به دخت

 




چرایی ، چیستی و چگونگی اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی چند سرفصل دارد که عبارت هستند از چرایی اقتصاد مقاومتی ، چیستی اقتصاد مقاومتی و چگونگی اقتصاد مقاومتی .

 

1-   چرایی اقتصاد مقاومتی

اولین نکته قابل بررسی در این موضوع پاسخ به این سوال است که چرا اقتصاد مقاومتی نامیده شد ؟ پاسخ این پرسش را می توان در دو ضرورت جستجو کرد ؛ اول ، ضرورت داخلی و دوم ، ضرورت خارجی . به لحاظ ضرورت داخلی باید گفت : دهه چهارم انقلاب اسلامی ، دهه ی پیشرفت و عدالت نامیده شده است ؛ از آن جا که یکی از مهم ترین وجوه پیشرفت و عدالت ، مقوله اقتصاد است ، نام گذاری سالهای اخیر به نام "اقتصاد مقاومتی" با عنوان دهه چهارم ، تناسب دارد ؛ علاوه بر این ، بخش عمده ای از برنامه پنجم توسعه نیز به مباحث اقتصادی اختصاص یافته است ؛ علاوه بر آن ، بخش عمده ای از طرح هدفمند کردن یارانه ها که در سال 1389 آغاز شد ، در سال 1391 استمرار یافته و اجرا می شود .

از این رو ، سکاندار انقلاب اسلامی ، می فرمایند «ملت ایران در این برهه از زمان ، جهادش به طور عمده در عرصه ی اقتصاد است .» در کنار ضرورت داخلی ، ضرورت خارجی هم برای انتخاب نام "اقتصاد مقاومتی" وجود دارد و به نظر می رسد که ضرورت خارجی تا حدودی از ضرورت داخلی هم مهمتر است . برنامه ریزی های توسعه و کلان در بیش تر کشورها ، اقتصادی است ؛ و اغلب مردم جهان به مسائل اقتصادی بیش از سایر مسائل بها می دهند ؛ حضور معنویت در زندگی آنها کم رنگ شده است ؛ کسانی هم که به معنویت توجه می کنند آن را در حاشیه اقتصاد قرار می دهند . امروز در کشورهایی که به آمریکا و الگوی لیبرال دموکراسیِ متصل هستند ، انقلاب رخ داده است ؛ کشورهایی که حاکمان آنها سالیان دراز ، دست نشانده آمریکا و غرب هستند و دیکتاتوری خود را با اتکا به دیکتاتوری جهانی ادامه داده اند . مصر و تونس ، مثال های روشنی بر این مطلب هستند .

2-   چیستی اقتصاد مقاومتی

اما اقتصاد مقاومتی چیست ؟ اصولاً چرا اصطلاح اقتصاد مقاومتی انتخاب شد ، اقتصاد مقاومتی یعنی مبارزه ؛ یعنی دشمنی در عرصه اقتصاد وجود دارد که باید با آن مبارزه کرد . البته این مبارزه چند وجه دارد : اول این که دشمنان خارجی برای مخدوش کردن الگوی انقلاب اسلامی در ذهن مردم داخل و خارج ، از طریق اعمال فشارهای مختلف سعی می کنند حرکت اقتصادی کشور را با کندی یا شکست مواجه کنند ؛ آشکارترین اعمال فشارها تحریم های اقتصادی علیه ایران است . همان گونه که مبارزه خالصانه برای خدا شرط اصلی در تحقق جهان نظامی است ، اقتصاد مقاومتی هم باید برای خدا باشد . در جنگ نظامی ، رزمندگان اسلام می جنگند تا دشمنان دین و معنویت را از بین ببرند و در این راه آماده اند که شهید و یا جانباز شوند و یا در حین جهاد از رسیدگی به امور دنیایی مانند : درس ، کار اقتصادی و یا بازار دست بکشند .

اقتصاد مقاومتی نیز همین گونه باید با ایثار و فداکاری در راه خدا همراه باشد . در اقتصاد مقاومتی نیز یک تلاش مستمر ، پی گیر و خستگی ناپذیر لازم است ؛ هم چنان که رزمندگان جبهه های جنگ ، شرط نمی کردند که مثلاً روزی هشت ساعت بجنگند و وقتی ساعت کاری تمام شد ، به خانه بروند ، اقتصاد مقاومتی نیز کوششی بی وقفه را می طلبد .

 

اگر کشوری وابسته ی اقتصادی باشد و برای تأمین آب ، نان ، انرژی و سوخت خود ، محتاج دیگران شود ، دچار وابستگی سیاسی و فرهنگی نیز خواهد شد . چنین کشوری برای تأمین مایحتاج اقتصادی ، شروطی را متحمل می شود که وابستگی سیاسی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت .

3-چگونگی اقتصاد مقاومتی

چگونگی اقتصاد مقاومتی را میتوان در ابعاد مهم اقتصادی م چون تولید، توزیع، مصرف و . . . بررسی کرد.

اقتصاد مقاومتی در بخش تولید ، توزیع و مصرف

اقتصاد مقاومتی در هر بخش از اقتصاد ، ابعاد ، تعریف و مصادیق خاصی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد ؛ برای نمونه به بعضی از موارد واضح آن اشاره می کنیم ؛ اقتصاد مقاومتی در تولید کننده ، اقتصادی است تولید کننده که اجتماع را صحنه جنگ تصور کرده و مصمم باشد هر آن چه کشور به آن احتیاج دارد ، در داخل تولید شود ؛ وابستگی های اقتصادی از بین برود و استقلال کامل اقتصادی به دست آید و کشور در مبادله آزاد باشد و حتی مورد نیاز کشورهای دیگر باشد . هم چنین تلاش کند تا تولیدات داخلی نسبت به کالای خارجی استحکام ، زیبایی و برتری داشته باشد و در داخل و خارج کشور اعتمادها را جلب کند .

تولید کننده داخلی باید این ذهنیّت را که جنس خارجی ، مرغوب تر از جنس ایرانی است تغییر دهد . اقتصاد مقاومتی در مصرف این است که به خدمات و کالای داخلی اعتماد شود ؛ اگر در شرایط موجود ، کالای ایرانی گران تر است ، مصرف کننده باید ایثار کرده و کالای ایرانی مصرف کند تا نقش خود را در حرکت رو به پیش چرخ های تولید اقتصاد کشور ، ایفا کرده باشد . مصرف کننده باید از مصرف کالاهای خارجی به ویژه قاچاق بپرهیزد . 

 

او باید به این درک نائل شود که مصرف هر کالای قاچاقی که ارزان تر به دست او می رسد ، حقوقی از بیت المال یا تولید کننده های داخلی را ضایع می کند . برداشت دیگر از اقتصاد مقاومتی در مصرف ، آن است که باید مصرفِ بهینه داشت و از هر کالا و خدماتی ، درست ، به موقع و به اندازه استفاده کرد ؛ حداقل باید به اندازه عمر مفید و استاندارد یک کالا ، از آن استفاده کرد .

 

1392/6/2

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی اقتصادمقاومتی ,


نام شما : ایمیل دوست شما :