به دخت

 




صبر ریحانه‌ها کمپینی برای دفاع از حجاب و عفاف

حجاب از مقولاتی است که از سده اخیر برای زن ایرانی اهمیت خاصی یافته...

و همواره مخالفان و موافقانی داشته است.اما در هر حال بدنه اصلی اجتماع به حجاب و رعایت حیاء بسیار معتقد است. بعد از رواج استفاده از اینترنت و افزایش تصاعدی کاربران آن، فضای مجازی نیز به عرصه‌ای برای فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و ... مبدل شد. برخی جریان‌های فعال جوان با ایجاد موج‌های وبلاگی سعی در مقابله با برخی تهاجمات فرهنگی و اشاعه سبک نزدگی اسلامی دارند.

اما در هر حال بدنه اصلی اجتماع به حجاب و رعایت حیاء بسیار معتقد است. بعد از رواج استفاده از اینترنت و افزایش تصاعدی کاربران آن، فضای مجازی نیز به عرصه‌ای برای فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و ... مبدل شد. برخی جریان‌های فعال جوان با ایجاد موج‌های وبلاگی سعی در مقابله با برخی تهاجمات فرهنگی و اشاعه سبک نزدگی اسلامی دارند.

یکی از این موج‌های ایجاد شده، «صبر ریحانه‌هاست» که به طور کلی به موضوع حجاب و عفاف می‌پردازد. در معرفی این موج چنین امده است:

«در روزهای شبیه همین روزهای گرم تابستان تصمیم گرفتیم موجی به راه بیاندازیم برای تقدیر از کسانی که اسوه صبرند و آن را در تمامی ابعاد‌ش معنا می‌کنند. موجی که قرار بود با نوشتن‌های وبلاگ‌نویسان و طرح زدن طراحان، ما را به جواب معادله روزه+گرما+حجاب برساند. جوابی که شاید خیلی از ما پاسخ‌ش را می دانستیم اما می خواستیم با شنیدن یک صدای بلندتر، محکم‌تر قدم برداریم در این راه عشق و بندگی...

دو سال از آن روزهای سال خوبِ ۹۰ می‌گذرد. موج اول به ساحل رسید و تمامی نوشته‌ها و طرح‌های خوب ش در دفتر مهربانی خداوند ثبت شدند. دومین دوره موج صبر ریحانه‌هاست. و دعوت می‌کنیم از تمام کسانی که قلمی در دست دارند و می‌نویسند و طراحانی که طرح می‌زنند در زمینه کلی روزه+گرما+حجاب، و موضوعات پیشنهادی:

دختران؛ راه‌کارها، تجربه‌ها و تاثیرگزاری حفظ حجاب

مادران؛ راه‌کارهای تربیتی حجاب برای فرزندان و تجربه‌های این راه

همسران؛ من برای حجاب همسر خود چه کرده‌ام؟ (ویژه آقایان)»

در همین راستا با خانم مریم حدادی، دبیر موج وبلاگی صبر ریحانه‌ها گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

چرا موج دوم حجاب در ماه مبارک رمضان ایجاد شد؟ علت نام گذاری به نام صبر ریحانه‌ها چه بود؟

بهانه راه‌اندازی این موج حجاب و روزه‌داری در فصل گرما است. فقط با اسم «موج وبلاگی حجاب» که قبلا هم اتفاق افتاده بود وارد عرصه نشده است. احساس کردیم در کنار همه کارهای خوبی که انجام می‌شود، لازم است به زیبایی‌های حجاب هم پرداخته شود؛ در این راه به قولی خواستیم پیش‌قدم شده و تهاجمی عمل کرده باشیم، نه صرفا حرکت منفعلانه در پاسخ توهین یا حرکتی شبیه به این.

حجاب به تنهایی راه برون‌رفت از مشکلات است؛ علمای اخلاق در تقسیم‌بندی صبر، چهار نوع صبر را برشمرده‌اند؛ صبر بر مصیبت، صبر بر معصیت، صبر بر اخلاص، و صبر بر عبادت. می‌بینید که ریحانه‌های ما، دست‌کم سه قسم از این چهار نوع صبر را دارند و سربلند از این امتحان بیرون می‌آیند.

ایده اصلی این موج چرا و چگونه شکل گرفت؟

ایده اصلی این حرکت در نهضت پوسترهای انقلاب شکل گرفت و از همان جا هم پشتیبانی شد، چه در دور اول چه این دوره. تابستان دو سال پیش که مصادف شده بود با ماه مبارک رمضان، پیشنهادی داده شد مبنی بر اینکه از دخترانی که حجاب یا روزه را به خاطر گرما رها نمی‌کنند تقدیر بشود. این طرح با استقبال خوبی هم مواجه شد، تصمیم گرفتیم امسال تخصصی‌تر و با موضوعات بیشتر موج را شروع کنیم.

مهمترین هدف این موج وبلاگی چیست؟ و دستاوردهای آن تا کنون چه بوده است؟

بیان زیبایی‌هایی که شاید کمتر کسی به آنها توجه کند. چادری بودن زیباست، اخلاق و ادب چادر هم زیباست و باید بیان شود. جلوه خاص این رفتار در این روزهای گرمِ روزه‌داری خودش را نمایان می‌کند. بزرگداشت این رفتارها هم جدا از دستور خداوند نیست: «وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» باید این ذهنیت به وجود بیاید که برای کارهای خوبی مثل حجاب هم باید تقدیر کرد و با بیان زیبایی‌های آن هم می‌شود افراد را به سمت حجاب دعوت کرد. نمی‌دانم دقیقا این حرکت چقدر تاثیر گذار باشد، اما امیدواریم چهره خوبی از محجبه‌ها و حجاب را به تصویر بکشیم.

چه تعداد از وبلاگ نویسان در این موج شرکت کردند؟ در کدام قالب استقبال بیشتری دیده شده است؟

حدود ۵۰ وبلاگ که بعد از بازبینی اولیه آثار پذیرفته شده روی سایت قرار می‌گیرند. بیشتر مطالب نیز در قالب‌های کوتاه ادبی و یادداشت به دست ما رسیده است.

نتایج و پیامدهای حرکت‌های ارزشی این گونه در فضای وبلاگستان چه خواهد بود؟

شاید در ابتدا به ذهن خیلی‌ها برسد (همانطور که در کامنت‌ها بود) که این کارها وظیفه شخصی هر فرد است و جنبه تقدیر ندارد. اما باید توجه داشته باشیم که فضای وبلاگ نویسی ارزشی ما باید آنقدر انرژی و پتانسیل داشته باشد که فعالیت‌هایی از این دست را خودش راه بیاندازد و مدیریت کند و فقط به دنبال پاسخ دادن به توهین‌ها و .. نباشد.

حرکت ها به نظر شما چقدر در حفظ حجاب و ترویج معروف موثر است؟

این یعنی دیده شدن خوبی‌ها؛ تمرکز کردن روی خوبی‌ها و هویدا ساختن جلوه‌های مختلف آن، ان‌شالله باعث تروج آنها خواهد شد.

به نظر شما چطور با حفظ حجاب کامل و رفتار با حیاف می‌توان در جامعه نیز مشارکت فعال داشت؟

حجاب برای من و اطرافیانم بیش از آنکه مانع باشد، کارگشا بوده است. با داشتن حجاب کامل، در همان ابتدا بسیاری از محدوده‌های اخلاقی، سطوح و شدت روابط با نامحرم و . . . رعایت می‌شود و به نظر من خیلی جاها همین ویژگی حجاب کمک بزرگی برای حضور در اجتماع است.

چطور باید اشتیاق محجبه بودن را در نسل جوان برانگیخت؟

نسل ما نسل اینترنت و ارتباطات و تنوع‌های زیاد است. شاید نصیحت کردن مستقیم‌ترین راه باشد، ولی امکان به نتیجه نرسیدن هم دارد. همان‌طور که در سال‌های قبل دیدیم باید از امتیازات مثبت حجاب با زبانی از جنس همان خواسته‌های جوان امروز صحبت شود. امیدواریم با قدم گذاشتن در این راه با کمک خداوند، نتیجه مطلوب حاصل شود.

در این موج وبلاگی، برداشت‌های مردانه و زنانه از حجاب چقدر با هم تفاوت داشتند؟

برداشت‌های مردان و زنان بسیار به هم نزدیک بود. در اغلب نوشته‌های کوتاه از سوی این گروه، نوشته‌های کوتاه احساسی و نزدیک به هم دریافت کردیم و محور مشترک این کارها این بود: حجاب داشتن در این گرما و روزه‌دار بودن، زیباتر است.

سخن آخر...

اگر امروز شاهد بعضی از کم حجابی‌ها و بد حجابی‌ها هستیم شاید یکی از دلایلش این باشد که ما نتوانستیم به خوبی پیام حجاب و زیبایی و آرامش حجاب را منتقل کنیم. امیدوارم با توکل به خدا بعد از این بتوانیم با اخلاق و رفتارمان، و نه فقط حرف‌هایمان دعوت کننده خوبی برای حجاب صحیح باشیم.

منبع: مجله اینترنتی دخت ایران


1392/5/13

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :