به دخت

 




كاهش مصرف انرژی دستگاههای خوراک پزی

شما از هر نوع اجاق خوراك پزي كه استفاده ميكنيد، روشهاي زير شما را براي صرفه جويي در مصرف انرژي حين آماده سازي غذا، ياري خواهند كرد:

درِ ظروف را بگذاريد تا از فرار گرما به بيرون جلوگيري شود. اين كار مي تواند تا دو سوم مصرف انرژي صرفه جويي به همراه داشته باشد.   

 

     

در زمان مناسب، از زودپز استفاده كنيد. با پخت غذا در دما و فشار بالاتر، زمان پخت به ميزان قابل توجهي پايين مي آيد و مصرف انرژي بين 50 تا 75% تقليل مي يابد.              

با به كارگيري كوچكترين ظرفِ مورد نياز، نياز به گرمايش را به حداقل برسانيد. اگر با گاز غذا مي پزيد، شعله را تا آخرين حد بالا نبريد، مگر در حالتي كه از يك ظرف بزرگ استفاده مي كنيد.

هنگام جوشاندن، از كمترين آب مورد نياز براي انجام كارتان استفاده كنيد.         

در اجاقهاي خوراك پزي برقي، فقط از ظروفي با كف صاف استفاده كنيد تا بيشترين تماس را با المنت داشته باشد. يك ظرف انحنادار يا گِرد، بيشترِ گرما را هدر مي دهد.          

صفحات فلزي روغني زيرِ اجاقها را تميز نگه داريد، يا براي انعكاس بيشتر و مؤثرتر حرارت به ظرف خوراك پزي ، روي آن را با فويل آلومينيم بپوشانيد. 

اجاقها يا فِرهاي معمولي اساساً كم بازده هستند، به اين دليل كه به منظور حرارت دهي به غذا، بايد ابتدا 35 پوند فولاد و حجم زيادي هوا را گرم كنند: آزمايشات نشان مي دهد كه فقط حدود 6% از خروجي انرژي يك اجاق معمولي به طور كامل جذب غذا مي شود.

هنگامي كه تصميم به استفاده از اجاق را داريد، بهترين راه براي صرفه جويي در انرژي اين است كه فقط هنگامي كه ظروف يا مقدار غذاي لازم زياد باشد، از آن استفاده كنيد، و تا آنجا كه ممكن است، يك وسيلة كوچكتر (مانند يك اجاق تستر يا مايكروويو) را انتخاب كنيد.

در مقايسه با اجاقهاي الكتريكي، اجاقهاي همرفتي بازدهي بالاتري دارند. اجاقهاي همرفتي با استفاده از يك فن براي به جريان در آوردن هواي داغ در اطراف غذا، نياز به دما و زمان كمتري براي پخت غذا دارند.

هنگامي كه اجاق با چندين ظرف انباشته شده است، كه اين كار مانع از توزيع مناسب حرارت مي شود، عمل همرفت، بيشتر انرژي را صرفه جويي مي كند؛ هنگامي كه فر كاملاً پر نباشد، ممكن است ميزان صرفه جويي پايين بيايد.

 

اجاقهايي با عمل خود-پاك كن تا 20% صرفه جويي بيشتري در انرژي به همراه دارند، زيرا داراي عايقبندي بيشتري براي مقاومت در برابر دماهاي بالاتر، حين فرايند پاكسازي هستند.  به عبارت ديگر، اگر شما از عمل خود-پاك كن بيش از يكبار در ماه استفاده كنيد، از انرژي بيشتري كه ناشي از صرفه جويي حاصل از به كارگيري عايقبندي است، بهره مي گيريد.

اجاقها و فرها، همچنين مي توانند باعث گرم شدن بيش از اندازة خانة شما در تابستان شوند، كه نتيجة آن، افزايش هزينة تهويه مطبوع و يا گرم شدن نامناسب خانه است. اگر از دستگاه تهويه مطبوع استفاده مي كنيد، به خاطر داشته باشيد كه هر چه انرژي كمتري براي گرم كردن غذا هدر برود، دستگاه تهويه مطبوع، براي خنك نگه داشتن منزل، به كار كمتري نياز دارد

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :