به دخت

 




کاهش فقر

اقتصادی برای مقابله با فقر. در نظریه جامع عدالت اسلامی دارای جایگاهی است که بر اساس آموزه های اسلامی هدف از بعثت انبیای الهی به قیام واداشتن انسان ها برای تحقق قسط و عدالت اجتماعی است . (لیقوم الناس بالقسط / سوره حدید) بنابراین خداوند نعمت های فراوان برای انسان ها فراهم کرده که بتوانند از فقر و محرومیت نجات یابند و نیازمندی های خود را تأمین کنند از طرف دیگر با وضع زکات و صدقات و انفاقات در جامعه اسلامی ضمن کمک به تحقق عدالت اجتماعی و تعدیل ثروت زمینه پر شدن شکاف های فقر در جامعه را آماده ساخته است .

 

بر این اساس در نظریه جامع عدالت اسلامی نه تنها ثروت به طور عادلانه بین آحاد جامعه توزیع می شود تا فاصله طبقاتی کاهش یابد و به حداقل برسد بلکه فرصتها نیز بین افراد جامعه به نحو عادلانه توزیع می گردد و بدین قرار بی شک زمینه فقر از جامعه زدوده خواهد شد اسلام اجازه نمی دهد که افراد جامعه در اثر توزیع ناعادلانه ثروت و فرصت دچار فقر شوند . کار عامل نفی و محو فقر است – هر جا کار باشد فقر محدود و پنهان است و هر جا کار نباشد فقر است . حدوداً هر 3 درصد بیکاری – یک درصد فقر پدید می آورد .

می توان گفت واژه اقتصاد مقاومتی به معنای نقشه راه و یک action plan اکشن پلن برای پیشرفت اقتصادی کشور به شمارمی آید . اقتصاد مقاومتی در یک کشور یا یک امت اسلامی معمولاً زمانی گفته می شود که کسانی که جامعه را راهبری می کنند ، برنامه ریزی کلان دارند و یک شعار را برای آن دوره و یا بازه زمانی برای جامعه انتخاب می کنند که بیانگر فلسفه فکری و حرکت و رفتار جامعه خواهد بود .

این اهداف در یک جمله کوتاه خلاصه می شود که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهاد اقتصادی و سیاسی و سال قبل تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و سالهای قبل جهاد اقتصادی ، همت مضاعف و کار مضاعف ، اصلاح الگوی مصرف ، نوآوری و شکوفایی مطرح شد که هر سال یک شعار با رنگ و بوی اقتصادی ارائه شده است .

 اقتصاد مقاومتی که سرلوحه رفتار اجتماعی و حرکت جامعه اسلامی است ، اگر از نقطه نظر سیستمی و عملیاتی نگاه شود ، می توان گفت اقتصاد مقاومتی یک راهبرد بلکه یک برنامه عمل برای امت اسلامی با عنایت به شرایط کشور و منطقه به شمار می رود .

 نیروهایی که مخالف سازمان ارزشی به تعالی عالی اسلامی هستند ، هم در داخل و هم در منطقه خلیج فارس و غرب و شرق آسیا و هم در شمال و جنوب کشور هر کدام در بخش های از دوران دفاع مقدس با کشورهای مقابل ایران تبانی کردند و امروز نیز در تحریم اقتصادی هم پیمان استکبار شدند .

با عنایت به فضای یاد شده و شرایط منطقه و جهانی مقام معظم رهبری عنوان «اقتصاد مقاومتی» را اعلام کردند که سرلوحه رفتار و مسیر حرکت جامعه را تبیین کند و اقتصاد مقاومتی از نظر فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی ، فلسفی و مهمتر از همه کنکاش رفتار دینی و اعتقادی انجام خواهد شد .

در اقتصاد مقاومتی باید آحاد مردم جامعه وارد این عرصه شوند و نه تنها دولت یا مجلس یا قوه قضائیه یا فقط اقتصاد دانان بلکه همه جامعه اسلامی و جامعه ایرانی برای راه اندازی سریع تر این پروژه عظیم اقتصاد مقاومتی همکاری کنند .

مرتب پیکار و مقابله در زمینه های نظامی با جمهوری اسلامی انجام شده است و امروز در زمینه اقتصادی شروع کرده اند و این مقابله ظاهراً تمام شدنی نیست ، وقتی جامعه می خواهد در هر زمینه ای پیشرفت کند با تحریم مواجه می شود و حتی برخی کشورهای مجاور و به ظاهر اسلامی با رونق اقتصادی کشور مقابله می کنند .

ما باید نیروی انسانی خود را بسیج کرده و با همت مضاعف و کار مضاعف پروژه های نظام اسلامی را به جای اینکه در 12 ماه اجرا کنیم با روحیه جهادی در 10 ماه به انجام رسانیم و منافع 3 ماه بهره برداری زودتر به جامعه اسلامی برسند . همان گونه که در جنگ تحمیلی هیچ کشوری سراغ نداریم که حتی یک کمک جزئی به ایران داشته باشد ، هم اکنون نیز باید ملت بداند روی پای خود ایستاده و اقدام خصمانه دشمن در زمینه تحریم اقتصادی را خنثی کند.

 

1392/5/19

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :