به دخت

 




نمایش خیابانی بازیگر فرانسوی برای دفاع از «حجاب»

سونیا مرگازا: اروپا، زنان مسلمان را در قفس شیشه‌ای حبس کرده است...

 گروه اجتماعی – رجانیوز: در زمانی که در جامعه ایران بحث‌های زیادی بر سر پدیده‌ای تحت عنوان "گشت ارشاد" صورت می‌گیرد و مخالفان و موافقان همواره به مناظره و مباحثه درباره آن مشغول هستند، یک هنرپیشه غیرمسلمان فرانسوی در اعتراض به محدودیت‌های اجتماعی که برای زنان و دختران مسلمان در این کشور وجود دارد، دست به اجرای یک نمایش خیابانی جالب زده و قصد دارد تا برای آگاه کردن افکار عمومی فرانسه درباره مشکلات دختران مسلمان، این نمایش را در نقاط مختلف پاریس و شهرهای بزرگ این کشور اجرا کند.

به گزارش رجانیوز، «سونیا مرازگا»، عکاس، نقاش و بازیگر تئاتر که از مادری الجزایری و پدری فرانسوی متولد شده است، در اعتراض به ممنوعیت حجاب در فرانسه، در اقدامی بی‌سابقه و مبتکرانه، دست به یک نمایش خیابانی تحت عنوان «زن محجبه در جعبه» زده است.
 


او در این اجرا که قرار است آن را در مناطق مختلف فرانسه به نمایش درآورد، به صورت زنی محجبه در یک محفظه شیشه‌ای، در تلاش است تا محدودیت‌ها و فشارهای اعمال شده بر زنان محجبه مسلمان را به تصویر بکشد. او معتقد است که زنان مسلمان همچون دیگر زنان فرانسوی حق دارند تا آزادانه در مورد نوع پوشش خود تصمیم بگیرند و هیچ کسی، حتی دولت حق ندارد که آنها را از این حق مسلمشان محروم کند.
 
خانم مرگازا همچنین تصاویر این نمایش خود را در صفحه شخصی‌اش در فیس بوک هم منتشر کرده و به مباحثه با مخالفان فعالیت زنان محجبه مسلمان در فرانسه می‌پردازد.
 
 
 
ممنوعیت حجاب در فرانسه؛ قانون اجتماعی یا هوس سیاسی؟
 
ممنوعیت اسفاده از نشانه‌های مذهبی در مدارس فرانسه که طی قانون شماره ۲۲۸ـ۲۰۰۴، ۱۵ مارس ۲۰۰۴ مجلس فرانسه از جانب دولت این کشور است که با تصویب آن، استفاده از حجاب اسلامی در مدارس فرانسه رسماً غیرقانونی شد. پیش از آن نیز اغلب مدارس فرانسه بسختی به دانش آموزان خود اجازه می‌دادند با پوشش اسلامی در کلاس‌های خود حاضر شوند. مسلمان فرانسه به عنوان بزرگترین جامعه مسلمان اروپا، از سال ۲۰۰۴ به موجب تصویب قانونی از داشتن حجاب در مدارس دولتی منع شدند.
 
چنین ممنوعیتی مستقیماً با مفاد مربوط به آزادی ادیان که در اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل مصوب سال ۱۹۴۸ و نیز کنوانسیون حفاظت از حقوق بشر و آزادی‏های اساسی اروپا مصوب سال ۱۹۵۰ درج شده، تضاد دارد.
 
در شرایطی که اطاعت مسلمانان فرانسه از این قانون نشانه موجه بودن آن در نظر مسلمانان نیست، بسیاری از دختران مسلمان به واسطه این ممنوعیت برای تحصیل به کشورهای همسایه فرانسه سفر کرده یا در مدارس خصوصی حاضر می‌شوند تا بتوانند حجاب و هویت دینی خود را حفظ کنند. شورای حقوق بشر سازمان ملل هم از قانون فرانسه در خصوص ممنوعیت پوشش حجاب در مدارس انتقاد کرده است. این شورا در گزارشی عنوان کرد: "قانون کشور فرانسه موجب عداوت و دشمنی در قبال مساله حجاب و عدم تسامح دینی در حق زنان محجبه در خارج از مدارس، دانشگاه‌ها و یا محل کار شد."
 

عدم رعایت حقوق مسلمانان در اروپا؛ چرا؟
 
اقلیت مسلمانان در غرب با آنکه بزرگترین اقلیت محسوب می­شوند؛ همواره مورد تبعیضات حقوقی، اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته اند. این روند پس از حوادث 11 سپتمبر 2001 میلادی شدت بیشتر گرفته و هر روز محدودیت‌های بیشتر و به گونه وسیع‌تر برای مقید نمودن و به انزوا کشیدن اقلیت مسلمان در جوامع اروپایی روی دست گرفته می‌شود. ممنوعیت ساخت مناره برای مساجد در سوئیس، محدودیت‌های املاک برای مسلمانان، تبعیضات علیه مسلمانان در دادگاه‌ها، آزادی بی‌حد و حصر رسانه‌ها در تبلیغات سوء علیه مسلمانان، ممنوعیت حجاب اسلامی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در اکثریت کشورهای اروپایی و.... از جمله­ی این موارد است.
 
غرب هیچگاه از در دوستی با مسلمانان وارد نخواهد شد. این قانونی است که مبارزه­ی حق و باطل را تداوم می­بخشد. اما این محدودیت­ها به عنوان یک فرصت برای مسلمانان غربی قلمداد می­شود، زیرا هرچند فشارها بر مسلمانان افزون­تر می­شود، بیداری و تلاش آن­ها برای حفظ هویت خویش و تلاش برای رشد و ترقی بیشتر می­شود. به گفته­ی ایوان ریدلی خبرنگار مسلمان شبکه­ی تلویزیونی «اسلام­تی­وی»: «هرچه بر ما سخت بگیرند، بیدارتر می­شویم.»
 
1392/8/18
 





ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :