به دخت

 




زنان و مردان چه انتظاراتی از یکدیگر دارند؟

در مدیریت و اقتصاد خانواده، زن و مرد هر دو نقش عمده و مؤثر دارند. از این رو، شناخت خصوصیات یکدیگر برای برقراری ارتباط مؤثر و استحکام خانواده، و نیز تحقق اهداف آن، ضرورت دارد.

 

 

مهارت شناخت ویژگی های زن ومرد

از آن جا که پایه و اساس تشکیل خانواده را مرد و زن تشکیل می‌دهند و از طریق تمایل و موافقت این دو، خانواده تشکیل می‌شود، در مدیریت و اقتصاد خانواده، زن و مرد هر دو نقش عمده و مؤثر دارند. از این رو، شناخت خصوصیات یکدیگر برای برقراری ارتباط مؤثر و استحکام خانواده، و نیز تحقق اهداف آن، ضرورت دارد.

نکات اساسی و مهم مورد توجه در منابع نشان می‌دهد که:

1-    دو موجود (زن و مرد) دو مخلوق کامل خداوندی هستند.

2-    ویژگی‌های روانی و جسمانی زن و مرد به گونه‌ای است که این دو به هم نیازمندند و هر دو می‌توانند به بعضی از نیازهای اساسی زندگی پاسخ دهند و از این طریق مکمل یکدیگرند (یکی است کشتی و دیگری است کشتیبان، پروین اعتصامی).

3-    تحمل زنان در برابر فشارهای روانیِ سخت همانند مرگ عزیزان بیش از مردان است. زنان می‌توانند سال‌ها بدون شوهران خود زندگی کنند؛ در حالی که اغلب مردان در فاصله‌ی 3 تا 5 سال از وفات همسران خود، دست از زندگی می‌شویند.

4-    زنان ادراک جزئی دارند و مردان ادراک کلی.

5-    در رشد ادراکی، نوزادان پسر و دختر مشابه هستند و در حس بینایی، چشایی، بویایی و لمس کردن در بزرگی بین زن و مرد تفاوت زیادی دیده نمی‌شود.

6-    در هوش کلی مانند توانایی یادگیری، حافظه، مفهوم‌سازی، استدلال، حل مسأله و خلاقیت، بیش‌تر پسر و دخترها به یکدیگر شباهت دارند. برتری دختران در توانایی کلامی نسبت به پسران بارزتر است و در آغاز دوره‌ی نوجوانی تا بزرگ‌سالی، پسران در تست‌های مختلف توانایی فضایی، عملکرد بهتری در مقایسه با دختران دارند. از سن 12 سالگی پسران در تست‌های ریاضی نمراتی بالاتر از دختران می‌گیرند. توانایی کلامی زنان و یا مهارت در به کارگیری زبان بیش‌تر از مردان است. تفاوت‌های فردی میان زنان و مردان در حوزه‌ی عاطفی قابل توجه است. زنان بیش از مردان عاطفی هستند. توجه و مراقبت از دیگران و کمک به افراد کوچک‌تر و نیازمند، هم‌چنین تأمین رفاه دیگران، در نقش مادری متجلی است و نوع‌دوستی از خصایص بارز زنان است.

با توجه به آن چه گفته شد، بین زن و مرد مشابهت‌های زیاد و تفاوت‌هایی به لحاظ ژنتیک، غدد جنسی، هورمونی، اندامی، فسفر، روانی و رفتاری وجود دارد و آنان قبل از ازدواج از کشتی‌های مختلف بر روی کشتی خانواده آمده‌اند و از این به بعد بر روی یک کشتی قرار دارند. از این رو لازم است در شناخت یکدیگر و حسن تفاهم با هم بکوشند و سعی کنند از انتظارات یکدیگر آگاه بوده و در فرآیند مدیریت خانواده، به آن‌ها توجه نمایند.

 

انتظارات مردان از زنان

ایوان دالر در کتاب «عزیزم با من حرف بزن» به انتظارات مردان از زنان و زنان از مردان اشاره کرده و می‌نویسد:

مردان می‌خواهند که زنان:

1-    کم‌تر حرف بزنند.

2-    کم‌تر هیجانی شوند.

3-    فعالیت‌های بدنی بیش‌تری داشته باشند.

4-    کم‌تر رمانتیک شوند.

5-    بیش‌تر به رابطه‌ی جنسی بپردازند.

6-    کم‌تر فکر خود را به «دیگران» مشغول کنند.

7-    به کارشان بیش‌تر مشغول باشند.

8-    بیش‌تر منطقی باشند.

9-    بیش‌تر در خانه بمانند.

10- کم‌تر حساس باشند.

11- خوش‌قول‌تر باشند.

12- زودتر حاضر شوند.

 

انتظارات زنان از مردان

زنان می‌خواهند که مردان:

1-    بیش‌تر حرف بزنند.

2-    بیش‌تر عاطفی باشند.

3-    فعالیت‌های بدنی کم‌تری داشته باشند.

4-    وقت خود را کم‌تر به کار، و بیش‌تر به خانواده صرف کنند.

5-    بیش‌تر رمانتیک باشند.

6-    کم‌تر حسابگر باشند.

7-    بیش‌تر به نوازش‌های عاشقانه بپردازند و کم‌تر به فکر تولیدمثل باشند.

8-    به «دیگران» بیش‌تر فکر کنند.

9-    بیش‌تر بیرون از خانه بروند.

10- هم‌دردی بیش‌تری نشان دهند.

11- کم‌تر عجله داشته باشند.

12- به سلامت خود بیش‌تر برسند.

گرچه ممکن است در انتظارات یاد شده‌ی زنان از مردان و مردان از زنان در فرهنگ ما تفاوت‌هایی دیده شود، ولی توجه به آن‌ها در مدیریت خانواده موجب می‌شود که استحکام خانواده افزایش یابد و رضایت زن و شوهر از همدیگر بیش‌تر شود.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :