به دخت

 




سربه مهر

بدون هیچ حرف اضافه ای ، باید گفت سر به مهر عنوان خوبی برای برای این فیلم و این سوژه بود . ارتباطی بین راز و نماز . این ایهام دلچسب هم با سوژه و هم داستان ارتباط خوبی دارد . 

سوژه این فیلم مشخصا خود نماز است . سربه مهر قصه یک دختر ِ کم رو و خجالتی ِ روستایی است که علاقه به زندگی در تهران سبب شده است که جدا از خانواده خود زندگی کند. صبا وبلاگنویس است و گاها مسائل خود را در وبلاگش می نویسد . او با خودش و خدا قرار می گذارد که اگر به خواسته هایش برسد نماز بخواند .برآورده شدن خواسته هایش در فاصله ای کوتاه او را به عمل به عهدش وا می دارد . صبای خجالتی از نماز خواندن در حضور هم خانه ای و خانواده هم خانه ای اش خجالت می کشد . آن قدری که برای نماز خواندنش به رفتن به نماز خانه فرودگاه متوسل می شود ؛ چرا که نمازش عموما در آخرین اوقات شرعی ادامی شود و امکان رفتن به مسجد و مکان های دیگر نیست .

فیلمِ نخست ِ هادی مقدم دوست قابل احترام و  از این باب که موضوع فیلم مشخصا نماز و یکی از دلایل نخواندن نماز است بسیار ارزشمند است . در دنیای قیلمسازی وارد شدن به فضای مجازی اتفاق ِ نو و بکری است و این از امتیازات دیگر فیلم است . صبا از معرفی خود در قرار وبلاگی دوستانش طفره می رود و شخصیت واقعی خود را پنهان می کند . مسئله ای که در فضای نت بسیار مشاهده می شود . سیر فیلم به گونه ای پیش می رود که در آخرین سکانس در حالی که نماز ظهر و عصر خود را قضا می خواند ، به نماز اول وقت مغرب متصل می شود  و بدون توجه به پیامکی که به دستش می رسد و ممکن است حتی در مسیر رسیدن به خواسته هایش هم نباشد نماز را اقامه می کند ... و بر خلاف قبل این بار فقط برای خدا و نه برای اجابت دعاهایش ، نماز می خواند . فیلم سیر خوبی را برای تحول صبا انتخاب کرده است .

با این حال فیلمنامه ی سر به مهر بی نقص و نقد نیست .

 در ابتدای فیلم نمایش داده می شود که صبا در حال ثبت نام برای آزمون دکتراست . ولی رفتارهای صبا در نت و استفاده غیر طبیعی اش از آیکون ها ، لحن محاوره ای نسبتا سطحی و رفتارهای عمدتا ساده اش ، سن و سال و تحصیلاتش را برای مخاطب غیرقابل باور می کند . ضمن آنکه تحول صبا در خواندن نماز ، صرفا به دلیل برآروده شدن خواسته اش و بدون داشتن هیچ پیش زمینه ی دیگری از شخصیت او منطق روایی فیلم را تا حدی زیر سوال می برد . شاید فیلمنامه به سلسله دلایلی در بازه ای از زمان برای نماز خواندن صبا نیاز دارد . و یا شاید بهتر بود فیلمنامه در جزئیاتِ شخصیت پردازی صبا زمینه ای را برای پذیرش نماز قرار می داد . به علاوه اینکه بازی لیلا حاتمی در این نقش و یا شاید اساسا انتخابش در این نقش این نقد را پررنگ تر می کند .  

ازکار ارزشمند باید تقدیر کرد . من این کار را ارزشمند می دانم ...


92/4/5



نظرات ارسال شده
پویا ebrahimzade [puyaebrahimzade]
یکشنبه 9 تیر 1392


ok


1
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :