- آخرین مطالب
-
همسرونه
- منابع
- کلبه خوشبختی
- عاشقانه ها
- همسران آسمانی
- معاشرت
- مهارت هاي ارتباطي همسران
- وظايف مشترک همسران
- آرايش و زيبايي
- با مشکلات همسرم چه کنم؟
- حقوق واجب زوجين نسبت به يکديگر
-
دخترونه
- داستان
- پله پله تا خدا
- خانه دوست كجاست؟
- خانه ای برای دو نفر
- عفاف و پاکدامني
- مد
- نامه های دخترونه
- بلوغ و مسائل جنسي
- سينما
- موسیقی
- سلامت و زيبايي
- مسيرهاي قلابي
- موبايل
- باشگاه ورزشي
- بروز باشيد!
- درس ومشق
-
مادرونه
- موبايل
- رايانه
- ازدواج فرزندان
- من و پسرم
- من و دخترم
- من و کودکم
- فرزندآوري
- معرفی کتاب
-
خانوم خونه
- هنر
- آرايش و زيبايي
- باغباني در خانه
-
آشپزي و خانه داري
- نکات خانه داري
-
آشپزی
- سفره آرايي
- غذا هاي فصلي
- فوت کوزه گری(نکات ظریف آشپزی)
- انواع خورش
- انواع غذاهای دریائی
- انواع پلو
- انواع پیتزا وساندویچ
- انواع غذا با گوشت پرندگان
- انواع غذای کودکان
- انواع ماکارونی
- انواع کوکو کتلت و دلمه
- انواع غذاهای گیاهی
- سالاد
- سس و ترشی
- بستني و نوشیدنی
- کیک و شیرینی
- انواع سوپ وآش
- دسر و مربا
- انواع غذا با گوشت قرمز
- مهارت هاي زندگي
- خیاطی
- مدیریت خانه
- مدیریت تغذیه
- چيدمان و دكوراسيون
-
جامعه
- منابع
- منشور حقوق و مسئولیت های زن در نظام اسلامی
- زن و فعاليت هاي اقتصادي
- ارتباط زن و مرد در جامعه
- حضور زن در اجتماع
- من فمینیستم پس هستم!!!
- بانوانی که کاش زودتر می شناختم شان ...
- زن و ستم تاریخی
- جامعه شناسي و اشتغال زنان
- ماجرای زنان از 1300 سال پیش...
- زن از نگاه اندیشمندان غربی
- چراغ راه ....
- يادداشتي درباره مطالب
- زن در ادیان دیگر
- زنان وتحصیل
- کاریکاتور
- احکام
- حقوق خانواده
- پزشكي سلامت
- نگارخانه
- كودكان بانونت
- پیشنهاد هفته
- مهدویت
-
ويژه نامه ها
- ويژه نامه روز خانواده 1391
- حجاب
- ویژه نامه رمضان1390
- ويژه نامه هفته ي دفاع مقدس1390
- ويژه نامه روز دختر1390
- ويژه نامه غدير
- آموزش غذای نذری
- ويژه نامه محرم1390
- توصیه های تابستانی
- ويژه نامه شعبان 1391
- ويژه نامه نوروز1391
- ويژه نامه روز جوان1391
- ويژه نامه هفته جهاني شير مادر
- ويژه نامه روز دختر1392
- ويژه نامه رمضان1391
- ويژه نامه عيد فطر1391
- ویژه نامه روز کودک
- سالروز ازدواج حضرت زهرا (س)و حضرت علي(ع)
- روز نوجوان1391
- ويژه نامه محرم 1391
- ویژه نامه روز جوان 1392
- ويژه نامه رمضان 1392
- اخبار
چرابچم لجبازه؟
همۀ بچهها کم و بیش حالت لجبازی و خودسری دارند، مخصوصاً در دو سالگی. بچۀ لجوج اصرار دارد هر کار خواست انجام دهد و کسی مزاحمش نباشد، اگر مطابق میلش رفتار نکردند گریه و داد و قال راه میاندازد.پدران و مادران در برابر لجبازیهای کودک، غالباً یکی از این دو روش زیر را انتخاب میکنند:
1- بعضی از آنها عقیده دارند که باید در مقابل لجبازیهای او عکسالعمل شدید نشان داد و تسلیم خواستههایش نشد.
با زور و تهدید و حتی کتک جلوی بچه را میگیرند و خواسته خودشان را بر او تحمیل مینمایند، یعنی در واقع، در مقابل لجبازیهای او، لجبازی میکنند. که:
این روش پسندیدهای نیست، زیرا گرچه جلوی لجبازی کودک را توانسته بگیرد و او را آرام و بیصدا بار بیاورند، اما از طرف دیگر، ضربۀ بسیار شدید بر اراده و شخصیت او وارد خواهند ساخت.
دو سالگی، سن ابراز شخصیت و اراده است و مایۀ اوّلیه تقویت اراده و اعتماد به نفس میباشد.
اگر پدر و مادر با او مخالفت کنند، شخصیت او را سرکوب نمودهاند. ممکن است فرد آرامی باشد، اما بیشخصیت و بیاراده به بار میآید. و حالت یأس و بدبینی و ناامنی پیدا میکند.
2- بعضی از مربیان عقیده دارند که باید تا حد توان، دل کودک را به دست آورد و مطابق میلش رفتار نمود. میگویند: بچه است و باید به او آزادی داد. وقتی بزرگ شد لجبازی و بهانهگیری از سرش میافتد.
این روش هم بیعیب نیست:
اولاً: بعضی کارها ضررهای بزرگ جانی یا مالی دارد و جان کودک و دیگران را به خطر میاندازد و آزادی دادن به او خلاف عقل و وجدان است. ممکن است بخواهد از نردبان بزرگی بالا رود یا کبریت بزند و گاز را روشن کند.
ثانیاً: بچهای که آزاد بوده و همیشه با لجبازی و داد و قال به هدفهای خود رسیده، کمکم به این خلق و خو عادت میکند و فردی خودخواه و دیکتاتور از آب درمیآید. او در آینده هم از مردم انتظار دارد بدون چون و چرا خواستههایش را انجام دهند. اگر با زور و قلدری به خواستههایش رسید تا حدی خشنود است اما غالباً چنین توفیقی پیدا نمیکند زیرا دیگران حاضر نیستند زورگوییهای او را تحمل کنند بدین جهت از اجتماع سرخوردگی پیدا میکند و گوشهنشین میگردد.
3- بهترین روش، رعایت اعتدال است. در این شیوه، پدر و مادر خودسری کودک را عیب نمیشمارند، بلکه استقامت و پافشاری او را وسیلهای برای ابراز وجود و تقویت ارادۀ او میدانند. نه تنها آن را سرکوب نمیسازند بلکه از آن بهرهبرداری میکنند. در موارد خواستههای بیضرر، به او آزادی میدهند و ارادهاش را تقویت مینمایند و در کارهای خطرناک و زیانبار، در مقابل او استقامت کرده و کوچکترین ارفاقی نمیکنند. با خونسردی کامل و به طور قاطع به کودک میگویند: نباید این کار را انجام دهی. تا حد توان علت منع را تشریح نمایید و او را قانع سازید و از همه مهمتر، توجه او را به کار جالب دیگری جلب نمایید.