به دخت

 




نت چهاردهم:درست بنویسیم و درست بخوانیم

درست خاطرم نیست که در کجا بود و موضوع چه بود ... ولی استاد ما مثال قابل درکی را برای فهم بهتر بچه ها در برخورد با موضوعات و مسائل فرهنگی ارائه فرمودند که فکر می کنم الان می توانم از آن استفاده نمایم .

استاد می فرمودند که وقتی پول های جعلی وارد بازار می شوند لزومی ندارد که شما تمامی اسکناس های جعلی را جمع آوری کرده و به مردم بشناسانید بلکه بهتر است نسخه اصلی را به مردم درست معرفی نمایید . به بیان واضح تر  برای حل مسائل فرهنگی نیازی نیست مرتب بت های قلابی و خدایان باطل را به مردم معرفی کنید تا بشناسند ؛ شما خدا را درست به مردم معرفی کنید تا بتوانند باطل را خودشان تشخیص دهند .

 

این را نوشتم که به شکل مشخصی توضیح دهم که بانونت از مواضع خود در این خصوص که باید هوای جامعه پاک باشد کوتاه نیامده است . فقط تصمیم گرفته ایم به توصیه استاد عمل نموده و مواضع اصلی ودرست اسلام را در برخورد با مسائلی از این دست که از فقه جاری نشات گرفته است را به شکلی شفاف و روشن بیان داریم .

با این تفکر مهم نیست  این کنسرت ها در کدامین نقطه کشور برگزار می شود ... اگر چه این موضوع مانع مطالبه گری ما از مسئولین نخواهد بود .  فقط این توصیه را – توجه کنید توصیه نه امر ! – خواهرانه تقدیم می کنیم به تمامی کسانی که تابع دین و دوستدار کشورشان هستند .

برگزاری کنسرت و موسیقی زنده یقینا اگر در چهارچوب های دینی باشد مشکلی نخواهد داشت و ما با برگزاری چنین کنسرتی مخالفتی نخواهیم داشت . ولی اگر کسی بخواهد با فراهم کردن شرائط برگزاری مجالسی که با روح تعالیم اسلام و اهداف انقلاب و شهداء و منویات مقام معظم رهبری و فتاوای مراجع عظام تقلید مباینت دارد ، هوای شهر را آلوده سازد ما مخالفت خود را با هر تریبونی اعلام خواهیم کرد . 

از تمامی مسئولین بزرگوار تقاضا داریم که با برنامه ریزی و چینش ساز و کار های مناسب مانع برگزاری کنسرت هایی با شیوه غلط شوند .

و نیز از مخاطبان و خوانندگان منصف تقاضا دارم خارج از صف بندی و جناح بازی ها به مسائل نگاه و تحلیل کنند . اولین چیزی که سبب میشود مسیر  نقد و انتقاد به انحراف کشانده شود غرض ورزی ها و تعصباتی است که به نفع هیچ کسی نخواهد بود و هیچ ثمره ای نیز برای اصلاح امور نخواهد داشت .

خدای بزرگ و سبحان شاهد است که دغدغه ما " دین و دینداری" بود نه وارد شدن به بازی های سیاسی دیگران ! یقینا با غبار آلود شدن فضا  حرف حق و یقین نیز مستتر می شود .

در ادامه شما رادعوت می کنم به خواندن احکامی که در ادامه می آید :

 

نت يازدهم:احکام موسیقی 

حکم شنیدن موسیقی با خوانندگی زن برای مرد چگونه است؟ غنا یعنی چه؟

پرسش

حکم شنیدن موسیقی با خوانندگی زن برای مردان چیست؟ غنا یعنی چه؟ خواندن اشعار حافظ با موسیقی با صدای زن وشنیدن آن توسط مرد چگونه است؟

پاسخ اجمالی

دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

ج1و3) اگر صداى زن به‌صورت غنا باشد و یا گوش دادن به صداى او به قصد لذت و ریبه باشد و یا مفسده‏اى بر آن مترتّب گردد و یا همراه با موسیقى لهوى و حرام باشد، جایز نیست.

ج2) غنا یعنى ترجیع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است.

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

غنا حرام است ، و منظور از آن سخن باطلى است که با آوازى خوانده مى‏شود که مناسب مجالس لهو و لعب باشد . و همچنین جایز نیست با این گونه صدا قرآن و دعا و مانند آن را بخوانند ، ـ و بنابر احتیاط واجب ـ سخنانى غیر از آنچه گفته شد نیز به این گونه صدا نخوانند . و همچنین گوش دادن به غنا حرام است و اجرت گرفتن بر آن نیز حرام است و ملک گیرنده نمى‏شود . و همچنین یاد گرفتن و یاد دادن آن نیز جایز نیست . و موسیقى یعنى نواختن آلات مخصوص موزیک نیز اگر به نحوى باشد که مناسب مجالس لهو و لعب است حرام است ، و غیر آن حرام نیست . و اجرت گرفتن بر نواختن موسیقىِ حرام ، نیز حرام است ، و ملک گیرنده نمى‏شود ، و تعلیم و تعلّم آن نیز حرام است .و شنیدن صدای زن با تهیج جنسی جایز نیست.

دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

    1ـ در هر حال تک خوانی زن اشکال دارد

    2ـ و در مورد اینکه غنا چیست؟ و فلسفه ی حرمت آن کدام است به کتاب «180 پرسش و پاسخ» صفحه ی 510 که در بخش (تالیفات) نیز موجود است مراجعه نمایید.

    3ـ از جواب بالا معلوم شد.

دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

بطور کلی همه آهنگ هایی که از آلات طرب باشد حرام است و غنا یعنی دور دادن صدا در گلو و خوانندگی زن به صورت غنا و شنیدن صدای او نیز حرام است.

پاسخ حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته) به این شرح است:

1- غنا آوازی است که انسان را از حالت عادی خارج می کند و شهوت جنسی را در وی تحریک می کند. معمولاً چنین آواز هایی مناسب مجالس لهو و لعب هستند.

2- غنا حرام است، چه خواننده مرد باشد و چه زن.

3- همراهی موسیقی با غنا نقشی در حرمت آن ندارد.

4-موسیقی اگر انسان را از حالت عادی خارج و شهوت جنسی را در وی تحریک نماید حرام است و چنین موسیقی معمولاً مناسب مجالس لهو و لعب است. حرمت این موسیقی حتی اگربدون غنا و آواز خواندن باشد، نیز ثابت است.

منبع :

اسلام کوئیست



نظرات ارسال شده
یک مادر
جمعه 3 آبان 1392


من به عنوان یک مادر کاری با دعواهای سیاسی و یار کشی های برخی ها ندارم بنده دغدغه ام فضای شهر وکشور است من نگران تربیت دختر 13 ساله و پسر 8 ساله ام هستم فیلم مناسبی که خالی باشد از ساده جلوه دادن روابط زنان و مردان نامحرم یا خالی باشد از تیکه ها و کنایه های نامناسب و طنزهای جنسی و...
من نگران فضای آلوده ام کسی به من جواب بدهد من از کدام فضای شهری می توانم استفاده کنم برای تربیت فرزندانم
سینما ها پارک ها حتی پارک بانوان فرهنگسراها و ... هیچ کدام مناسب تربیت دینی ای که من برای فرزندانم می خواهم نیست
به من بگوئید کجا در این مملکت اسلامی یک مجموعه خوب با برنامه های شاد و مفرح تفریحی آموزشی و تربیتی می توانم پیدا کنم


4
0
رسولی
جمعه 3 آبان 1392


آنچه این بزرگوار فرمودن در خصوص دستمایه ای برای انتقامجوئی ها بنده متاسفانه این ایام در برخی رسانه ها ومحافل دیدم وشنیدم<br /> ولی شاید نان بعضی ها در این باشد که آتش تهیه را جائی بریزند که برایش خواب ها دیده اند<br /> از بانونت هم بخاطر ارائه این نگاه جدید تشکر میکنم <br /> چون برخی داشتند از این محمل برای مقاصد خودشان بهره می جستند و نه بهر رضای خدا و نه اینکه درد دین داشته باشند<br /> و اینکه برخی مسئولین اگر خطا میکنند شهامت عذرخواهی دارند ارزشمند است<br />


3
0
شفیعی ها
پنجشنبه 2 آبان 1392


سلام : از ورود مودبانه و آگاهی بخش و نه از سر نآآگاهی و جهالت و تعصب کور، از بانونت سپاسگزارم .اگر برخی از مذهبی ها و مدعیان تدین در جامعه ما که باید در ادعایشان شک کرد به این فهم برسند که که اولا ضعف های مفرط خود را در حوزه های مختلف ،اول از همه واکاوی کند و در صدد اصلاح آن برآید به گونه ای که چنین اصلاحی محسوس و قابل رویت شود و بعد نسبت به ضعف ها و اشکالات فراوان جامعه عالمانه نقد داشته باشد یقینا آن نقدها تاثیر گذار و هدایت کننده خواهد بود.آنچه در جریان جنجال کنسرت هایی که برگزار شد و دست مایه تخلیه فشارهای روحی برخی شد هرگز نکته مذکور را در ان شاهد نبودیم بلکه انتقامی بود که در پوشش دفاع ازارزش ها خود نمایی کرد(البته منظور طراحان اصلی غائله است وگرنه بسیاری دیگر که ورود کردند مطمئنا نه از سر عناد بلکه جهل و تعصب ناعالمانه بوده است)اگر همین نگاهی که در این مطلب است از ابتدا صورت می گرفت هرگز قیصریه ای به آتش کشیده نمی شد.بنده توصیه ی دوستانه دارم شما بانی این نوع تفکر و عرضه مباحثات این چنینی در فضای مجازی باشید و دیدگاه های مختلف را فرا بخوانید و حلقه های بحث و بررسی نسبت به موضوعات این چنین باشید .قبول دارم که اگر نسخه اصلی و واقعی ارائه شود جعلی ها و بی مایه ها رنگ خواهند باخت .ولی نکته آنست که ما متدینین چه میزان دنبال شناخت نسخه واقعی و نیز ساخت و ارائه آن بوده ایم ؟!اگر فرصت باشد نکات قابل عرضی دارم که می شود در یک مباحثه بدان پرداخت.موفق باشید.


15
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :