به دخت

 




نگاه قرآن به فرزند دختر

در اسلام و قرآن احترام به دختر به عنوان يك ويژگي انساني مورد توجه و تأكيد قرار گرفته است . احترام به دختر مي بايست به گونه اي باشد كه در عمل خود را نشان دهد .

 سوره نحل به دفاع از شخصيت و حقوق دختران پرداخته و به شدت كساني را كه از شنيدن دختردار شدن خويش چهره كبود و دگرگون مي سازند را سرزنش مي كند . قرآن از دختران دفاع كرده و جان دختران و حق حيات دختران را از آن خدا دانسته كه ايشان را آفريده و جان داده است . در تحليل هاي قرآني نيز دختر هديه خداوند به انسان هاست و انسان ها مي بايست از اين نعمت خداوند و رحمت وي خشنود شوند . هم چنين مستحب است انسان در صورتي كه از دختر داشتن محروم است دست نياز به جانب حق بردارد و براي دختردار شدن با حال اخلاص به درگاه حق دعا كند و بنالد .

خداوند دختر و پسر را به عنوان هديه الهي ياد ميكند و هيچ تفاوتي ميان دختر و پسر از اين جهت نيست . فرزند دختر جلوه سلطنت و پادشاهي تجلي اراده او در آفرينش و نور دانايي و توانايي او نسبت به انسان است . خداوند در سوره شوري مي فرمايد : آنرا كه عقيم قرار داده به كسي كه دختر مي دهد به آنكه پسر عنایت مي كند در دامن مادري كه دوقلويي از پسر و دختر مي گذارد همه و همه عين رحمت و لطف و جوشش عشق به بندگان است .

نگاه قرآن و اسلام به زن به عنوان موجودي از نظر آفرينش و خلقت همسان با مرد مي باشد و خداوند مي فرمايد : اي مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدي آفريد و جفتش را از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسياري پراكنده كرد پروا داريد و از خدايي كه به نام او از همديگر درخواست مي كنيد پروا نماييد و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است .

در اسلام و قرآن احترام به دختر به عنوان يك ويژگي انساني مورد توجه و تأكيد قرار گرفته است . احترام به دختر مي بايست به گونه اي باشد كه در عمل خود را نشان دهد . خداوند در آيات 8 تا 41 سوره تكوير رفتار زشت اعراب جاهلي را به نقد مي كشد و از اينكه خود را صاحب جان دختران مي شمارند و به خود حق مي دهند كه آنان را بكشند و زنده به گور كنند مورد سرزنش قرار مي دهد و مي پرسد كه جان دختران و حق حيات از آن خداست كه ايشان را آفريده و جان داده است وكسي را نرسد كه اين حق را از ايشان سلب كند و جانشان را بگيرد .

آنگاه مي پرسد كه اين دختران را به چه گناهي مي كشند ؟ در حقيقت نگاه قرآن به دختر بودن يا پسر بودن يكي است و ويژگي دختري موجب نمي شود كه مستحق مرگ شود. امام صادق عليه السلام فرمودند :كسي كه مرگ دخترش را بخواهد قيامت بر خدا وارد مي شود در حاليكه او را جزء عاصيان بحساب مي آورند .قبلا بيان كرديم كه مستحب است انسان در صورتي كه از دختردار شدن محروم است دست نياز به جانب حق بردارد و براي دختردار شدن با حال اخلاص به درگاه حق دعا كند و بنالد . ابراهيم خليل آن پيامبر بزرگ با داشتن فرزندي چون اسماعيل و اسحاق به درگاه حق جهت دختردار شدن ناليد .

آن چه مهم است اين است كه پيغمبري اولوالعزم از داشتن دختر محروم بود و براي رسيدن به اين نعمت دعا مي كرد . در تحليل قرآني دختر هديه خداوند به انسان هاست و انسان ها مي بايست از اين نعمت خداوند و رحمت وي خشنود شوند در اين بينش هيچ تفاوتي ميان دختر و پسر از اين جهت نيست و هم دختر و هم پسر به عنوان هديه الهي به بشر مورد تأكيد قرار مي گيرد و خداوند در قرآن از آنان به هبه ياد مي كند .

رسول خداصل الله وعليه وآله وسلم فرمودند : آنكه داراي دختر است او را از خود نراند ، اهانتش نكند ، پسران را بر او مقدم ندارد خداوند وي را وارد بهشت مي كند و فرمودند : كسي كه يك دختر دارد اجر او از هزار حج و هزار جهاد و هزار قرباني و هزار مهماني بيشتر است .



ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :