به دخت

 




چرابچم لجبازه؟

همۀ بچه‌ها کم و بیش حالت لجبازی و خودسری دارند، مخصوصاً در دو سالگی. بچۀ لجوج اصرار دارد هر کار خواست انجام دهد و کسی مزاحمش نباشد، اگر مطابق میلش رفتار نکردند گریه و داد و قال راه می‌اندازد.پدران و مادران در برابر لجبازی‌های کودک، غالباً یکی از این دو روش زیر را انتخاب می‌کنند:

1- بعضی از آنها عقیده دارند که باید در مقابل لجبازی‌های او عکس‌العمل شدید نشان داد و تسلیم خواسته‌هایش نشد.

با زور و تهدید و حتی کتک جلوی بچه را می‌گیرند و خواسته خودشان را بر او تحمیل می‌نمایند، یعنی در واقع، در مقابل لجبازی‌های او، لجبازی می‌کنند. که:

این روش پسندیده‌ای نیست، زیرا گرچه جلوی لجبازی کودک را توانسته بگیرد و او را آرام و بی‌صدا بار بیاورند، اما از طرف دیگر، ضربۀ بسیار شدید بر اراده و شخصیت او وارد خواهند ساخت.

دو سالگی، سن ابراز شخصیت و اراده است و مایۀ اوّلیه تقویت اراده و اعتماد به نفس می‌باشد.

اگر پدر و مادر با او مخالفت کنند، شخصیت او را سرکوب نموده‌اند. ممکن است فرد آرامی باشد، اما بی‌شخصیت و بی‌اراده به بار می‌آید. و حالت یأس و بدبینی و ناامنی پیدا می‌کند.

2- بعضی از مربیان عقیده دارند که باید تا حد توان، دل کودک را به دست آورد و مطابق میلش رفتار نمود. می‌گویند: بچه است و باید به او آزادی داد. وقتی بزرگ شد لجبازی و بهانه‌گیری از سرش می‌افتد.

این روش هم بی‌عیب نیست:

اولاً: بعضی کارها ضررهای بزرگ جانی یا مالی دارد و جان کودک و دیگران را به خطر می‌اندازد و آزادی دادن به او خلاف عقل و وجدان است. ممکن است بخواهد از نردبان بزرگی بالا رود یا کبریت بزند و گاز را روشن کند.

ثانیاً: بچه‌ای که آزاد بوده و همیشه با لجبازی و داد و قال به هدف‌های خود رسیده، کم‌‌کم به این خلق و خو عادت می‌کند و فردی خودخواه و دیکتاتور از آب درمی‌آید. او در آینده هم از مردم انتظار دارد بدون چون و چرا خواسته‌هایش را انجام دهند. اگر با زور و قلدری به خواسته‌هایش رسید تا حدی خشنود است اما غالباً چنین توفیقی پیدا نمی‌کند زیرا دیگران حاضر نیستند زورگویی‌های او را تحمل کنند بدین جهت از اجتماع سرخوردگی پیدا می‌کند و گوشه‌نشین می‌گردد.

3- بهترین روش، رعایت اعتدال است. در این شیوه، پدر و مادر خودسری کودک را عیب نمی‌شمارند، بلکه استقامت و پافشاری او را وسیله‌ای برای ابراز وجود و تقویت ارادۀ او می‌دانند. نه تنها آن را سرکوب نمی‌سازند بلکه از آن بهره‌برداری می‌کنند. در موارد خواسته‌های بی‌ضرر، به او آزادی می‌دهند و اراده‌اش را تقویت می‌نمایند و در کارهای خطرناک و زیان‌بار، در مقابل او استقامت کرده و کوچکترین ارفاقی نمی‌کنند. با خونسردی کامل و به طور قاطع به کودک می‌گویند: نباید این کار را انجام دهی. تا حد توان علت منع را تشریح نمایید و او را قانع سازید و از همه مهم‌تر، توجه او را به کار جالب دیگری جلب نمایید.

 

 



نظرات ارسال شده
ساناز
دوشنبه 13 آبان 1392


متشكرم
قابل قبول و مطلوب بود
تجربه شخصي من:
پرت كردن حواس بچه در مواقعي كه ميخوايم چيزي رو ازش بگيريم يا مانع از انجام حركتي يا كاري توسط كودك بشيم جواب ميده
ويه فرمول هم دارم
حال خوب مادر=حال خوب بچه


0
0
نا شناس
چهارشنبه 15 شهریور 1391


استفاده کردم


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی لجبازی،کودک ,


نام شما : ایمیل دوست شما :