به دخت

 




توصیه‌های سحری

وعده سحری، معادل ناهاری است که در روزهای عادی می‌خورید؛ یعنی انواع غذاهای برنجی به همراه گوشت به ویژه گوشت سفید ، حبوبات و سبزی‌ها می‌توان همان وعده غذایی موردنظر را به دست آورد. خوردن سالاد در این وعده، بخشی از آب موردنیاز بدن‌تان را تأمین خواهد کرد و البته بهتر است که چاشنی آن، آبلیموی تازه یا سرکه و روغن زیتون باشد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

  

 

مصرف نوشابه‌های گازدار و غذاهای شور و پُرادویه‌ای مانند انواع فست فودها را در این وعده به کلی فراموش کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در طول روزهای روزه‌داری، آب است که البته می‌توانید آن را با کمی آبلیموی تازه طعم‌دار کنید.

از مصرف سیر، پیاز و حتی سبزی خوردن در این وعده بپرهیزید تا بوی دهان‌تان برای اطرافیان، آزاردهنده نباشد.

نکته دیگر، درباره نخوردن سحری است زیرا نخوردن این وعده غذایی، کمبود انرژی را در طول روز موجب شده، بدن مجبور می‌شود از منابع چربی خود استفاده کند و در اثر متابولیسم ناقص این دسته از مواد مغذّی، ترکیبات کنونی در بدن تولید شود که با ایجاد بوی بد دهان، سردرد و ضعف، روزه‌دار را آزار خواهد داد.

نکته دیگری که در هنگام خوردن سحری باید به خاطر داشت، خوردن لبنیات در این وعده غذایی است که در میان مواد غذایی این گروه، بهترین گزینه ماست کم‌چرب است که می‌تواند به همراه غذای اصلی آن را میل کرد البته مصرف آن به همراه انواع سبزی‌های معطر نیز می‌تواند به تنظیم اشتها کمک کند.

مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود. مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون می‌شود. به این ترتیب مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می‌شود شخص زودتر گرسنه شود. انواع میوه را که حاوی مواد مغذّی بسیار مفید برای سلامت بدن است بهتر است در وعده افطار و یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از کربوهیدرات‌های پیچیده مثل غلات از جمله گندم، جو و ... حبوبات مثل عدس، لوبیا، نان‌های سبوس‌دار و غذاهای حاوی فیبر مثل سبزی‌ها، میوه‌های باپوست، میوه‌های خشک مانند گلابی، آلو و انجیر و بادام در وعده‌های غذای به خصوص سحری بیشتر استفاده کنید. این غذاها باعث می‌شوند احساس گرسنگی کمتری کنید چون به آهستگی هضم می‌شوند..

با توجه به اين كه معده انسان در طي خواب، فعاليت ندارد ولي روده در طي خواب به فعاليت خود ادامه مي دهد بنابراين هيچ گاه با شكم پر نبايد خوابيد؛ چرا كه اين امر باعث فساد غذا در معده و عدم هضم صحيح مي گردد. بايد بسته به نوع غذايي كه ميل مي كنيد و با توجه به توان معده خود در هضم غذا، حدود يک الی دو ساعت بعد از غذا خوردن، حتماً بيدار باشيد. لذا حداقل یک ساعت بعد از سحری نخوابید.

بهتر است سحری را با آب شروع نکنیم اما کسانی که عطش دارند و گرم مزاج هستند و با مصرف آب اشتها باز می کنند اشکالی ندارد. همراه با غذا خوردن نیز نباید آب خورده شود

مربای هر چیز که با عسل پخته شده بخورید  و یا بعد از سحر می توانید یک فنجان شربت ولرم عسل میل نمایید.
در پایان غذا با مقداری نمک طعام دریا خیلی جزئی دهان خود را شور کنید.

هرگز از گوشتهای با طبیعت سرد مانند ماهی در سحر استفاده نکنید که طی روز ضعف فراوان خواهید داشت!

خوردن سحری بسیار مهم است و حتماً باید خورده شود، به خصوص برای افراد لاغر خوردن سحری اجباری است چون گرسنگی زیاد باعث گرمی زیاد می شود و معده را مجبور می کند که رطوبات واخلاط مفید بدن را هضم کرده و در بدن منتشر نماید و چون این موارد خاصیت غذایی کمتری دارند پخش شدن آنها در بدن موجب بروز عوارض وبیماری میشود. لذا خوردن سحری لازم و واجب است حتی چند لقمه.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :