به دخت

 




زیارت عاشورا؛ جایگاهی برتر در نمایش عشق

زیارت امام حسین(ع) افضل اعمال است، حسین(ع) اندوه را از دل زدوده و حوایج را برآورده می کند...

زائر حسین(ع) گویا خدا را در عرش زیارت می کند و نامش در اعلی علیین ثبت می شود.

 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، زائر حسین(ع) در جوار پیامبر(ص)، علی و فاطمه (ع) خواهد بود و ایام زیارتش از روزگار عمرش به حساب نمی‌آید، زائر حسین(ع) مورد شفاعت است و اگر به حق او عارف باشد، فرشتگان الهی به استقبالش می روند. اگر بیمار گردد عیادتش می کنند و اگر بمیرد، روز قیامت گواه او می‌شوند و تا روز قیامت برای او استغفار می کنند.
 
نگاهی عرفانی به مفهوم زیارت
 
زیارت، زبان دل، ترجمان عشق، نمود احساس متعالی، سفر با کاروان عشق و اشک در محمل شوق در مسیر عرفان و معرفت است.
 
زیارت نشانگر احترام به مقام محبوبان، وفاداری به ولایت، زنده نگه داشتن نام و یاد، برپایی فرهنگ، احیای تفکر و راه، ترویج مکتب و مرام، نوعی اعتراض به دشمنان، دفاع از افکار و دعوتشان به بهره گیری از راه شهادت و شیوه آنهاست.
 
زیارت همانند دعاست، اما نه از نوع سخن با خدا بلکه سخن گفتن با الگوهای هدایت‌بخش و پیشوایان معصوم علیهم السلام است.
 
زیارت صحیفه‌ای از معرفت است که در آن امام شناسی، معرفت الهی و معرفت نفس را در می‌یابیم و به سوی تکامل حقیقی و وارستگی حرکت می کنیم.
 
زیارت معصوم(ع) همانند دیدار او به هنگام حیات و زندگانی است؛ زیرا اعتقاد همه شیعیان پاک طینت بر پایه روایات این است که مرگ و حیات معصوم تفاوتی ندارد و در هر حال شاهد و ناظر اعمال ما هستند؛ چنان که ششمین پیشوای صادق(ع) فرمود: کسی که ما را در مرگمان زیارت کند، همانند کسی است که به هنگام حیاتمان به دیدارمان آید.
 
زیارت انواع گوناگونی دارد، اما زیارتی که جایگاه برتری در عرصه دلدادگی و نمایش عشق و معرفت دارد "زیارت عاشورا" است.
 
زیارت عاشورا زیارتی برجسته و چشمگیر درباره حوادث روز خونبار عاشوراست.
 
زیارت عاشورا، دفتری از معرفت است که خواندن آن باعث زدوده شدن گناهان، رفع گرفتاری، طول عمر، برآورده شدن حوایج، آشنایی بیشتر با امواج بلا و سختی‌های نینوا، احساس نزدیکی و سنخیت با امام حسین(ع) و همانندی با زائر خدا و رسول خدا(ص) می شود.
 
فضیلت زیارت عاشورا
 
از شیخ طوسی در کتاب مصباح نقل شده است: امام محمد باقر(ع) فرمود:«هرکه زیارت کند حسین بن علی (ع) را در روز دهم محرم، تا آن که نزد قبر آن حضرت گریان شود، خدا را در روز قیامت با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزارجهاد - که ثواب آنها مثل ثواب کسی باشد که در خدمت رسول خدا(ص) و ائمه طاهرین(ع) حج و عمره و جهاد کند- ملاقات نماید.»
 
راوی: فدایت شوم، برای کسی که در شهرهای دور از کربلا زندگی می‌کند و امکان حضور در نزد قبر آن حضرت را ندارد، چه ثوابی است؟
 
حضرت فرمودند: «هرگاه چنین باشد، به صحرا یا بر بالای بام می رود و به سوی قبر آن حضرت اشاره نماید و سلام عرض کند و در نفرین کردن بر قاتلین آن حضرت کوشش نماید و بعد از آن، دو رکعت نماز کند (و این اعمال را در اوایل روز، پیش از زوال آفتاب انجام دهد) سپس گریه کند بر حسین (ع) و کسانی را که در خانه اش هستند به گریستن برآن حضرت امر کند و در خانه خود، مجلس عزاداری و اظهار جزع بر مصایب آن حضرت بر پا کند و به یکدیگر در مصیبت حسین (ع) تعزیت گویند. من برای ایشان بر خدا ضامنم، هر گاه این عمل را انجام دهند، به همه آن ثوابها برسند.»
 
راوی: فدایت شوم، آیا این ثوابها را برای ایشان ضامن می شوی؟
 
امام (ع): « بلی، من ضامنم و کفیلم از برای کسی که این عمل را به جا آورد.»
 
زیارت عاشورا، حدیث قدسی است
 
در فضیلت زیارت عاشورا، همین بس که از سنخ سایر زیارات نیست که به ظاهر از انشا و املای معصوم است(هر چند از قلوب مطهر ایشان چیزی جز آن چه ازعالم بالا می رسد، صادر نمی شود.)
 
این زیارت از احادیث قدسیه‌ای است که به همین ترتیب، از زیارت و لعن و سلام و دعا، از حضرت احدیت به جبرئیل امین و از او به خاتم النبیین (ص) رسیده است(و به حسب تجربه، مداومت در خواندن آن در چهل روز یا کمتر، در برآورده شدن حاجات و نیل به مقاصد و دفع دشمنان بی نظیر است.)
 
صفوان می گوید: امام صادق (ع) به من فرمود:« بر خواندن این زیارت (عاشورا) مواظب باش. پس بدرستی که من، ضامن قبولی زیارت کسی هستم که از دور و نزدیک، این زیارت را بخواند، که سعی او مشکور باشد، سلام او به آن حضرت برسد و خدا او را نومید نگرداند. ای صفوان! این زیارت را به این مضمون از پدرم یافتم، و پدرم از پدرش علی بن الحسین(ع) و او از حسین (ع) و او از برادرش حسن (ع) و او از پدرش امیرالمؤمنین(ع) با همین مضمون و امیرالمؤمنین(ع) از رسول خدا(ص) با همین عبارات و رسول خدا (ص) از جبرئیل با همین مضمون و جبرئیل از خدای متعال با همین مضمون. همانا خدای عزوجل به ذات مقدس خود قسم خورده که هر کس حسین (ع) را به این جملات، زیارت کند چه از راه دور و چه از راه نزدیک و سپس دعای بعد از آن را بخواند، زیارت او را قبول می کنم و درخواست او را- به هر قدر که باشد- برمی آورم. پس از حضور من با نومیدی برنمی گردد، و او را با چشم روشن و حاجت برآورده شده و فوز بهشت و آزادی از دوزخ برمی‌گردانم و شفاعت او را در حق هر کس که شفاعت کند- جز در مورد دشمن خاندان پیغمبر- می پذیرم.»
 
رسیدن به خواسته‌ها و حوائج
 
صفوان گوید: حضرت صادق (ع) به من فرمود: ای صفوان! هرگاه تو را نزد خدای متعال حاجتی بود، پس زیارت کن اباعبدالله حسین (ع) را به این زیارت، در هر مکانی که هستی و بخوان دعای بعد از آن را و از پروردگارخویش حاجتت را بخواه، زیرا برآورده و مستجاب خواهد شد. خداوند متعال در وعده‌ای که به رسول خود داده، خلاف نفرموده است.
 
سفارش ولی عصرعجل الله تعالی فرجه
 
در حکایت تشرف جناب حاج سید احمد رشتی به خدمت حضرت ولی عصر - ارواحنا فداه – در سفر حج، آن حضرت فرمود: «چرا شما عاشورا نمی خوانید؟! عاشورا! عاشورا!!.»
 
بهترین زمان خواندن زیارت عاشورا
 
خواندن زیارت عاشورا اختصاص به روز ندارد و در شب هم می تواند این زیارت را خواند. کفعمی می نویسد: بهترین وقت خواندن زیارت عاشورا در روز و قبل از زوال شمس است.
 
منابع:
 
شرح زیارت عاشورا تالیف سعید هاشمی ایلامی
 
1392/8/18



ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :