به دخت

 




چند مشكل كودك در نوروز

1- کودک در میهمانی شیطنت می‌کند و حرف شما را گوش نمی‌دهد.

بعضی اشخاص به محض دیدن کودک در میان جمع خود را جمع و جور می‌کنند. اما رفتار خوب کودک باعث تحسین همگان می‌شود. ابا شیطنت کودکان در یک جمع هم  مواجه می‌شویم اما تا چه حد مجاز هستیم جلو شیطنت کودکان را بگیریم؟ به جز کارهایی که ضرر قابل توجه و خطر دارد، کودکان را در بقیۀ کارها آزاد بگذارید. در وجود کودک نیروهای نهفته‌ای وجود دارد که باید رها شود، درغیر این صورت در آینده مشکل‌ساز خواهد بود. شیطنت کودکان، سبب شادابی آنان می‌شود و چون در کودکی بچگی کرده‌اند، در بزرگی بچگی نخواهند کرد.

 

  

رسول خدا (صل الله وعلیه وآله) فرمود: شیطنت کودک در کودکی، سبب افزایش عقل او در بزرگی خواهد بود.

امام کاظم (علیه السلام): شیطنت کودک در کودکی نیکو است، چرا که سبب بردباری او در بزرگی خواهد شد.

بسیاری از شیطنت‌های کودکان، اقتضای سنّ آن‌ها است و اگر پدر و مادر به این نکته توجه داشته باشند، بسیاری از رفتارهای شیطنت‌آمیز کودکان لذّت‌بخش می‌شود. توصیه می‌شود از رفتارهایی چون سروصدای زیاد در صورتی که سبب آزار دیگران نمی‌شود، دویدن و تحرّک فراوان در صورتی که خطری برایش ندارد، پریدن از ارتفاعات کم، بازی روی مبل و صندلی‌ها کودک را منع نکنید.

 

 در مورد رفتارهای ناصحیح کودکان در میهمانی والدین باید قبل از رفتن به میهمانی رفتار صحیح را به کودک گوشزد کنند. اگر شیطنت کودک زیاد است باید زمان میهمانی‌ها را کوتاه کنیم. در مورد کودکان خردسال بهتر است وسایل مورد علاقه او را به میهمانی ببریم تا بتواند با آنها سرگرم شود. نباید کودک در میهمانی به حال خود رها شود هر از چند گاهی به او سر بزنیم تا بداند که رفتار او زیرنظر است. می‌توان قبل از رفتن به میهمانی به کود کان یادآوری کرد که در صورت رفتار مؤدبانه جایزه دریافت خواهند کرد. در اجرای این قرار رفتارهای درستی که مدنظرمان است به کودک گوشزد کنیم. اگر آرام و متین باشی جایزه دریافت می‌کنی.

2- کودک می‌خواهد تا دیروقت بیدار بماند.

دیده شده هنگامی که خواب کودکان و برنامه‌ی تغذیه‌ای آنها به هم بخورد رفتارهای نامناسب و جیغ و داد از خود بروز می‌دهند. باید سعی کنیم برنامه کودکانمان در میهمانی به هم نخورد که از رفتار آنان در میان جمع شرمنده شویم. در مورد کودکان بزرگتر می‌توانیم اجازه دهیم که در ایام عید آزاد باشند چون کودکان دوست دارند زمان بیشتری را با کودکان فامیل به بازی سپری کنند منتها هنگامی که به پایان تعطیلات نزدیک می‌شویم برنامه روزانه کودک را تنظیم کنیم تا برای مدرسه رفتن به مشکل برنخورند.

3- کودک در مقابل مهمانان رفتار دور از ادب انجام می‌دهد.

هیچ‌گاه کودک را در مقابل دیگران تنبیه نکنید. می‌توانیم به او بگوییم چون دفعه اول بوده که این کار زشت را انجام داده از او می‌خواهیم که دیگر این کار را انجام ندهد. والدین نباید خیلی حساسیت نشان دهند، می‌توانند از اشتباهات خفیف چشم‌پوشی کنند. گاهی اوقات کودکان کلماتی را به زبان می‌آورند که معنی آن را نمی‌دانند. در این مواقع بی‌توجهی بهترین راهکار است. باید توجه کنیم که مدام به کودک نگوییم (این کار را بکن) (این کار را نکن) استفادۀ از این روش باعث می‌شود کودک دیگر به تذکرات والدین توجهی نکند.

4- کودک اسباب‌بازی‌هایش را به دوستانش نمی‌دهد.

کودکان تا 5 سالگی همه چیز را مال خود می‌دانند و این یک حس طبیعی است. برای این که کودکمان اذیت نشود، از او بخواهیم وسایلی که دوست ندارد به کودکان دیگر بدهد را دور از چشم آنها قرار دهد تا نه خود اذیت شود و نه کودکان میهمان. این رفتار طبیعی است و بیشتر در همین سن دیده می‌شود. کودک در این سن، حس تملک دارد و مایل نیست دیگران (به ویژه همسالان) به آن‌ها دست بزنند.

لازم نیست این روحیه را از بین ببرید. می‌توانید برای تعدیل این حس ساعتی پیش از آمدن مهمان به منزل شما، با اسباب‌بازی‌هایش بازی کند، البته به میهمان نیز توصیه می‌شود اسباب‌بازی مورد علاقه فرزندش را همراه ببرد. بار دیگر تأکید می‌کنیم فرزندتان را وادار نکنید اسباب‌بازی‌هایش را به دوستش بدهد، زیرا این احساس او را حریص‌تر می‌کند و بر حس تملک او می‌افزاید اما می‌توانید به او هشدار دهید که اگر برخی اسباب‌بازی‌هایش را به دوستش ندهد، ناراحت می‌شود و دیگر به منزل آنها نمی‌آید. با افزایش سن کودک از بازی با همسالان لذت می‌برد در نتیجه حس بخشش و تعاون در او افزایش خواهد یافت.

 

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :