌هاي دلهره‌آور را محدود كنيد.

مجادله هنگام خواب: مجادله‌هاي پيش  ازخواب با نوجوان، او را دچار كابوس مي‌كند.

چند توصيه

بايد خواب او منظم باشد و از چرت زدن در طول روز بپرهيزد تا در رختخواب بيدار نماند.

ورزش يا دست كم 10 دقيقه نرمش روزانه، در آرامش روحي او بسيار مؤثر است.

غذاي سنگين به ويژه قبل از خواب، فرآيند هاضمه را دچار اختلال مي‌كند و در كابوس شبانه موثر است؛ بنابراين،، دست كم 2 ساعت قبل از خواب، از مصرف غذاي سنگين، چاي، قهوه و نوشابه بپرهيزد.

به او بياموزيد شب، هنگام خواب، نگراني‌هايش را در ذهن فهرست كند و به مرور يك به يك آنها بپردازد. اين كار مانع از غرق شدن وي در نگراني‌ها مي‌شود.

ياد خداوند وتلاوت چند آيه از قرآن كريم پيش از خواب، بهترين آرامش دهنده است.

يك دوش آب گرم بايك ليوان شير ولرم يا مطالعة سبك قبل از خواب نيز به او آرامش مي‌دهد.

 

علل كابوس ديدن كودك

كابوس، خواب ديدن ترسناكي است كه در همة سنين، حتي يكسالگي نيز وجود دارد. موضوع كابوس كودك يكساله، جدايي از والدين؛ كابوس كودكان 3 تا 6 ساله، گم شدن، دزديده شدن، و تعقيب از سوي انسان يا حيوان است و كودكان 6 تا 10 ساله، بيشتر دربارة مشكلات مدرسه كابوس مي‌بينند.

علل

فشارهاي روحي: هرگونه فشار روحي ناشي از اختلاف والدين، فرزند جديد، آزار خواهر و برادر و همسالان و... سبب كابوس مي‌شود؛ پس  فشارهاي روحي فرزندتان را از بين ببريد.

رنجيدگي خاطر: اگر به سبب كتك، داد و  فرياد و توبيخ شديد والدين، يا رنجيدگي خاطر بخوابد، كابوس مي‌بيند؛ بنابراين،، به جاي كتك و خشونت، از ساز و كارهاي بازدارنده استفاده كنيد و اگر او را كتك زديد يا به شدت توبيخ كرديد. بكوشيد تا پيش از خواب از او دلجويي كنيد تا با آرامش بخوابد.

فيلم‌هاي وحشتناك: زمينة ديدن فيلم‌هاي وحشتناك و صحنه‌هاي دلهره آور را از بين ببريد. شنيدن داستان‌هاي وحشتناك از شما و ديگران نيز زمينه كابوس او را فراهم مي‌آورد.

چند توصيه:

زمينه خوابي آرام را با رختخواب گرم و نرم و لباسي راحت و پتويي سبك فراهم آوريد.

وقتي كابوس مي‌بيند، كنار بسترش قرار گيريدو از علت ترس او بپرسيد و به او بگوييد كه خواب ديده، و خواب ديدن طبيعي است.

پشت او را ماساژ دهيد و با تكرار واژة «آرام» او را آرام كنيد.

بدين جهت كه شما را از خواب بيدار كرده است، او را توبيخ نكنيد و نرنجانيد.

پس از اينكه آرام گرفت، مدتي نزد او بمانيد.

او را اتاق خود نخوانيد. احتمال اينكه بدان عادت كند و بعد مشكلاتي را برايتان فراهم آورد، وجود دارد.

 

مطالب مرتبط:

شب‌ادراری ناشی از فشار روحی

علل غیرپزشکی شب ادراری

ترس‌ در کودکان

استفاده از بازی برای مقابله با ترس

چرابچه ام وابسته است؟

 

 

1392/9/2




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی خواب،مشكلات خواب ،كابوس ،بد خوابي،خواب ترسناك،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :