به دخت

 




تعریف اقتصاد خانواده

‌می‌توان گفت که اقتصاد خانواده علم تدبیر منزل، اداره‌ی منابع مالی خانواده، و برقراری تعادل دخل و خرج در خانواده است.

موضوع اقتصاد و اقتصاد خانواده

موضوع اقتصاد خانواده نیز به تولید، درآمد، توزیع و مصرف در خانواده، هم‌چنین اولویت‌های آن اشاره دارد.

 

اهمیت اقتصاد خانواده و ارتباط آن با مدیریت خانواده

در اقتصاد خانواده مانند سایر سازمان‌ها بحث درآمد و هزینه از بحث‌های اساسی است و کسب درآمد بیش‌تر، هم‌چنین آگاه بودن به چگونگی مصرف درآمد، به مدیریت خانواده بستگی دارد. مدیریت نادرست موجب ایجاد هزینه‌های خرد در خانواده، و هزینه‌های ملی، هم‌چنین ناهنجاری اقتصادی در جامعه می‌شود.

اعمال مدیریت بهینه در خانه و خانواده موجب می‌شود که اعضای خانواده از رفاه و زندگی بهتری برخوردار شوند و این امر به اقتصاد خانواده و مدیریت صحیح بر درآمد و هزینه، مربوط می‌شود.

مدیریت اقتصاد خانواده، به آدمی امکان می‌دهد تا با گرایش به الگویی مناسب برای زندگی خویش، تأمین مالی یا کسب درآمد را وسیله‌ی زندگی قرار دهد و از این طریق امکان برخورداری از زندگی معنوی را نیز فراهم نماید.

مدیریت هزینه در خانواده موجب می‌شود که: ناکامی و نومیدی در خانواده کاهش یابد؛ شادابی زندگی بیش‌تر شود؛ تعادل در کار کردن برای اعضای خانواده، ایجاد گردد؛ و بین درآمد و هزینه هماهنگی صورت گیرد.

بنابراین در اقتصاد خانواده باید موارد زیر مورد توجه قرار گیرد:

1-   تلاش در جهت افزایش درآمد خانواده؛

این امر می‌تواند از طریق برنامه‌ریزی سرپرست خانواده و مدیر داخلی خانواده صورت گیرد و هر یک از اعضا با کوشش گسترده، تولید خانواده را افزایش داده و از این طریق درآمد بیش‌تری را نصیب خانواده نمایند.

2-  کوشش در جهت توزیع و مصرف صحیح درآمد خانواده؛

در مدیریت هر سازمان از جمله خانواده همان قدر که افزایش تولید و درآمد مورد توجه و تأکید است، کوشش در جهت توزیع و مصرف صحیح درآمد خانواده نیز، ضرورت دارد.

3-  در پیش گرفتن قناعت و پرهیز از اسراف.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :