به دخت

 




تخم مرغ نوروزي

انتخاب تخم مرغ

فاکتور اصلی که باید در انتخاب تخم‌مرغ در نظر گرفت، پوسته آن است.

پوست تخم‌مرغ باید صاف، هموار و خوش‌فرم باشد. این مسأله اهمیت دارد که بهتر است از تخم‌مرغ‌های محلی استفاده شود.

 

 

نمایش یک تخم مرغ

بهترین راه برای قرار دادن تخم‌مرغ به صورت عمودی، قرار دادن آن بر روی پایه‌های حلقوی پلاستیکی، مقوایی نازک و یا چوبی است. برای این منظور، حلقه‌های پرده و یا پایه‌های کوچک ساخته شده از تلق و یا مقوای نازک، مناسب می‌باشند.

 

رنگ‌آمیزی با پیاز

طرح برگ و گلبرگ

 


رنگ ایجاد شده به تعداد پوست‌های پیاز مصرف شده، در کار بستگی دارد، هرچه مقدار پوست‌های پیاز بیشتر باشد، رنگ ایجاد شده، پررنگ‌تر خواهد شد.

1-     تعدادی برگ و گلبرگ جمع‌آوری کنید. هر برگ و یا گلبرگ را کمی مرطوب کرده و به ملایمت بر روی سطح تخم‌مرغ قرار دهید.

2-    تمامی سطح تخم‌مرغ را به وسیله یک تکه جوراب بلند نایلونی، پوشانده و با تابیدن انتهای آن بین انگشت‌های شست و سبابه، آن را محکم کنید و به وسیله تکه نخی ببندید.

3-    یک ظرف کوچک را پر از پوست پیاز کرده و سپس ظرف را از آب پر کنید و بگذارید جوش بیاید. اجازه دهید آرام به مدت پانزده دقیقه بجوشد.

4-    آب رنگی داغ را در ظرف کوچک دیگری الک کنید تا پوست‌های آن جدا شود.

5-    دقت کنید که برگ‌ها درست قرار گرفته باشند سپس تخم‌مرغ را به طور کامل درون مایع رنگ غرق کرده و به مدت پنج تا ده دقیقه رها کنید. مقدار زمان به رنگ موردنیاز، بستگی دارد؛ هر قدر که تخم‌مرغ مدت زمان بیشتری در رنگ قرار گیرد، پررنگ‌تر خواهد شد. مرتباً تخم‌مرغ را بچرخانید. سپس آن را خارج کرده و بگذارید خشک شود. سپس به آرامی جوراب بلند نایونی و گلبرگ‌ها را از تخم‌مرغ جدا کنید تا شکل دلخواه روی آن نمایان شود.

 

استفاده از اشکال کاغذی

 


می‌توان از طرح‌های بریده شده کاغذی نیز به همین صورت، استفاده کرد.

 

تکنیک خراش

 


این طرح‌ها با حکاکی روی سطح تخم‌مرغ و با خراشیدن لایه‌های رنگ کار شده در سطح تخم‌مرغ، به وسیله کاتر و یا ابزاری سوزنی شکل و تیز خلق می‌شوند.

1-    ابتدا پوسته تخم‌مرغ را با پوست پیاز، کاملاً رنگی کنید. تخم‌مرغ‌ها را در ظرف رنگ نگه دارید تا زمانی که رنگ قهوه‌ای تیره متوسطی ایجاد شود (تصویر 1). اجازه دهید تخم‌مرغ‌ها خشک شوند.

2-    قسمتی از پوسته را با اشکال ساده‌ای چون لوزی، دایره، بیضی و یا به شکل نوار (تصویر 2) با لایه‌ای هموار از مرکب هندی رنگ‌آمیزی کنید. صبر کنید تا رنگ مرکب خشک شود.

3-     به وسیله مداد شمعی سفید، طرح موردنظر را بر روی سطح مرکبی شده ترسیم کنید. دقت کنید که هرگز نباید مداد را زیاد بر روی سطح تخم‌مرغ فشار دهید.

4-    با کاتر و یا ابزار سوزنی، خطوط کناری طرح سفید را خراش دهید (تصویر پایین). این کار، مرکب را از بین برده و رنگ پس‌زمینه را آشکار می‌کند.

5-    ابتدا خطوط اصلی طرح را خراش دهید (تصویر 3) و سپس بر روی جزئیات طرح کار کنید. اگر سطح مرکب هندی را آرام خراش دهید، رنگ پس‌زمینه را آشکار خواهید کرد. اگر محکم‌تر خراش دهید، رنگ طبیعی پوسته تخم‌مرغ آشکار خواهد شد. شما می‌توانید با استفاده از هر دو روش، سایه‌ها و حالت‌های مختلف در کار ایجاد کنید. اگر اشتباه کردید، می‌توانید دوباره از مرکب هندی استفاده کرده، روی محل خراب شده را رنگ کرده و بگذارید خشک شود و سپس دوباره روی سطح مرکبی را خراش دهید.

 

طرح چهل تکه

 


ممکن است شما فکر کنید غیرممکن است که سطح کروی تخم‌مرغ را با تکه‌های کاغذ پوشاند، اما با استفاده از بریده‌های ریز کاغذ و یا بریدن شکل‌های دقیق کاغذی، می‌توان یک تخم‌مرغ را به طور کامل و بدون عیب پوشاند.

1-    کاغذهای تزئینی کادویی و عکس‌هایی از مجلات جمع‌آوری کنید.

2-    اشکال کاغذها را ببرید و پشت آنها را با استفاده از قلم‌مو به چسب کاغذ دیواری آغشته کنید (تصویر سمت چپ).

3-    تکه‌های کاغذ کادویی را به گونه‌ای قرار دهید که یکدیگر را نپوشانند. چسب کاغذ دیواری این خاصیت را دارد که باعث کش آمدن کاغذها می‌شود و موجب می‌شود که بهتر بر روی سطح کروی تخم‌مرغ قرار گیرند. به ساختن کلاژ ادامه دهید تا تمامی سطح تخم‌مرغ پوشانده شود. سپس بگذارید تا تخم‌مرغ خشک شود.

4-    از قلم نقشه‌کشی برای کشیدن خطوط ظریف استفاده تا تخم‌مرغ تزیین شده هرچه بیشتر به حالت چهل تکه درآید.

 

طراحی با مداد

 


این تکنیک برای گونه‌های مختلف طراحی مناسب است. شما می‌توانید یک طرح به سبک ساده و یا طرح‌های انتزاعی را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید به طور مستقیم برای طراحی از مداد استفاده کنید، پوسته تخم‌مرغ باید بدون لک باشد، پس سعی کنید تخم‌مرغ‌های صاف مثل مرغ و یا اردک را انتخاب کنید. اگر از تخم غاز استفاده می‌کنید پیش از شروع کار، سطح آن را به آرامی سمباده بسیار نرم بزنید چرا که تخم غاز گاهی کمی زبر می‌باشد.

1-    با استفاده از مداد HB، خطوط کناری طرح خود را بر روی تخم، طراحی کنید. به یاد داشته باشید که مداد شما همیشه باید نوک تیز باشد به همین دلیل باید به طور مرتب آن را بتراشید. به آرامی تخم‌مرغ را در میان پارچه‌ای نگه دارید و سعی کنید که هرگز به قسمتی که طراحی کرده‌اید دست نمالید. برای تصحیح اشکالات کار خود به جای پاک‌کن از کاتر استفاده کرده و به آرامی محل اشتباه را خراش دهید.

2-    به تدریج جزئیات را به کار اضافه کنید و برای ایجاد روشنایی‌ها، سطح تخم را بکر نگه دارید. برای تشدید رنگ طبیعی تخم، می‌توانید رنگ‌های آبکی و رقیقی، هماهنگ با رنگ تخم، همچون رنگ قهوه‌ای روشن، سفید و یا صورتی کم‌رنگ، به کار اضافه کنید.

3-    طراحی خود را با اسپری ورنی مات ثابت کنید.

 

نقوش رنگی

 


برای رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ‌های خود از گواش و یا آکریلیک استفاده کنید. ابتدا رنگ را امتحان کنید تا مطمئن شوید رنگ موردنظر، پوشش یکنواختی ایجاد می‌کند. برای به کار بردن لایه‌های مختلف رنگی بر روی هم، آکریلیک مناسب‌تر است. تکنیک نقوش رنگی برای تزیین تخم‌مرغ‌ها، یکی از تکنیک‌های قابل دسترس برای تازه‌کارها است و همچنین می‌تواند با سلایق مختلف هنرمندان مناسب باشد. در زیر نمونه‌هایی از نقوشی که می‌توانید ایجاد کنید نشان داده شده‌اند.

1-    تخم‌مرغ خود را بر روی تکه چوب باریکی سوار کنید. پس‌زمینه تخم‌مرغ را رنگ‌آمیزی کرده و بگذارید خشک شود.

2-    با استفاده از مداد، خطوط نمای طرح خود را به آرامی بر روی تخم‌مرغ ترسیم کنید.

3-    طرح خود را به دقت رنگ کنید و بگذارید خشک شود.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :