به دخت

 




آگاهي دادن به فرزند

آگاهی دادن در خصوص هر چیز خوب و بد درستیها و غلطها به فرزند

این آگاهیهایی که فرزند در هفت سال اول زندگی به دست مي آورد پایداریش از همه دورانهای زندگی بیشتر است.

تا جایی که بعضیها هفتاد درصد یادگیری و شکل گیری شخصیت و یا بخش عمده ای را در این دوران می دانند در حالی که ما این بخش را به حساب نمی آوریم و فکر می کنیم تربیت از مدرسه شروع میشود. این پایداری تا جایی است که جمله معروفی است که می گویند العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر نقشی که بر روی سنگ حک میشود پایداریش خیلی زیاد است.مانند سنگهای حک شده در زمان هخامنشینان که بعد از سه هزار سال هنوز هم وجود دارد. چیزهایی که در دوران کودکی یاد می گیریم این قابلیت را دارد.

  امام صادق(ع) میفرمایند:هر چه زودتر معارف الهی را به فرزند خود بیاموزید قبل از اینکه دیگران با آموزشهای انحرافی از شما سبقت گیرند.نباید بمانیم تا  فرزند در مدرسه و در فلان کتاب چیزی از دین بیاموزد.

 

حال اگر کسی فرزندی داراي مشکلی دارد این مشکل را باید زود حل کند.مولوی در مثنوی قصه شخصی راتعریف می کند که در راه مردم خواری را می کارد و مردم را اذیت می کند هر چه مردم می گویند که این خوار را بردار قول برداشتن می داده ولی خوار را بر نمی داشته و هر سال که میگذشت این خوار در زمین محکم تر می شده و بزرگتر و از طرفی این شخص هم ضعیفتر می شد تا اینکه کندن این خوار خیلی سخت شد.

صفات اخلاقی منفی هم همینطور است اگر زود به دادش نرسیم دیگر از بین بردنش سخت می شود .و اراده ما جوابگوی کندن آن نیست. در کودکی و جوانی و نوجوانی صفات اخلاقی بد را راحتتر می شود نابود کرد.

توجه كنيم اولین قدم برای آگاهی تلاش برای آگاهی خودمان است.

دوم باید بدانم وظیفه من چیست و روش انتقال این آگاهی چیست؟امام صادق(ع) میفرمایند:هر کس بدون آگاهی و بصیرت دست به انجام کاری بزند مانند کسی است که به بیراهه ای میرود.هر چه سریعتر برود دورتر میشود.

نقشهای والدین در تربیت:

يك- نقش تمهیدی-مقدمه چینی کردن

از قبل از تولد پدر در کسب و کارش مراقب باشد.خانم مراقب باشد .اذان و اقامه در گوش نوزاد.

برای ثبت نام فرزند در مدرسه نقش تمهیدی داریم مثلا لوازم تحریر می خریم.روپوش .مدرسه را مشخص می کنیم و .... همین کار را برای تربیت هم باید انجام داد.این نقش تمهیدی با فراهم کردن دو کار در خانه شروع می شود:

یک اینکه در خانه گناه نباشد.

دوم تنش و دعوا در خانه نباشد.

دو- نقش الگویی

اگرمی خواهی فرزندت خوب باشد مواظب خودت باش.فرزند ان در هفت سال اول به شما نگاه می کنند کاملا مدل سازی می کنند، شما خوب باشید فرزند از شما یاد می گیرد .محققی به نام باندورا کار جالبی کرده است پنج گروه را از مهد کودکها جمع کرد هر گروهی را در اتاقی قرار دادند که یک آدمک پلاستیکی هم در هر اتاقی بود در گروه اول یک آدم بزرگ هم در اتاق قرار دادند که با دیدن آدم پلاستیکی آدم بزرگ شروع کرد به زدن آن.

گروه دوم فیلم آن را تماشا کردند

گروه سوم کارتون همین را تماشا کردند

گروه چهارم کاری نکردند

گروه پنجم آدم بزرگسال نسبت به فرد یک برخورد آرام کرد

همه این فرزند ها را با هم در مقابل این آدم پلاستيکی قرار دادند سه گروه اول آدم پلاستيکی را زدند گروه چهارم نشسته بودند و گروه پنجم شروع به نوازش کردند.دقیقا الگو عامل بوده قبل از اینکه سخنمان موثر باشد.وقتی پدر و مادر شدی نقش جدیدی پیدا می کنی و یک نفر از ما فیلم برداری می کند و مجسم سازی می کند باید نقش خودمان را جدی بگیریم.امام علی(ع) فرمودند هیچ میراثی مثل ادب نیست.

سه- نقش تبلیغی، بيان این خوب است این بد است در این نقش رعايت چند نکته لازم است، چگونه به او بگوییم :

-بیان شفاف و روشن

-به زبان کودکانه با استدلال بگوییم

-کوتاه و مختصرباشد

-بیان غیر مستقیم مثل بازی و قصه

-استفاده از گروه همسالان مثلا برای ایجاد نظم در کودک رفت و آمد با یک فرزند منظم خوب است.

- تدریجی و مستمر باشد نصف لیوان آب اما هر روز برای یک گلدان.گاهی لازم است پنجاه بار بگویید.

- در زمان خوبی بگوییم در زمان دادن جایزه

- دوستانه و با محبت بگوییم

-یک کلاس آموزشی خوب اختیاری و کوتاه ،اماخودش بخواهد

-صبورانه و متعهد به نتیجه نه وابسته به نتیجه در آموزه های دینی داريم هر چیزی یک زینتی دارد زینت علم حلم است شما پدر و مادرها می خواهید به فرزند چیزی را بگویید باید با صبوری بگویید شما نباید منتظر نتیجه باشی باید از انواع مدلها استفاده کنید و خسته نشوید.

چهار- نقش تشویقی

پنج- نقش حمایتی در همه کارها بیا اتاقت را با هم مرتب کنیم بیا من جا نمازت را می اندازم با هم نماز بخوانیم

شش- نقش مراقبتی مثلا در مسایل مالی، سرماخوردگی ،خوردن غذا و ... اما در امور معنوی نيز بايد مراقبت داشته باشيم ، مثل دعوا نکردن والدین در کنار کودک، با دست کثیف نمی شود تمییز کرد تربیت هم اینگونه است برای تربیت اخلاق کودک باید خودمان در خلوت پاک باشیم. در معاشرتها باید مراقب بود خانه هر کسی نرویم و ....

آگاهیها و تربیتها مختلف است تربیت دینی تربیت جنسی و ..........مهمترین تربیتها تربیت دینی است پیامبر در این مورد فرمودند فرزندانتان را با سه ویژگی تربیت کنید دوستی پیامبر، اهل بیت و قرآن این به معنی نفی تربیتهای دیگر نیست اما این سه مورد بیشتر سفارش شده اصل، دوستی با این سه مورد است.

اینها هم نیاز به یک تمرين هايي دارند.این سه مورد در تربیت خیلی کمک می کنند.

راههای ایجاد این محبت:

-مراقبتهای قبل از بارداری

-دوم بیان قصه از پیامبر و امامان به زبان کودک

-برپایی مجا لس و شرکت دادن فرزند ان در این مجالس(زمان شركت در مجلس ،کوتاه وهمچنين مجلس سبک ودر حد درك فرزند باشد)

 

-کلاسهای معنوی پر جاذبه

-مراقبت در کسب و کار ،شدت و ضعف ما در ارادت به ائمه به این موضوع بر میگردد

-معاشرت با کسانی که خیلی نسبت به اهل بيت ارادت دارند

-تشویق فرزند ها به خدمت گذاری جفت کردن کفشها و یا یک کار کوچک

-بيا ن اينكه اين كارها (ارادت به معصومین)چه پاداشهای زمینی و آسمانی دارد از اینجا میفهمیم که حضرت ابوالفضل (ع)این ارادت را از کجا آورده ...

 

1392/6/9

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی آگاهي به فرزند،بانونت،آموزش به كودك ,


نام شما : ایمیل دوست شما :