به دخت

 




حلوای آرد گندم ساده

مواد لازم:

آب                          دو و یک چهارم پیمانه + 2 قاشق سوپخوری

شکر                       800 گرم

آرد گندم                   1 کیلو

روغن                       400 گرم

 

 

کره                         200 گرم

گلاب                       1 پیمانه + 4 قاشق سوپخوری

زعفران ساییده           به میزان لازم

پودر نارگیل و بادام و پسته       برای تزئین

 

طرز تهیه:

آرد را الک میکنیم به مدت 15 دقیقه روی حرارت کم تفت میدهیم مجدداً الک میکنیم تا اگر آرد نم برداشته باشد این الک کردن بعد از تفت دادن باعث شود مشکل دانه های سفید آرد که بعضی مواقع در حلوا دیده میشود حل شود.

روغن را که روی حرارت آب شده به آرد اضافه میکنیم و مجدداً آرد را با روغن سرخ میکنیم و با حرارت ملایم خوب تفت میدهیم تا رنگ شکلاتی خوش رنگی به دست آید همزمان وقتی که شروع میکنیم به تفت دادن، همان زمان آب و شکر را روی حرارت میگذاریم تا شکر در آب حل شود و به صورت شربت درآید اما نباید بجوشد و غلظت پیدا کند وقتی شکر در آب حل شد حرارت را خیلی کم میکنیم تا حالت ریزجوش داشته باشد و غلیظ نشود.


 

 

گلاب چون تقطیر شده است همه آن را داخل شربت نمیریزیم. زمانی که آرد سرخ شد و رنگ دلخواه را به دست آورد آرد را از روی حرارت برمیداریم و میگذاریم دو یا سه دقیقه بماند تا حرارتش کم شود بعد 4 قاشق گلاب را نگه میداریم و 1 پیمانه گلاب را به شربت اضافه میکنیم شربت را از روی حرارت برمیداریم.

زعفران و گلاب را که با هم حل کرده ایم به هیچ وجه داخل شربت نمیریزیم چون شربت زعفران بیشتری مصرف میکند بلکه داخل آرد میریزیم به این صورت که وقتی آرد شکلاتی خوش رنگ شد از روی حرارت برمیدایم و آرام آرام شربت آماده شده را به آرد اضافه میکنیم دقت کنید اگر حلوا یا شربت هر کدام سرد شده باشد حلوا حالت کشی پیدا میکند و خیلی خوب نخواهد شد پس موقعی که شربت اضافه میکنیم باید در آرد حالت جوشان ایجاد شود و بخار متصاعد شود. سپس زعفران ساییده شده با گلاب را هم به آرد سرخ شده اضافه میکنیم و در این حالت زعفران کمتری مصرف میشود و آرد رنگ زعفران را به خود میگیرد و باعث میشود رنگ زعفران بهتر خارج شود.

بعد از اینکه حلوا آماده شد و خنک شد داخل ظرف میکشیم و با پودر نارگیل و بادام و پسته تزئین میکنیم.

 

نکات مهم در مورد این حلوا:

*بهترین راه ساییدن زعفران این است که آن را در هاون سنگی بساییم و اصلاً قند اضافه نکنیم و فقط زعفران خالی را بساییم سپس به تدریج گلاب اضافه کرده و دوباره به تدریج میساییم.

اگر برای غذاهای دیگر آماده میکنیم بعد از ساییدن زعفران به تدریج آب جوش اضافه کرده و میساییم تا در اثر سایش رنگ و طعم زعفران خارج شود.

**میتوانید از هر روغنی که دوست داشتید استفاده کنید یعنی میتوانید همه روغن این حلوا را از روغن جامد یا مایع یا کره استفاده کنید.

***میتوان از آرد سفید یا آرد شیرینی هم استفاده کرد ولی آرد گندم به خاطر سبوسی که دارد برای طعم حلوا بهتر است.

****اگر شربت بیش از حد قوام آید حلوا سفت میشود.

*****روغن مایع در حلوا به خاطر این است که از ماسیدن روغن در اطراف یا روی حلوا بعد از کشیدن در ظرف جلوگیری شود اما میتوان روغن مایع را حذف هم کرد.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :