به دخت

 




نقش زنان در جهاد اقتصادی

مسلما ریشه اصلی جهاد اقتصادی زنان هستند . ما آموزه های اخلاقی ، دینی و فقهی بسیاری در مورد نقش زنان در حفظ اقتصاد خانواده داریم که مسائل اقتصادی را از لحاظ شرعی و منطبق بر اصول اقتصادی قرآن تعریف کرده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حضرت علی ( ع ) در نهج البلاغه 3 خصلت متانت ، احتیاط و حسابگری را از ویژگیهای مهم زن مسلمان می داند . از سخنان آن حضرت چنین استنباط می شود که یکی از ویژگیهای زنان مسلمان باید خصلت حسابگری باشد . آن حضرت به زنان حسابگر ارج می نهد و متذکر می شود که زنان حسابگر و دقیق ، از مال و آبروی همسر خویش مراقبت می کنند . بنابراین اگر یک زن به 3 صفت متانت ، احتیاط و حسابگری مزین باشد ، به راحتی و آزادی می تواند در خانه و اجتماع ، گام های سازنده و موثری بردارد . البته مردها نیز در اقتصاد خانواده نقش درآمدزایی دارند . بی تردید مدیریت تعادل اقتصادی خانواده زنان هستند . اگر خانمها در جهاد اقتصادی نقش داشته باشند و خرج داخل خانواده را بخوبی کنترل کنند نقش موثری در سالم سازی و تعادل اقتصادی دارند .

 

در جهاد اقتصادی با دو گروه از زنان روبرو هستیم :

یک : نقش زنان خانه دار

نقش زنان خانه دار که مهمترین نقش به لحاظ نقشی که زن در خانواده دارد اقتصاد خانواده را خیلی خوب می تواند رهبری و مدیریت کند . مسلما نقش زن مسلمان در خانواده ، تدبیر امور داخل خانواده و نظارت مسئولانه برای کانون پر مهر خانواده است . علی ( ع ) به این نقش اشاره می کند و می فرماید : " زن ناظر و مسئول امور خانه و همسرش است . "

زن مسلمان با نظارت صحیح خود در خانواده می تواند فضای صمیمانه و تفاهم آمیزی را ایجاد کند و زمینه یک زندگی سالم ، با نشاط و موفقیت آمیز را فراهم سازد .

 

-بنابراین زنان می توانند در جهاد اقتصادی نقش رهبری و مدیریت هزینه خانواده را داشته باشند . اگر مدیریت هزینه های خانه و خانواده از طریق زن اعمال شود خیلی زیاد می تواند در اقتصاد خانواده موثر باشد .

 

-زن خانه دار می تواند به لحاظ برنامه ریزی هزینه های پوشاک ، هزینه های تغذیه خانواده ، هزینه های علمی ، و هزینه های گردش و تفریح را کنترل و مدیریت کند . در این مورد نقش زن خانه دار بسیار محسوس است و با مدیریت بسیار ماهرانه در کم کردن هزینه های زندگی می تواند نقش داشته دباشد و خلا های زندگی را کاهش دهد .

-با توجه به این مساله که در کشور ما نعمت و مواهب طبیعی بسیار زیاد است ، زنان می توانند خیلی خوب ساماندهی کنند و مواد غذایی را به بهترین شکل و نیاز به خانواده برسانند و از اصراف و دورریزی جلوگیری کنند . آنها می توانند در مصرف برنج ، نان ، گوشت وبسیاری مواد در تغذیه خانواده ، مدیریت بسیار دقیقی داشته باشند .

-علاوه بر این زنان می توانند هزینه های رفت و آمد خانواده را کنترل کرده و کاهش دهند . همانطور که میبینیم بسیاری از مادران تردد بچه ها به مدرسه را خود به عهده می گیرند و مانع از هزینه های زیادی خانوار می شوند .

-در کم کردن هزینه های پوشاک و مدیریت کردن آن زنان نقش موثری دارند . می توانند الویت را به ضروریات بدهند و از هر نوع مصرف گرایی پرهیز کنند .

-اگر زنان نگاهشان به زندگی متعالی باشد خودشان را درگیر مسائل کاذب ، تجملات و مصرف گرایی بیش از اندازه نمی کنند و در اینجا نقش آموزش و ارتقاء آگاهی زنان بسیار موثر و مفید است . البته زنان روستایی ما که سواد کمتری دارند ، اما از اگاهی بالایی برخوردارند و می بینیم که در روستاها با درآمدهای کم ، خانواده را ساماندهی می کنند .

نکته دیگر در مدیریت اقتصادی زنان : نقش زنان در جهاد اقتصادی این است که زنان می توانند با پس انداز درآمد خود ، با خانواده همراهی کنند . 

البته اگر رسانه این نقش آموزش دهی را به خوبی به عهده بگیرد و این مساله را تبدیل به ارزش کند بهتر به آن می رسیم . آموزش به زنها واجب تر از آموزش به مردهاست چرا که مردان را زنان تربیت می کنند و زنان محور خانه و خانواده هستند . و ریشه جهاد اقتصادی زن است .

لازم به ذکر است هر نوع دوری از مصرف گرایی و بهاء دادن ، به مصرف بهینه و صحیح ، و پیشگیری از اصراف ، آموزه هایی است که خیلی در اقتصاد خانواده تاثیرگذار است . در واقع به لحاظ اینکه مادر با تک تک افراد خانواده در ارتباط هستند خیلی خوب می تواند این مساله را به اعضای خانواده منتقل کند .

 

دو-گروه دیگر زنان مورد نظر زنان شاغل هستند .

 در جهاد اقتصادی نقش زنان شاغل نیز بسیار مهم است . بخشی از زنان ما شاغل هستند و در درامد زایی نقش دارند ، چون خودشان در تولید و درآمد نقش دارند ، اگر ارزشها در وجودشان نهادینه شده باشد و گرفتار تجمل گرایی و مصرف زدگی نشوند نگاه بهتری به هزینه کردن دارند . چون معتقدند ساعت بسیاری از عمر خود شون درگیر کار است . پس نقش این زنها نیز در هزینه کردن کمتر از زنان خانه دار نیست که بخشی از هزینه خانواده را در می آورند و صرفه جویی می کنند . و باز در اینجا به نقش رسانه نیز باید اشاره کرد که تعریف اصول اقتصادی در اسلام چون خمس ، زکات ، مردم داری ، انفاق و غیره الویت دهد .  باید به زنان آگاهی دهد که مدیریت اقتصادی بهتری داشته باشند . رسانه در آموزش به زنان نقش مهمی دارد . اگر زنان از تجمل گرایی فاصله بگیرند خیلی تاثیر گذار هستند . 

نویسنده : عصمت سپهری

تنظیم: الهام شفیعی

 

مطالب مرتبط:

جهت گیری اقتصادی از نظرقرآن و سیره ائمه

فرآیند مصرف و قناعت

تعریف اقتصاد خانواده

فرزندان و خرید

کاهش فقر

 

 

1392/6/9




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی مدیریت اقتصادی، جهاد اقتصادی، نقش زنان ، مقاومت اقتصادی،بانونت ,


نام شما : ایمیل دوست شما :