به دخت

 




رعايت حقوق ديگران

به فرزندان خود اجازه انتخاب بدهید

متأسفانه بعضی از والدین به خود اجازه می‌دهند که در همه امور فرزندان خود دخالت کرده و حتی به جای آنان انتخاب کنند. گاهی نیز دیده شده وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند اجازه نمی‌دهند فرزند ده ساله‌شان خودش در مورد بیماری‌اش با دکتر حرف بزند. این وضعیت در انتخاب لباس، کفش، محل بازی و ... نیز تکرار می‌شود. این نحوه ایجاد محدودیت در تصمیم‌گیری باعث می‌شود که وقتی بچه‌ها بزرگ شدند خود را باور نداشته باشند، یعنی به خود اعتماد ندارند و نمی‌توانند درست انتخاب نمایند.

 بنابراین اگر به سلامت زندگی آیندۀ فرزند خود علاقه‌مند هستید اجازه بدهید او خود انتخاب کند ولی حدود را شما تعیین کنید. سعی نکنیم نظرات خود را به کودک تحمیل کنیم، به او اجازه دهیم از هر لباس و رنگی که دوست دارد در میهمانی‌ها استفاده کند. بنده خود دوستی داشتم که عنوان می‌کرد هنوز دوست دارد کفش صورتی رنگی که مادرش در دوران کودکی اجازۀ خرید آن را به وی نداده تهیه و استفاده نماید.


آموزش روحیه قناعت به کودکان

بهترین شیوه آموزش قناعت به کودکان، شیوه رفتاری است. وقتی پدر برای خود، لباس اضافی تهیه می‌کند، انتظار نداشته باشد فرزندش قناعت بیاموزد. قفسۀ کتاب، ماشین، گوشی تلفن و وسایلی که می‌خواهد تهیه کند، باید ساده‌تر و بادوام‌تر باشد. یک ضرب‌المثل انگلیسی‌ها دارند که می‌گویند:

The voice of action is louder than the voice of words.

همیشه صدای عمل از صدای کلام رساتر است. در فرهنگ غنی اهل بیت (علیه السلام) داریم که (کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم) با عمل خود، نه با زبان، مردم را دعوت کنید.

 

 

چادر زدن: توجه به حقوق دیگران

رعایت نکردن بعضی از قوانین و آداب رفتاری در فضای باز اشکالی ندارد. وقتی خانواده قصد دارد جهت تفریح در منطقه‌ای چادر بزند، کودک باید احساس کند که میهمان طبیعت است و نباید خسارتی به آن وارد کند. پس از ترک جنگل، کنار دریا و مناطق دیگر، نباید نشانه‌ای از زندگی انسان در آنجا باقی بماند. والدین باید کودکان را تشویق کنند تا در محیط چادر زدن، به دیگر افراد و حقوق آنها احترام بگذارد:

1-     دیوارۀ چادر ضخیم نیست و ممکن است صحبت‌های آرام نیز از خارج چادر شنیده شود. رعایت سکوت در ساعات استراحت ضروری است.

2-    منطقۀ اطراف باید پاکیزه بماند، زباله‌ها در کیسه و یا محفظه مخصوص آن قرار گیرد. غذا باید به روشی جمع‌آوری و نگهداری شود که حیوانات را به آن مکان جلب نکند.

3-    اگر افراد دیگری در آن منطقه چادر زده‌اند، کودک باید به آنها سلام کند اما مزاحم اوقات آنها نشود.

4-    در هنگام ترک منطقه، شرایط آنجا باید مانند قبل و یا بهتر از آن باشد.

 

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :