به دخت

 




بازي رايانه اي

اثرات مثبت بازی های رایانه ای .با سرازیر شدن هرچه بیشتر بازی های تازه به بازار و افزایش پیچیدگی انها بازی های رایانه ای و ویدیوئی در بسیاری از کشورها محبوبیت گسترده ای بدست اورده است .

با این همه مانندهر رسانه سرگرم کننده دیگری بویژه رسانه ای که نزد کودکان ونوجوانان بسیار پرطرفدار است نگرانی های خاصی از اثرهای جانبی ناخوشایند جسمانی؛روانی واجتماعی وبرخی موارد شیفتگی زیان بار به این بازی ها ابراز شده است.

کودکان بیشتر بدنبال بازی هایی هستند که چالش ذهنی را پدید اوردبیشتر بازی ها سطح های دشواری مختلفی دارند وکودکان به دقت یک مرحله را پشت سر میگذارند وسپس وارد مرحله مشکل تر میشوند. پژوهشگران دریافتند که بازی های کلوپی در مقایسه با بازی های اموزشی یا بطورکلی اموزش ابزارهای اموزشی بهتری برای کودکان دارای ناتوانی یادگیری بوده است.کودکانی که در زمان درس خواندن از یادگیری دستور عمل ها سرباز میزنندهنگام کار با رایانه تمایل بیشتری برای یادگیری داشتند.

به عقیده روان شناسان انگونه که نسبت به نقش این بازی ها در پرورش خلاقیت و شکوفایی ذهن واندیشه کودکان ونوجوانان تاکید میشود باید از عواقب ناشی از افراط در انجام بازی ها و نامناسب بودن انها با سن کودک نیز هشدار داد

 

گروهی از روان پزشکان معتقدند بازی های رایانه ای وفکری به دلیل داشتن تنوع در زندگی برای کودکان مفید است

 

 این بازی ها سرعت بر واکنش و گسترش فضایی دیداری کودکان اضافه میکند انها میگویندبرخلاف نظر والدین این بازی ها علاوه موارد گفته شده با اموزش اولویت های مکانی وزمانی و رقابت سالم انها را برای ورود به اجتماع اماده میکند البته اگر کودکان تاحدی درگیر این بازیها شوند که از سایر فعالیت های خود باز بمانند با به دیگرا ن اسیب بزنند والدین باید بطور موقت این بازی ها را ممنوع کنند بازی های رایانه ای میتواند بر شخصیت سازی کودکان تاثیر شگرفی داشته باشند استفاده از جذابیت های تصویری متعدد وجود هیجان و تحرک در دنیای مجازی این قدرت را به بازی های رایانه ای داده است که به یکی از اصلی ترین موارد در تربیت کودک تبدیل شود.

بعضی از نتایج نشان میدهد که استفاده از بازی های ویدیوئی میتواند به توسعه خلاقیت در کودکان کمک کند البته صاحب نظران معتقدند که تاثیر مثبت بازی های رایانه ای بسیار کمتر از اثرهای منفی ان است چرا که تولید کننده این بازی ها بیش از انکه به سلامت شخصیتی مخاطبان خود بیندیشند به فروش بازی هایشان فکر میکنند .

 

1392/8/25




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی بازی های رایانه ای،بانونت،شخصیت کودکان ,


نام شما : ایمیل دوست شما :