به دخت

 




تاثیر اشکال هندسی در نگرش افراد به زندگی

شکل های مختلف تاثیرات بسیاری بر روان و عواطف انس ها دارد مثلا دایره مربع و .... .

این اشکال در جای جای منزل ما به چشم می خورد پارچه روی مبلمان، کاغذ دیواری، پرده، روی بشقاب و بسیاری از این دست که روزانه با با اشکال در منزل خود روبه رو هستیم .

 

 

 تصور، خیال و معنا یابی تفکر انسان با جهان ماده عجین است.
مربع عناصر چهار گانه حیات را در خود دارد (آب ، خاک ، آتش و باد )، برخی بر این باور هستند که مربع جنسیت مردانه دارد، مربع سنگین است و ...
به همین ترتیب می شود یک یک اشکال را بررسی کرد، حتی می توان در مورد طعم تلخ مربع سخن گفت و بیضی را شیرین دانست.

با توضیحات فوق الذکر، اشکال و احجام هندسی هر یک دارای معنایی هستند، یا اگر کامل تر بگوییم اشکال و احجام هر کدام در ذهن انسان معنایی را تداعی می کنند.

آگاهی یافتن نسبت به معانی که در طول تاریخ تفکر بشری بر اشکال سوار شده اند به ما کمک خواهد کرد تا در تقابل با محیط خود هوشمندانه تر رفتار کنیم.
باید دانست که شناخت احجام به عنوان علمی پایه ای امروز در تمام علوم آکادمیک مرتبط با طراحی سازه ها و تولیدات صنعتی و هنری آموزش داده می شود لذا امروزه هیچ خودرو سازی در جهان وجود ندارد که از دانش یک طراح صنعتی بهره نبرد.



این دانش در تمام تولیدات صنعتی به شکلی مهم نقش ایفا می کند، از ساخت مبلمان گرفته تا نمک پاش . اما این گستردگی بدان معنا نیست که تمامی جمیعت بشری در این دانش سهیم هستند.

امروزه در بعضی موارد از این علم به عنوان جادو استفاده می شود تا مصرف کننده نسبت به شی جادو و سحر شود و احساس مصرف کننده تحت کنترل قرار گیرد.

مصرف کننده ای که از چرخه اندیشیدن کنار گذاشته شده و در واحدهای تولید انبوه مانند یک ماشین نقش بازی می کند، هنوز حسش را نسبت به احجام و اشکال از دست نداده است، پس هنوز شکلات گرد را بهتر می خرد و برای تأمین حس قدرتش ماشین مکعبی و بزرگ را انتخاب می کند و به آرم مربعی بیمه اطمینان بیشتری خواهد داشت.

اگر ما انسان های ساکن بر روی کره ی خاکی، آن هم در دنیای امروز و عصر جدید نخواهیم به این دانش مسلح شویم، هم چنان به فولکس قورباغه ای می خندیم و هم چنان از راننده های نیسان می ترسیم، بی این که بدانیم این خشونت با شکل این خودرو در ارتباط مستقیم است و نه راننده ی نگون بخت آن!

توجه به این امر ضروری است که نقش ما در تولید برای آگاه شدن بر محیطمان اهمیت ویژه ای دارد، لذا دست کم تا زمانی که هنوز این منطق ماشینی و خشک بر جهان حاکم است، امکانات لازم را برای آموزش، بالندگی خلاقیت و رشد کودکانمان فراهم کنیم.

این حقیقت غیرقابل انکار است که کودکان پیش از آن که وارد چرخه تولید صنعتی شوند، امکان این امر را دارند که با دست خود و به کمک ابزار، ساختن را بازی کنند و از این طریق با دنیای پیرامون خود و طبیعت کاملاً بیگانه نشوند.

این یک هشدار جدی است که برای گریز از این شرایط مسخ و دوری از جهان پیرامون با ابن اشکال و پیام های این اشکال در روان خود باخبر شویم.

ادامه دارد....

 

1392/5/19

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :