به دخت

 




وااااااااااااای از این همه رشته

شک نیست که فراگیری علوم، فنون و دانش های مفید، یک ارزش است و اسلام و خرد انسانی، همه ی انسان ها را به آموختن دانش، ترغیب می کند و جامعه ای که مردم آن تحصیلات عالی نداشته باشند و از نیروهای ماهر و کارآمد و متخصص، تهی باشد دچار عقب ماندگی و فقر خواهد شد.

یکی از شاخص های توسعه و پیشرفت جامعه، میزان با سوادان و تحصیل کردگان آن است. اما این را هم باید بدانیم جوانانی که با سختی و مشقت فراوان و هزینه کردن، وارد دانشگاه می شوند بی تردید توقع شغل دارند.

امروزه در اثر توسعه ی دانشگاه های دولتی و آزاد و کثرت جوانان هر ساله تعداد زیادی فارغ التحصیل دانشگاهیِ دختر و پسر داریم و هر ساله به تعداد آن ها افزوده می شود و همه ی آن ها طالب اشتغال هستند (بر طبق بعضی آمارها هر ساله بیش از 350 هزار نفر)، ولی متاسفانه فرصت اشتغال مناسب برای این گونه بیکاران به مقدار کافی وجود ندارد و هر ساله بر تعداد آن ها اضافه می شود. بر طبق بعضی آمار در سال 81 تعداد آنها 150509 نفر بوده اند، یعنی 12/11 درصد مجموع بیکاران. در صورتی که همین رقم در سال 82 به 162301 نفر افزایش یافته است؛ یعنی 46/15 درصد مجموع بیکاران.

بیکاران دارای تحصیلات دانشگاهی با سایر بیکاران از چند جهت تفاوت دارند: تحصیل کردگان، چندین سال از دوران جوانی خود را صرف درس خواندن کرده اند و با آرزوهای زیاد در آغاز زندگی، در انتظار شغل آبرومند و مناسب هستند، پدران و مادرانشان نیز همین انتظار را دارند.

تفاوت دوم این است که: دولت برای فراهم کردن تحصیلات عالی، مبالغ زیادی را هزینه کرده، لذا باید برای اداره ی جامعه از آن ها سود ببرد.

تفاوت سوم، بالا رفتنِ سطح توقع تحصیل کردگان در قبول مشاغل است که انجام دادن کارهای عادی را دونِ شأن خود می دانند.

به نظرم ریشه ی اصلی مشکل بیکاریِ تحصیل کردگان آن است که در توسعه ی دانشگاه های دولتی و آزاد و تأسیس رشته ها و تشویق جوانان به تحصیلات عالی، تعداد افراد مورد نیاز، منظور نشده است. اکنون مدرک گراییِ بی رویه، یک مشکل اساسی است که مسئولان باید در حل آن چاره اندیشی کنند. لازم است که اولیای امر، در تأسیس رشته های دانشگاهی و آموزش مهارت های لازم و تعداد قبولی دانشجویان دختر و پسر، تجدید نظر کنند وگرنه مشکل بیکاری تحصیل کردگان، هم چنان باقی خواهد ماند.

برگرفته از کتاب ازدواج، موانع و راه حل ها نوشته ی آیت الله ابراهیم امینی

تهیه و تنظیم: سمانه مروتی

 

مطالب مرتبط:

پس من چیکار کنم؟

من کارآفرینم

 

1392/8/4




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی ازدواج، موانع، تحصیلات، دانشگاه، بیکاری، دولت، بانونت،فارغ التحصیل ,


نام شما : ایمیل دوست شما :