به دخت

 




مامان معلم

من يك معلم هستم وبا آغاز سال تحصيلي ،بايد كودك خردسالم را به مهد ببرم .كودكم مقاومت زيادي براي رفتن به مهد از خود نشان مي دهد.با اين رفتار او چه كنم ؟

كودك آسايش وآرام خود را از قبل شما تامين مي كند چون اين مراقبت وعشق ورزي پيوسته شما است كه اين مهم را برايش فراهم مي كند. بنابراين زماني كه او از شما دور مي شود، به اين پندار مي رسند كه ديگر مثل گذشته او را دوست نداشته و به وي عشق نمي ورزي. پس اين نوع دغدغه و تشويش مي تواند سبب ساز گريه و بي قراري كودك شود.

 

يك- يكي از راههاي كاهش اين مشكل اين است كه قدري جلوتر از زمان خروج هر روزه اش از منزل از خواب بيدار شود تا بدين وسيله بتواند خود را پيشاپيش براي رفتن به مهد آماده كند بعلاوه براي اينكه كودك احساس آرامش بيشتري كند، بايد چيزي را همراهش داشته باشد كه با ديدن آن شي‌ء فوراً به ياد محيط آرامش بخش خانه بيافتد مثل داشتن عكس يكي از اعضاي خانواده.

دو – براي اينكه كودك سازگاري بيشتري با محيط مهدكودك بدست آورد، لازم است كه پس از رساندن كودك مضطرب به اين مكان، دست كم پنج دقيقه در كنارش باشيد تا او بهتر بتواند با اين محيط آشنا شود بعلاوه ، در اين مقطع زماني بايد كودك با خاطري آسوده توسط شما سرگرم شود.

سه- براي اينكه آرامش خاطر كودك هرچه بيشتر تامين شود، لازم است كه بر احساسات خود مسلط بوده و هيجانات آرامش بخشي را به كودك عرضه داريم. بهترين كار در هنگام جدايي از كودك اين است كه چند بار او را در آغوش كشيده و با بوسيدن هاي مكرر و شادمانه از كنارش دور شويد. اين روال بايد سريع و يكدست باشد.

چهار- زمان برگشت خود را به طور دقيق به اطلاع فرزندتان برسانيد.

پنج- غالب بچه ها پس از گذشت پنج دقيقه از دور شدن مادرانشان گريه خودرا متوقف مي كنند.براي خاطر جمعي خودتان مي توانيد با مربي مهد تماس گرفته و جريان را جويا شويد.

اگر راهكارهاي برشمرده شده جوابگوي مشكل فرزندتان نبوده و يا اين كه كودك شما پس از يك ماه هنوز دست كم روزي پانزده دقيقه گريه مي كند، در آن صورت بايد به دنبال راه چاره ديگري باشيد براي مدتي مشخص در خانه نگهداري كرده، از دوستان و بستگان كمك بخواهيم يا اينكه بخواهيم عوامل ناراحت كننده او را برطرف سازيم. فرضاً كودك ناسازگارتان را مي توانيد به يك مركز نگهداري كوچكتر و در عين حال بهتري منتقل كنيد.

شش- قدرت سازگار شوندگي كودكان با تغييرات ضعيف است، از اين رو برخي از كودكان در برابر هر تغيير كوچكي از خود ناراحتي نشان مي دهند. براي چيرگي بر اين مشكل لازم است كارهاي روزمره تان را حتي المقدور يكدست و يكنواخت سازيد، مثلاً راس ساعت مشخصي كودك را به مركز نگهداري بچه برده و راس ساعت نيز اورا به منزل برگردانيد.

هفت- تا انجايي كه در توان داريد زمان برگشت به خانه را براي فرزندتان دلپذير و لذت بخش كنيد مثلاً هميشه بسته حاوي خوراكي هاي مختلف را در كنار صندلي تان داشته باشيد.

 

1392/6/30

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :