به دخت

 




حسن نیّت داشتن (پرهیز از منفی‌بافی)

زن و شوهر باید نسبت به یکدیگر حسن نیّت داشته و از منفی‌بافی پرهیز نمایند. چون منفی‌بافی باعث عقده، غیبت و تهمت می‌شود و انسان‌های منفی‌باف در روز قیامت به شکل مگس وارد صف محشر می‌شوند، چون در دنیا به سان مگسان در پی آلودگی و عیب و نقص و اشتباهند.

خانواده‌ها باید از نقاط ضعف چشم بپوشند و با حسن نیت به یکدیگر بنگرند. چون حسن نیّت نتیجه‌ی صفای دل آنها است و همیشه در حالت آرامش نفس و طمأنینه و روحیه بانشاط هستند و در منزل اختلافی بین آنها پیدا نمی‌شود.

تذکر: انسان جایزالخطا است، و زن و مرد نباید از همدیگر توقع داشته باشند که اشتباهی نکنند و کارها همیشه بر وفق مراد آنها باشد. باید نقاط ضعف را با دیده‌ی اغماض بنگرند و از نقاط قوّت، همدیگر را تجلیل و تشویق کنند. در این صورت است که زندگی به بهشتی تبدیل شده و نزاع‌ها و اختلافات رخت برمی‌بندد.

شریعت مقدس اسلامی همه‌ی ما را به «عفو و صفح» فرا می‌خواند، یعنی؛ این که خطاها و اشتباهات را نادیده بگیریم، مثبت‌گرا و خوش‌بین و دارای حسن نیت باشیم.

قرآن کریم درباره آن می‌فرماید:

«وَ لْيَعْفُوا وَ لْيَصْفَحُوا أَلاَ تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ.» (سوره نور، آیه 22)

یعنی: «اهل ایمان باید همیشه بلندهمّت باشند و با خلق خدا عفو و «صفح» پیشه کنند و از بدی‌های یکدیگر درگذرند. آیا دوست نمی‌دارید که خدا هم در حق شما مغفرت و احسان فرماید؟! البته خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.»

 

آقا لطفا بهانهجویی نفرمایید!

بعضی از آقایان مرتب از همسرشان ایراد می‌گیرند. مثلاً؛ می‌گویند:

چرا خانه نامرتب است؟!

امروز چرا این غذا را درست کردی مگر نمی‌دانی من دوست ندارم؟!

چرا دکور خانه را عوض کردی از این دکور اصلاً خوشم نمی‌آید؛ امروز صبح تا به حال که ساعت 6 بعدازظهر است چه کار می‌کرید که لباس‌های مرا اُتو نکردی و همه لباس‌های کثیف را انباشته کردی؟

هر وقت به منزل می‌آیم جلوی درب خانه کثیف است.

آشغال‌ها کنار آشپزخانه است. گلدان‌ها نامرتب ...

شما نمی‌دانید ساعت 2 من از سر کار به منزل می‌آیم باید سفره غذا پهن باشد و غذای مورد علاقه مرا بپزی ...

خلاصه؛ بعضی از مردها در تمام امور خانه دخالت می‌کنند و نق نق می‌زنند و به قدری سخت‌گیر هستند که آسایش و آرامش خانواده را فدای خواسته‌های نفسانی خود می‌سازند.

 

* یک توصیه به خانم:

اگر در شوهر شما چنین خصلتی است، در مقابل دخالت‌های مرد به هیچ عنوان سرسختی نشان ندهید و در بعضی موارد نظر و سلیقه او ا نیز رعایت کنید و زمانی که خصوصیات اخلاقی شوهرتان را درک کردید سعی کنید خواسته‌های او را عمل کنید و با خِرد برخورد نمایید.

اکثر زنان دخالت‌های مرد را در صورتی که همیشگی نباشد می‌پذیرند، نه به صورت بهانه‌جویی و نق نق‌هایی دائمی.

 

* آقا توجه داشته باش که:

ذوق و سلیقه زن در اداره‌ی زندگی بهتر است و اگر در موردی، نظر خاصی داشته باشید، می‌توانید به همسر تذکر دهید تا او عمل کند. گرچه مرد حق دارد در امور منزل دخالت و امر و نهی کند.

مرد، مدیر و سرپرست خانواده است، ولی باید به طور آگاهانه و عاقلانه عمل کند و از سخت‌گیری پرهیز نماید. چون ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و زن به نق‌ نق‌ها و ایرادهای پی‌درپی عادت کند و حتی به ایرادهای به‌جا و بسیار مهم مرد هم اعتنا نکند. در این صورت حتی ممکن است زن از شوهرش دلسرد شده و درصدد مقابله به مثل درآید.

 



نظرات ارسال شده
فره
سه شنبه 14 شهریور 1391


هر دفعه نيت ميكنم با خانواده همسرم در مقابل تمام بدرفتاريهاشون خوبي كنم بدجوري ميخوره تو پرو بالم، خسته شدم.تا كي ببخشيم؟


0
0
سحر
یکشنبه 22 مرداد 1391


بهتر بود در مورد اثرات منفي بافي بر روي روان و اعصاب بيشتر صحبت شود.


0
0
ستايش
یکشنبه 22 مرداد 1391


به نظرم اين موضوع كاملا درست است گاهي مواقع فكر ميكنم همسرم اصلا به اطرافش توجه اي ندارد و من بيهوده زحمت مي كشم و خانه را تميز مي كنم و تصميم ميگيرم ديگر خانه را تميز نكنم و همسرم سريع متوجه كثيفي خانه مي شود


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :