به دخت

 




چه رابطه ای بین مشکلات اقتصادی و اختلافات خانوادگی وجود دارد؟

اقتصاد خانواده در سیمای پژوهش
برخی از پژوهش‌های انجام شده در مورد مدیریت و اقتصاد خانواده، نشان می‌دهد که بخش مهمی از اختلافات خانوادگی به مسائل اقتصادی برمی‌گردد




در این قسمت به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:


1-   طبق یک بررسی مشخص شده است که از میان متقاضیان طلاق، 12 درصد علت درخواست طلاق را مشکل امرار معاش، 4 درصد بی‌کاری، و 11 درصد ندادن نفقه اعلام کرده‌اند. 6/49 درصد پاسخ‌دهندگان در این پژوهش اعلام کرده‌اند که میزان حقوق آنان در زمان طلاق کفاف زندگی آنان را نمی‌داده است؛ بنابراین فقر و بی‌کاری از مشکلات مهم خانواده به شمار می‌آید.


2-   لیکر و الدر (1983) از طریق ارزیابی میزان تنش و تضاد در روابط زناشویی نشان دادند که مشکلات اقتصادی (درآمد کم، از دست دادن درآمد، و عدم ثبات شغلی) موجب کاهش کیفیت زناشویی می‌شود.


3-   پژوهش‌های کانجر و همکارانش (1990) نشان داد، تأثیر مشکلات اقتصادی بر کیفیت زناشویی از طریق افزایش خشونت از یک سو، و کاهش گرمی و حمایت متقابل در روابط زناشویی از دیگر سو، نمود می‌یابد. بدین طریق که فشارهای اقتصادی موجب افزایش خشونت در تعامل‌های زناشویی و کاهش رفتارهای گرم و حمایت‌کننده‌ی زوجین نسبت به یکدیگر می‌شود.


میزان خشونت و یا گرمی و محبت، در تعامل‌های بین زن و مرد و ثبات یا عدم ثبات زناشویی، تأثیر دارد.
4-   مطالعات دیگر نشان می‌دهد که فشارهای اقتصادی، بیش‌ترین تأثیر نامطلوب را بر نقش اجتماعی شوهر و هویت او داشته و در نتیجه ممکن است منفی‌گرایی او را نسبت به خانواده تشدید کند.
5-  پژوهش انجام شده توسط سوث و اسبیتز (1986) نشان داد که بین تحصیلات زن و شوهر، و ثبات زناشویی رابطه‌ی مثبتی وجود دارد؛ زیرا دسترسی به مدارج شغلی بالاتر به تحصیلات بالاتر نیز بستگی دارد و موفقیت تحصیلی و پایگاه شغلی هر فرد منجر به درآمد بیش‌تر می‌شود.


6-  پژوهشی که تحت عنوان بررسی رابطه‌ی کیفیت زناشویی با موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده در منطقه‌ی 12 تهران صورت گرفته است، نشان می‌دهد که رابطه و هم‌بستگی معناداری بین کیفیت زناشویی با موقعیت اقتصادی (درآمد زن و شوهر، دارایی و ثروت) و هم‌چنین با موقعیت اجتماعی (اشتغال زن و شوهر، منزلت شغلی آنان) خانواده وجود دارد و این کیفیت با موقعیت فرهنگی نیز رابطه‌ی قوی‌تر دارد.

از پژوهش‌های یاد شده و بررسی مشکلات خانواده‌ها در مراکز خدمات مشاوره‌ای می‌توان نتیجه گرفت که بین اقتصاد خانواده، تحصیلات زن و شوهر، مدیریت بهینه‌ی هزینه و مصرف، و پایگاه شغلی والدین، با ثبات زناشویی و استحکام خانواده ارتباط وجود دارد.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :