به دخت

 




نوروز در فرهنگ ایرانیان

نوروز، جشن بزرگ ایرانیان، با بهار آغاز می شود و براساس گاه شماری اخترشناسان، شروع فصل بهار سال نو ایرانیان را نوید می دهند.ایرانیان زمان شروع عید نوروز را زمان جمشید میدانند. معمولا اوایل اسفند هر سال بوی عید در فضای شهرها و روستاهای ایران و کشورهایی که از سنتهای ایرانی پیروی میکنند می پیچد.

 

  و اینك پس از قرنها، نوروز از چنان اهمیتی برخوردار شده كه براساس مصوبات سازمان فرهنگی یونسكو وابسته به سازمان ملل اولین روز نوروز، روز طبیعت نام نهاده شده و اهمیتی بین المللی یافته است. در تاریخ چنین آمده است که « جشن نوروز، جشن پیروزی و شادمانی ملی بود، جشن آزادی و برابری مردمان ستمدیده ای بود كه سالیان دراز سر برفرمان دیوان ستمگر داشتند. مردمان طبقه پایین جامعه مزدوران كم مزد یا كارگران بی مزد دیوان بودند. آنها هیچگاه پایه و پایگاهی نداشتند. از این رو هنگامی كه جمشید با دیوان در جنگ شد، یاری ها كردند تا جمشید به پیروزی رسید. جمشید پیروزی خود را جشن گرفت و آن روز خجسته را روز اول فروردین انتخاب كرد. در این روز، طبیعت نیز در اعتدال بود.

  عدل بهار و عدل جمشید در هم آمیخت و از این آمیختگی، روزی بزرگ در تاریخ ایران بنیاد شد و آیین تازه جمشید، آیین برابری و برادری را برای مردم به ارمغان آورد. زندگی نو همراه با آزادی و عدالت آغاز شد. مردم این روز نو را جشن گرفتند و آن را«نوروز» گفتند و سپس مراسم و آداب و رسومی برای ایام نوروز برگزیدند.  یكی از بازیها و سرگرمی های ایام جشن نوروز کشتی گرفتن، اسب دوانی و چوگان است که در ایام قدیم متداولتر بوده است.

و امروزه مردم ایران هر ساله سعی میکنند مراسمات نوروز را با شکوه بیشتری برگزار کنند. لباس عیدانه و خانه تکانی سنتی است که نه تنها از بین نرفته بلکه مردم امروزه بر آنها مصرتر هستند.سبزی کاری از سنتهای رایج نوروز است. طوریکه از چند روز مانده به عید مقداری گندم، جو و عدس و امثال آن را در ظرفهایی با شکل و مدلهای خاص که مطابق با  سلیقه شخص است، میریزند تا سبزه ایی زیبا برای دوازده روز عید داشته باشند.

 

 از دیگر سنتهای رایج عیدانه به آب دادن سبزه عید در روز سیزده بدر است که این هم برگرفته از سنت ایرانیان باستان است که متاسفانه با خرافاتی از قبیل اینکه درد و مرض و فقر با این عمل از بین میرود و آب  روان بلا ها را از ایشان دور میکند. ایرانی ها در ایام عید اهتمام بیشتری به صله رحم دارند طوریکه حتی برای یکبار هم شده در ایام عید به دیدن اقوام میروند و این سنتی پسندیده است که روایات زیادی هم بر این عمل تاکید کرده اند و آثار مثبت فراوانی برای آن ذکر کرده اند. و همه میدانند که عید ایام هدیه دادن و هدیه گرفتن است و معمولا بزرگترها به کوچکترها عیدی میدهند و در میان ایرانیان از دیرباز بوده  و همچنان وجود دارد. البته کیفیت و مقدار آن در شهرها و فرهنگهای مختلف، متفاوت است. باشد که این سنت زیبا که مورد تائید اسلام نیز هست آمیخته با خرافات نگردد . 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :