به دخت

 




زمان‌ منتظر هیچ کس‌ نمی‌ماند

 

در جامعه فعال و پویای امروز، جز با مدیریت اثربخش زمان، نمی‌توان‌ از اوقات بهره کافی برد.  همه اقشار جامعه به خصوص مدیران،  اساتید و دانشجویان و حتی مدیران خانه یعنی خانمهای خانه دار نیازمند مدیریت‌ صحیح وقت خود هستند.

 

 

 

 

 

عقربه‌های‌ ساعت را نمی‌توان متوقف و گذشت‌ زمان را نیز نمی‌توان کندتر کرد، فقط با مدیریت صحیح وقت است‌ که می‌توان بر اندوخته زمانی خود افزود. زمان منبع منحصر به فردی‌ است که برای آن جایگزینی وجود ندارد. اگرچه پول، نیروی کار و سایر منابع به صورت نابرابر توزیع‌ شده‌اند ولی تمام مدیران، زمان‌ را به میزان یکسان در اختیار دارند و به وسیله مدیریت صحیح بر زمان‌ می‌توانند از آن استفاده بهتری‌ ببرند. همچنین بسیاری از فشارهای‌ روزانه را می‌توان با مدیریت زمان‌ کاهش داد و یا از بین برد.  

احتمالاً روشن‌ترين دليل عدم استفاده از مديريت زمان اين است كه مردم نمي‌دانند مديريت زمان چيست. دليل دوم سستي و تنبلي است؛ بعضي از مردم فاقد هدف و انگيزش لازم براي برنامه‌ريزي مؤثر هستند. گروه سومي كه از مديريت زمان استفاده نمي‌كنند آنهايي هستند كه دوست دارند تحت فشار و تنگي وقت (دقيقه نود) و شرايط بحران كار كنند. 

ممكن است در شرايطي استفاده نكردن از مديريت زمان توجيه‌پذير باشد اما مزاياي استفاده موفق از مديريت زمان هر گونه دليل يا توجيه را رد مي كند. مديريت زمان كمك مي‌كند كه تعيين كنيد كدام يك از كارهايي كه انجام مي‌دهيد مهمترين هستند. اين عمل به شما اين امكان را مي‌دهد به برخي فعاليتها اولويت زيادي دهيد و برخي از فعاليت‌ها را حذف كنيد. هم‌چنين مديريت زمان به شما كمك مي‌كند كه از طريق حذف مزاحمت‌ها و فعاليت‌هاي غيرضروري، مدت زماني كه واقعاً كار مي‌كنيد را افزايش دهيد. يكي از وجوه رضايت بخش مديريت زمان كاهش استرس در زندگي است. كاهش سطح استرس موجب بهبود سلامت روحي و جسمي مي‌شود.

 

وقت، موهبتی است که در این‌ کره خاکی به هریک از ما به رایگان‌ اعطا شده است، موفقیت ما در زندگی بستگی به چگونگی استفاده‌ از این گوهر گرانبها دارد. موفقیت‌ هر شخص در جهت تحقق اهداف و آرمان‌هایش به مقدار قابل توجهی‌ تابع استفاده مؤثر از وقت است.

خانومهای عزیز خونه ابتدا در چند مطلب مدیریت زمان را به صورت عمومی تر بررسی می کنیم و انشالله در مطلبهای بعدی مدیریت زمان  را در خانواده به صورت اختصاصی  و کاربردی تر عنوان خواهیم کرد.

 

زمان و مدیریت زمان

امام علی (ع) پیروان خود را بهره گیری هر چه بیشتر از فرصتهای زودگذر تشویق کرده اند و فرموده اند: فرصتها همچون ابرها می گذرند ، پس فرصتهای نیک را غنیمت بشمارید. و فرموده اند کسانی که به موقع از فرصتهای خود استفاده و بر اجل پیشدستی کرده و از کار و تلاش خود توشه کافی برگیرند را مشمول رحمت خدا دانسته و در مقابل از دست رفتن فرصتها را موجب اندوه و پشیمتنی می داند.

خیام هم معتقد است که: "این قافله‌ عمر عجب می‌گذرد" و نیز یک ضرب المثل انگلیسی می‌گوید: "زمان منتظر هیچکس نمی‌شود"

پیتر دراکر، تئوری‌پرداز مدیریت ، معتقد است،  زمان یکی‌ از کمیاب‌ترین منابعی است که‌ مدیران در اختیار دارند.  یکی از استراتژی‌های سودمند برای غلبه‌ بر فشارهای روحی مربوط به شغل،  مدیریت موثر بر زمان است. تاکید اصلی مدیریت زمان بر انضباط فردی است، مدیریت زمان به معنی‌ مدیریت بر خود است.  همچنین‌ به معنی در اختیار گرفتن زمان‌ و کار خویش است.


 مدیریت زمان به‌ معنی استفاده مؤثر از منابع و راهی‌ برای رسیدن مؤثر به اهداف مشخص‌ است . اگر شما علاقه‌مند به بررسی‌ گذراندن وقت خود هستید و تصمیم‌ جدی در مورد توسعه آن دارید به چیزهایی که باید انجام دهید نظری بیفکنید.  مدیریت زمان‌ نشان می‌دهد که چگونه کار باید سودمندتر و آگاهانه‌تر، نه سخت‌تر و زیادتر انجام گیرد.

  

یک ضرب المثل‌ انگلیسی می‌گوید:"سخت‌تر کار نکنید، هوشمندانه‌تر کار کنید"

 



نظرات ارسال شده
سلامه
چهارشنبه 24 آبان 1391


بااين مديريت زمانتون موافقم


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :