به دخت

 




خونه تکونی عید

درخشان کردن رنگ قالی

برای برق انداختن و درخشان کردن رنگ قالی می‌توانید مقدار زیادی نشاستۀ ذرت روی فرش بپاشید و بگذارید یک ساعت بماند سپس با جاروبرقی آن را جارو کنید. اثر اعجاب‌انگیزی دارد و از سرکه و آب نیز می‌توانید برای درخشان کردن فرش استفاده کنید.

 

 

آیینه

برای تمیز و براق کردن آیینه می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

·          کمی سرکه به آب سرد اضافه کنید و با پنبه روی آیینه بکشید و بعد با دستمال کاغذی یا روزنامه آن را پاک کنید.

·         یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیتر آب حل کرده از آن برای پاک کردن آیینه استفاده نمایید.

نکته: از کشیدن پارچه‌های خشن روی آیینه خودداری کنید زیرا به مرور باعث کدر شدن آن می‌‌شود.

 

فریزر

دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیتر آب حل کرده داخل فریزر را با آن تمیز کنید. سپس یک دستمال بزرگ و تمیز را در آب خیس کنید و به کمک آن آثار جوش شیرین را از داخل فریزر پاک نمایید و دیواره‌های آن را خوب خشک کنید. لاستیک دور درِ فریزر و قسمت‌های بیرونی آن را با آب گرم و مایع ظرف‌شویی تمیز نمایید. حالا فریزر خالی را روشن کرده چند دقیقه صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس مواد را داخل فریزر بچینید و چند ساعت درجۀ فریزر را به حداکثر تنظیم کنید و بعد روی درجۀ معمولی قرار دهید.

 

ظرف‌شویی فلزی (استیل)

·         بعد از هر بار استفاده اطراف شیر آب و ظرف‌شویی را با حوله خشک کنید.

·         برای تمیز کردن لایه‌های آهکی که در اطراف شیر آب ایجاد می‌شود می‌توانید از جوش شیرین، سرکه یا آمونیاک استفاده کنید. برای این منظور دستمالی را در یکی از این محلول‌ها خیس کرده و روی قسمت موردنظر قرار دهید و مرتباً با ریختن چند قاشق از محلول بر روی دستمال، آن را خیس نگه دارید. سپس با اسکاچ نرم آنها را بسایید.

 


دیوار سرامیک

یک قاشق سرکه را در کمی آب حل کنید و به دیوار بمالید. پس از 20 دقیقه با آب و صابون دیوار را بشویید و پاک کنید.

توجه: برای تمیز کردن دیوارهای سرامیک از به کار بردن اسید قوی و کشیدن سیم ظرف‌شویی روی آن خودداری نمایید.

 


شیرآلات وان حمام

·         روی پارچه مرطوب کمی جوش شیرین بریزید و محکم روی آنها بکشید.

·         پارچۀ سفیدی را به نفت سفید آغشته نمایید و روی شیرآلات بمالید.

نکته: شیرآلاتی که به مرور زمان و در اثر به کار بردن پاک‌کننده‌های نامناسب خورده شده‌اند، فقط باید مجدداً روکش شوند.


تمیز کردن سیفون دستشویی

سیفون دستشویی را نیز لازم است هر چند وقت یک بار باز کنید و جرم‌هایی را که در آن جمع شده است تمیز نمایید و چنانچه لولۀ منتهی به سیفون گرفته است، با کریستال‌های سودکاستیک، مشکل را برطرف سازید. به این ترتیب که در ابتدا کریستال‌ها را در محل موردنظر ریخته روی آن آب گرم باز کنید.

 

شیرآلات دستشویی

در صورتی که شیرآلات دستشویی به مرور زمان کدر شد روی آنها مواد «نقره پاک‌کن» بمالید و با پنبه پاک کنید.


 

نظافت لگن توالت (W.C)

برای تمیز کردن لگن توالت که بسیار نیز مهم است از روش زیر استفاده نمایید:

خمیری از بوراکس و جوهر لیمو تهیه کنید و روی لکه بمالید. پس از دو ساعت خوب برس بزنید و با آب بشویید.

 

کاشیهای اطراف دستشویی

ابتدا دستمالی را در آب گرم خیس نمایید و روی کاشی‌ها و شیشه‌ها بکشید. سپس یک تکه پنبه را به جوش شیرین آغشته کنید و روی آنها بمالید. در آخر مایع ظرف‌شویی را با اسفنج روی قسمت‌های مختلف بکشید و با دستمال خیس پاک کرده و با حوله یا پارچه‌ای تمیز خشک کنید. آیینۀ بالای دستشویی را نیز می‌توانید با روزنامه‌ای نم‌دار تمیز نمایید.

 

 آباژور

·         اگر آباژور شما کاغذی است، هر روز قسمت داخلی و خارجی آن را با یک پارچۀ نرم پاک نمایید. برای این نوع آباژورها هرگز از اسفنج یا پارچۀ مرطوب استفاده نکنید.

·         در مواردی که آباژور خیلی کثیف شد آن را به وسیلۀ مداد پاک‌کن سفید و تمیز، به آرامی پاک کنید.

·         اگر آباژور شما پلاستیکی است آن را با پارچه‌ای که در آب ولرم و صابون خیس شده تمیز کنید. سپس با پارچه‌ای نم‌دار روی آن بکشید و بلافاصله آن را خشک کنید.

·         در صورتی که آباژور شما از کاغذ مخملی است، گرد و غبار قسمت خارجی آن را با یک برس معمولی یا به وسیلۀ جاروبرقی پاک کنید و چنانچه آباژور شما چرمی است، گرد و غبار آن را با پارچه‌ای نرم و تمیز پاک کرده اسفنجی را با آب و مایع ظرف‌شویی مرطوب کنید روی آن بکشید و سپس سریع آن را خشک نمایید.

·         اگر آباژور شما از پارچۀ کرکدار ساخته شده کافی است برس را یک بار در جهت پرز و یک بار در خلاف جهت پرز بکشید.


 

گل‌های مصنوعی

در یک سطل بزرگ، آب ولرم و مقداری مایع ظرف‌شویی بریزید و هم بزنید. سپس گل‌ها را وارونه در آن فرو برید و به آرامی تکان داده سپس خارج کنید و در سطل دیگری که فقط آب ولرم است فرو برید و تکان دهید. آن‌گاه گل‌ها را معکوس آویزان کنید تا خشک شوند.

 


تلفن

هفته‌ای یک بار تکه‌ای پنبه را به الکل آغشته نمایید و تلفن را خوب تمیز کنید.

توجه: هرگز برای مدت طولانی گوشی را کنار تلفن قرار ندهید زیرا حساسیت میکروفون آن از بین خواهد رفت و امکان سوختن سیم‌پیچ گوشی نیز وجود دارد.

 

 

تمیز کردن پشت یخچال و تلویزیون

برای پاک کردن گرد و خاک پشت این وسایل می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید.

 


سماور

برای این که کتری و سماور شما گچ نبندد، چند عدد گوش ماهی را در کتری و سماور قرار دهید تا آهک را جذب کند.

 


رادیاتور شوفاژ

·         رادیاتور را با حوله‌ای که به آب و صابون آغشته شده تمیز کنید سپس با یک حولۀ نمناک آبکشی نمایید. در آخر با حولۀ نرم دیگری آن را خشک کنید.

·         برای تمیز کردن وسط پره‌ها از برس گرد و بلندی که برای شستن داخل بطری به کار می‌رود استفاده نمایید و آن را مرتباً بین پره‌ها به سمت بالا و پایین بکشید.

·         قبل از پاک کردن رادیاتور (مخصوصاً پره‌ها)، یک صفحه روزنامه زیر رادیاتور پهن کنید تا از کثیف شدن موکت و فرش جلوگیری شود.

 


روتختی

·         اگر روتختی شما نخی است، آن را با خیال راحت می‌توانید هم با دست و هم با ماشین لباس‌شویی بشویید و پس از شست‌وشو در هوای آزاد آویزان کنید.

·         چنانچه روتختی شما از ابریشم طبیعی است، آن را با پودر دستی و با دست به صورت ملایم بشویید. توجه داشته باشید که هرگز از صابون استفاده نکنید زیرا صابون قلیایی است و به نسوج آن آسیب می‌رساند.

·         بعد از شست‌وشو هرگز آن را نچلانید، بلکه روی یک سبد قرار دهید تا آرام آرام آب آن برود و آن‌گاه روی طناب بیندازید.

·         اگر روتختی شما از جنس ابریشم مصنوعی است، تا حد امکان از خشک‌شویی کمک بگیرید و چنانچه ناچارید با دست بشویید این کار را با ملایمت انجام دهید.

·         چنانچه روتختی شما پشمی است، در آب ولرم ابتدا کمی مایع ظرف‌شویی یا شامپوی پشم بریزید و خوب هم بزنید. آن‌گاه روتختی را در آن خیس کنید و به آرامی توسط یک برس نرم بشویید، اما هرگز آن را چنگ نزنید و نچلانید و تا جایی که امکان دارد کمتر به پارچه دست بزنید. پس از این که به مدت یک ربع ساعت آن را یکی دو بار پشت و رو کردید، آب شست‌وشو را خالی کنید و روتختی را آبکشی نمایید. سپس دور از آفتاب و یا هر منبع حرارتی دیگر آن را خشک کنید.

 

بالش پر

·         هر روز بالش‌ها را بتکانید.

·         هفته‌ای یک بار روبالشی را بشویید.

·         ماهی یک بار آن را به هنگام روز، در هوای آزاد قرار دهید تا هوا بخورد.

·         سالی یک بار پرهای داخل آن را خوب بشویید. بدین منظور یک کیسۀ پارچه‌ای فراهم نمایید که کمی از بالش بزرگ‌تر باشد. آن‌گاه دوخت یک طرف بالش را بشکافید و آن قسمت بالش را وارد کیسه کنید و بالش را در داخل کیسه بتکانید تا پرها وارد آن شوند. سپس سر کیسه را بدوزید. حالا آن را در ماشین لباس‌شویی بشویید.

·         شست‌وشوی پرها را می‌توانید با دست نیز انجام دهید. به این ترتیب که در یک تشت بزرگ آب ولرم و پودر لباس‌شویی بریزید و خوب هم بزنید. سپس کیسۀ پر را وارد آن کنید و خوب چنگ بزنید. برای آبکشی نیز سه بار همان تشت را از آب ولرم پر کنید و کیسه را چند بار داخل آن فرو برید و بالا بکشید تا آب در داخل آن جریان یابد. پس از شست‌وشو در ماشین یا با دست، کیسه را در سایه آویزان کنید و مرتباً آن را سر و ته نمایید تا خشک شود.

 

 برطرف کردن لکه‌های گلدان بلور یا کریستال

مقداری سرکه یا نمک غلیظ داخل گلدان بریزید و بگذارید چند ساعت بماند. به این صورت جرم‌ها در محلول حل می‌گردد و گلدان تمیز می‌شود.

 


نظافت اجاق گاز

برای برطرف کردن غذاهای سوخته روی اجاق گاز، مقداری رب گوجه‌فرنگی روی لکه‌ها بمالید و بگذارید شب تا صبح بماند. سپس با یک اسفنج یا ابر نرم و مقداری آب گرم و صابون لکه‌ها را برطرف نمایید.

 

درخشان کردن رنگ قالی

برای برق انداختن و درخشان کردن رنگ قالی می‌توانید مقدار زیادی نشاستۀ ذرت روی فرش بپاشید و بگذارید یک ساعت بماند سپس با جاروبرقی آن را جارو کنید. اثر اعجاب‌انگیزی دارد و از سرکه و آب نیز می‌توانید برای درخشان کردن فرش استفاده کنید.

 


پاک کردن شیشه‌ها

پاک کردن شیشه‌ها در شهرهای غبارآلود دشوار است. برای این که شیشه‌ها کاملاً براق و تمیز شوند مقداری از مخلوط آب و الکل روی شیشه‌ها می‌کشید سپس با پارچۀ نرم و بدون کرک خشک کنید. شیشه‌ها کاملاً براق می‌شوند.

 

برق انداختن وسایل چوبی

وسایل چوبی بعد از مدت زمانی کدر و تار می‌شوند و برای براق کردن و زیبایی مجدد آنها از پارافین مایع استفاده کنید به این صورت که مقداری پارافین را با پنبه روی وسایل چوبی می‌کشید که نتیجه کاملاً رضایت‌بخش خواهد بود.


تمیز کردن لوستر و کریستال

برای تمیز کردن لوستر، کریستال، آویزها و شمعدانی‌های شیشه‌ای می‌توانید با استفاده از دستمال تمیز، گرد و غبار آن را بگیرید سپس با پارچه‌ای که آغشته به الکل شده است آنها را خوب تمیز کنید (ولی باید توجه داشته باشید که باید اول برق را از ورودی قطع کنید).

 

 اثر انگشت روی دیوار

در خانه بسیار اتفاق می‌افتد که جای انگشت بچه‌ها روی دیوار می‌ماند. برای برطرف کردن اثر انگشت بچه و لکه‌های روی دیوار یک سیب‌زمینی را نصف کنید و با هر نصف سیب‌زمینی چندین بار در و پنجره و دیوار بمالید و بعد با یک اسفنج جای لکه را پاک کنید. (این دستور برای دیوارهای رنگ روغنی و پلاستیکی مفید است.)

 

 لکه رنگ روی قالی

لکه‌زدایی رنگ روی قالی و موکت مشکل‌تر است برای پاک کردن آنها باید پنبه را با تربانتین خیس کنید و بر روی لکه بمالید و بعداً با پنبه دیگری پاک کنید تا این که لکه از میان برود.

 

لکه چای و قهوه

لکه چای و قهوه روی فرش و موکت مانند لکه‌زدایی شیر باید اضافی آن را برداشت و با آب نیم‌گرم و مقداری پودر لباس‌شویی و اسفنج آن را تمیز کرد و اگر لکه‌ها باز باقی ماند از آب اکسیژنۀ 5 درصد و مقداری آب لکه‌زدایی را ادامه دهید تا خوب سطح پاک گردد و سپس با دستمال محل را خشک کنید و با دست مالش می‌دهید تا زیبایی خود را پیدا کند و مثل ماقبل تمیز و زیبا گردد.

 

لکه خودکار

شیر لکه‌های ناشی از جوهر خودکار را پاک می‌کند و می‌توانید با یک اسفنج و مقداری شیر لکه خودکار را مرتفع سازید و از دوغ نیز می‌توانید برای این منظور استفاده کنید و راه دیگر استفاده از ماست است.

 


لکه آب میوه

لکه میوه‌هایی که رنگین هستند (مانند آلبالو) را می‌توان با محلول ئیدرو سولفیت دوسود یا با آب و آمونیاک شستشو داد و نیز می‌توانید مقداری نمک روی آن بریزید و بعد از مدتی با پودر رخت‌شویی پاک بشویید و اگر لکه نرفت از محلول کلر استفاده کنید.

 


براق کردن لیوان و استکان‌ها

برای براق کردن لیوان و استکان‌ها توصیه می‌شود آنها را به جای سفیدکننده در محلول آب و سرکه بخیسانید و سپس بشویید.

 



نظرات ارسال شده
zeinab
جمعه 25 بهمن 1392


ali


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :