به دخت

 




ارتباط پيروزي انقلاب اسلامي ايران و ظهور عرفان هاي كاذب

یکی دیگر از مهم‌ترین علل و عوامل روی‌آوری بشر جدید به سوی دین و معنویت، پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. شاید بتوان آن را مهم‌ترین عامل نیز قلمداد کرد.

همۀ اندیشمندان و متفکران دنیا و بسیاری از مردم با چشم خود دیدند انقلابی که با نام دین و روحانیت و معنویت و اسلام از آغاز دهۀ چهل شروع شد، علی‌رغم همۀ کارشکنی‌ها و مخالفت‌ها و محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، روز به روز به بالندگی خود ادامه داد. تا آن که نهایتاً در اواخر دهۀ پنجاه به پیروزی نهایی رسید. پس از آن نیز دشمنان این نظام از هیچ کوششی در جهت نابودی آن فروگذار نکردند. با راه‌اندازی جنگ‌های داخلی و ترور شخصیت‌های تأثیرگذار و رهبران اجتماعی و فکری این انقلاب کوشیدند نایرۀ معنویت‌خواهی و دین‌گرایی مردم ایران را خاموش کنند! اما راه به جایی نبردند. نهایتاً در تصمیمی شیطانی یکی از سرسپردگان منطقه‌ای خود را با وعده‌های فراوان به حملۀ نظامی به انقلابِ تازه شکل گرفتۀ اسلامی ایران وادار کردند. این جنگ هشت سال طول کشید، و علی‌رغم آن که دشمنان از هیچ کمکی به صدام دریغ نکردند و حتی رسماً و علناً به یاری او شتافتند، روز به روز شاهد پیروزی رزمندگان اسلام بودیم. و این همه در مرأی و منظر همۀ مردم جهان بود. آنان می‌دیدند که مردم مسلمان ایران با نام دین و معنویت و به پیروی از رهبران دینی خود از هیچ فداکاری و ایثاری در راه انقلاب اسلامی دریغ ندارند.

رهبر فرزانه و حکیم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دربارۀ ویژگی‌های دوران جدید که آن را «عصر امام خمینی» می‌نامد، می‌فرماید: «ویژگی آن عبارت است از بیداری و جرأت ملت‌ها در برابر زورگویی ابرقدرت‌ها ... و سر برآوردن ارزش‌های معنوی و الهی. ما امروز نشانه‌های رشدِ معنویت و افول مادیت را در دنیا می‌بینیم ... و قرن حاضر، قرن گرایش عمومی بشریت به معنویت و دین است.» در جایی دیگر می‌فرماید: «آن روزی که دین و معنویت ضدارزش به حساب می‌آمد و مورد استهزا قرار می‌گرفت گذشته است، امروز بی‌دینی و از اعتقاد معنوی تهی بودن یک ضدارزش است و این از ویژگی‌های عصر جدیدی است که امام - این مرد بزرگ - پرچم آن را در جهان برافراشت.»

پروفسور محمدحسین هدی، از اندیشمندان مسلمان مقیم اتریش، در این باره می‌گوید: «اگر بنا باشد تاریخی را برای احیای هویت دینی، در جهان معاصر در نظر بگیریم آن تاریخ سال 1979 میلادی است، یعنی مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی ایران که خیزش عظیمی را برای تفکرات دینی در تمام ادیان به وجود آورده است. آخرین آمارها در مورد احیای تفکر دینی که در سال 1990 م. صورت پذیرفته نشان می‌دهد که تقریباً 70% مردم اروپا احساس دینداری می‌کنند.

اندیشمند و نویسندۀ روسی، والنتین پروساکوف، دربارۀ تأثیرگذاری امام خمینی در موج جدید معنویت‌خواهی، می‌نویسد: «او جهان‌بینی مذهبی را احیا و نور ایمان را روشن کرد و بزرگترین حماسۀ عظیم فداکاری عصر ما را به وجود آورد.» همین نویسنده می‌گوید امام خمینی مبشر عصر جدیدی در زندگی بشریت بود که «به نظر می‌رسد در این مرحله برای روحیۀ آشفتۀ بشریت بیش از هر چیز به معنویت نیاز خواهد بود.» یکی از اندیشمندان اتریشی به نام لِنسر در این زمینه می‌گوید: «انقلاب امام خمینی حتی سیر تطوری انسان را تغییر داد.» شبکۀ او تلویزیونیِ بی.بی.سی. در یکی از قسمت‌های مجموعۀ مستند خود به نام «قرن دوم» که به مناسبت نزدیک شدن قرن 21 تهیه کرده بود در این باره می‌گوید: «آنچه در ایران در سال 1979 رخ داد نه تنها برای ایرانیان بلکه برای تمام ادیان جهانی نقطۀ عطفی بود، نقطۀ عطفی که از بازگشت میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به اصول‌گرایی مذهبی خبر می‌دهد ... در سراسر جهان، پیروان دیگر ادیان مانند مسیحیت، یهودیت و هندو نیز به اصول‌گرایی مذهبی روی آوردند؛ حتی در ترکیه نیز که هفتاد سال قبل با مذهب وارد جنگ شده بود روند بازگشت به اصول اسلامی سرعت گرفته است.»

آنتونی گیدنز، از معروف‌ترین جامعه‌شناسان معاصر، می‌گوید: «در گذشته سه غول فکری جامعه‌شناسی یعنی مارکس، دورکیم و ماکس وبر با کم و بیش اختلافاتی فرآیند عمومی جهانی را به سمت سکولاریزاسیون و به حاشیه رفتن دین می‌دیدند ولی از آغاز دهۀ هشتاد میلادی و با انقلاب اسلامی ایران شاهد تحقق عکس این قضیه هستیم؛ یعنی فرآیند عمومی جهان روند معکوسی را آغاز و به سمت دینی شدن پیش می‌رود.» به همین دلیل است که آلوین تافلر، می‌گوید «بازی قدرت جهانی که در دهه‌های آینده پدید خواهد آمد بدون در نظر گرفتن قدرت روزافزون اسلام، مذاهب کاتولیک و مذاهب دیگر قابل درک نیست.»

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :