به دخت

 




فایده شير دادن برای مادر

شیردهی مزایای بسیاری نیز برای مادر دارد:

-        باعث سوختن کالری می‌شود و کمک می‌کند مادر سریع‌تر به وزن پیش از بارداری برگردد.

-        خطر سرطان تخمدان و، پیش از سن یائسگی، خطر سرطان پستان را نیز کاهش می‌دهد.

-        استخوان‌ها را تقویت می‌کند و از شکستگی آن در سنین بالا جلوگیری می‌کند.

-        شروع قاعدگی را به تأخیر می‌اندازد، که ممکن است فاصلۀ بین حاملگی‌ها را بیشتر کند (دقت کنید که شیردهی به تنهایی جلو بارداری را نمی‌گیرد).

-        کمک می‌کند که رحم سریع‌تر به اندازۀ طبیعی خود برگردد.

 

متخصصان علوم پزشکی می‌گویند شیردهی احتمال ابتلا به حمله قلبی را در مادران کاهش می‌دهد. هرچه طول مدت شیردهی به نوزاد بیشتر باشد خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی در مادر کاهش پیدا می‌کند.

زنانی که حداقل یک ماه در طول عمر خود به کودک خود شیر داده‌اند پس از یائسگی کمتر با خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و افزایش کلسترول مواجه می‌شوند.

 

شیردهی مادر به نوزاد موجب کاهش «التهاب مفاصل» میگردد

مادرانی که برای 13 ماه یا بیشتر به نوزادان خود شیر می‌دهند به میزان 50 درصد کمتر از آنان که هرگز به نوزادان خود شیر نداده‌اند دچار التهاب مفاصل شبه روماتیسمی می‌گردند.

 

 

بی‌شک بهترین تغذیه برای نوزادان تا 6 ماه اول زندگی تنها شیر مادر است. ترکیب شیر مادر طوری است که انرژی و مواد مغذی لازم برای نوزاد را به طور کامل تأمین می‌کند. شیر مادر عاری از آلودگی به میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا است، در هر لحظه آماده است، حرارت مناسبی برای نوزاد دارد، برای نوزاد سالم از نظر تغذیه‌ای مطلوب است و اگرچه مادر به غذای مناسب و اضافی برای شیردهی نیاز دارد، ولی در کل معمولاً از نظر اقتصادی به‌صرفه است.

هورمون عشق که در اثر تماس پوستی مادر و نوزاد در هنگام شیردهی ایجاد می‌شود برای همیشه از کج‌خلقی، تندخو شدن نوزاد و بیش‌فعالی او جلوگیری می‌کند.

معمولاً در دقایق اول تولد و زمانی که علائم حیاتی نوزاد پایدار می‌شود، نوزاد را بین دو سینه مادر قرار می‌دهند که به این امر مراقبت کانگورویی گفته می‌شود. این روش تأثیر بسیار زیادی در سلامتی جسمی و روحی نوزاد دارد.

هرچه تماس پوستی مادر و نوزاد بیشتر می‌شود، آرامش کودک نیز افزایش می‌یابد. تماس پوستی نوزادان نارس با مادر موجب تنفس راحت، عمیق و جلوگیری از آپنه یا قطع تنفس در این کودکان می‌شود.

بدن مادر آنتی‌بادی‌هایی را ایجاد می‌کند که از راه شیر به بدن نوزاد حمل می‌شود، این عمل یک واکسیناسیون برای کودک محسوب می‌شود که بعد از تولد از بروز اسهال، گوش‌درد و عفونت‌های تنفسی و آلرژی‌های غذایی و دیگر آلرژی‌ها در کودک پیشگیری می‌کند.

شیر مادر حاوی هورمون‌های زیادی نظیر هورمون‌های تیروئیدی و انسولین است که شیرخشک این مزایا را ندارد. شیر مادر همچنین حاوی آنزیم‌های زیادی است که هضم غذا و شیر را راحت می‌کند بنابراین جذب مواد غذایی در بچه‌هایی که شیر مادرخوار هستند خیلی بهتر است و مدفوع این نوزادان حجم خیلی کمتری دارد.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :