به دخت

 




زمان‌ منتظر هیچ کس‌ نمی‌ماند- قسمت7

دوستان عزیز در آخرین قسمت از فنون مدیریت زمان،  دو فن دیگر و  بالاخره نتیجه گیری را خواهیم داشت.

 كارهاي مربوط به خانه

هر خانه تعداد زيادي كارهاي متفاوت دارد كه بايد انجام شوند. اين مسئوليت‌ها مي‌توانند بار زيادي بر ما وارد كنند، اگر برنامه‌ريزي نشوند با تعداد بسياري از اولويت‌ها در زندگي پيچيده امروزي، بيشتر مردم نمي‌توانند وقت اضافه براي انجام كارهاي خانه پيدا كنند.

 

 از آنجايي كه خود نمي‌توانيد همه اين كارها را انجام دهيد، اگر امكان داشته باشد آنها را به فرزندانتان تفويض كنيد.

وقت گذاشتن براي فرزندان

همه قبول دارند كه قراردادن فرزندان در اولويت‌هاي بالا هميشه ساده نيست. فرزندان وقت قابل ملاحظه‌اي از شما مي‌گيرند و لازم است كه ديگر اولويت‌ها را همراه با اين موضوع برنامه‌ريزي كنيد.

مي‌توانيم وقت خود را با فرزندان بگذرانيم در حاليكه به اتفاق آنها كارهاي خانه را انجام مي‌دهيم. بچه‌ها از مسئوليت لذت مي‌برند و قادرند كه برخي كارهاي خانه را انجام دهند. خيلي از مسئوليت‌هاي داخل و خارج از خانه وجود دارد كه شما به عنوان يك خانواده مي‌توانيد آنها را با هم انجام دهيد در حالي كه با هم هستيد. انجام برخي از كارهاي خانه توسط فرزندان، استرس شما را كاهش مي‌دهد. تفويض مسئوليت به فرزندان در سنين كودكي براي آنها سودمند است و مهارتهاي مديريتي آنها را براي سال‌هاي بعد افزايش مي‌دهد.

نقش شما به عنوان يكي از والدين فرزندان، فشار روحي و جسمي در مراقبت از آنها را به دنبال دارد. شما بايد به اتفاق فرزندان به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيد كه اين زمانها به حداقل برسند. شما مي‌توانيد به فرزندان خود توضيح دهيد كه بايد كارها و برنامه‌هايي را انجام دهيد و انجام ندادن آنها باعث مي‌شود كه به اهداف خود نرسيد. فرزندان خيلي اهميت دارند ولي بايد به حجم ديگر كارها و مسئوليت‌ها توجه داشته باشيد.

نتیجه‌گیری

با توجه به محدود بودن وقت،  مدیریت زمان ابزاری برای‌ استفاده مؤثرتر از اوقات روزانه‌ است. مدیریت زمان انجام دادن‌ سودمندانه و آگاهانه‌تر کارها را نشان می‌دهد و نیز راهی برای‌ کاهش فشارهای روحی شغلی‌ و خودانضباطی است. وقتی مردم‌ درباره مهمترین مشکل‌شان یعنی‌ کمبود وقت صحبت می‌کنند،  واقعا اعتقاد دارند که جریانات‌ مربوط به کارشان خارج از حیطه‌ کنترل آنان است. قرار ملاقات‌ و جلسات اجتناب‌ناپذیر، ضعف‌ کاری دیگران، اطلاعات ناقص‌ و. . . اما باید علت اصلی تمام این‌ اتلاف‌کنندگان زمان را در خودشان‌ جستجو کنند؛چرا که اجازه‌ می‌دهند زمانشان به هدر برود.  بسیاری از افراد در به کارگیری‌ روشهای مناسب مدیریت زمان با مشکل مواجه هستند.

به این دلیل‌ که روشهای مزبور با الگوهای عادتی‌ آنان مغایر است. اگرچه فراموش‌ کردن عادت قدیمی و خو کردن‌ به روشهای جدید، مشکل، ولی‌ لازم است. در مدیریت زمان هدف‌ آن است که وقت محدودی که‌ در اختیار است به شکلی مفیدتر و سودمندتر مورد استفاده قرار گیرد . هدف این نیست که افراد انعطاف‌ ناپذیر، فرمولی و ماشینی شوند.

 بلکه هدف آن است که به افراد کمک شود تا از قید و بندهای‌ دست و پا گیر درونی و بیرونی خود خلاص شوند، بدون اینکه ذره‌ ای از آزادی و استقلال‌شان کاسته‌ شود. با استفاده از فنون مدیریت‌ زمان می‌توان بهره‌وری مطلوب‌ تری در وقت داشت.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :