به دخت

 




حکم قطع کردن نماز

نمازهای نافله: اگر نماز نافله، نافله غیر نذری باشد قطع آن جایز است.

اگر نماز نافله، نافله نذری باشد در رابطه با اینکه قطع آن جایز است یا نه؟ نظر فقها متفاوت است به این صورت که فقهایی که نماز نافله را به خاطر نذر و مانند آن واجب می دانند می  گویند اگر نماز به خصوصی را نذر کرده باشد قطعا نباید قطع کند ولی اگر نافله به خصوصی نبوده بنابر احتیاط واجب قطع کردن جایز نیست.

نمازهای واجب:

قطع مکروه:

 شکستن نماز برای مالی که اهمیت ندارد مکروه است.

قطع جایز:

قطع کردن نماز برای حفظ مال یا دفع ضرر مالی یا جانی، جایز است.مانند قطع کردن نماز برای گرفتن بدهکاری که در حال فرار است و یا حیوانی که قصد فرار دارد.اکثر فقها و هم چنین حضرت امام ره فرموده اند: درتمام حاجات عرفی شکستن نماز جایز است.اگرچه احتیاط مستحب آن است که به همان موارد ضرورت اکتفا شود.

قطع مستحب:

اگر قبل از آنکه به اندازه رکوع خم شود یادش بیاید که اذان یا اقامه را فراموش کرده اگر وقت نماز وسعت داشته باشد مستحب است برای گفتن آنها نماز را بشکند به شرط آنکه از اول بنای گفتن آنها را داشته باشد، ولی اگر بنا نداشته باشد نمی تواند برگردد و اما اگر بعد از رکوع یادش بیاید در رابطه با اینکه شکستن نماز مستحب باشد یا نه نظر مراجع متفاوت است.

قطع واجب:

قطع نماز در موارد زیر واجب است؛

1-   شکستن نماز برای حفظ جان خود یا کسی که حفظ جانش واجب است و یا حفظ مالی که نگهداری آن واجب باشد و بدون شکستن نماز حفظش ممکن نباشد.

 2-   اگر در وسعت وقت مشغول نماز باشد و طلبکار طلب خود را مطالبه کند چنانچه بتواند در بین نماز طلب او را بدهدباید در همان حال بپردازد و اگر بدون شکستن نماز دادن طلب او ممکن نیست باید نماز را بشکند و طلب او را بدهد بعد نماز را بخواند. ولی بعضی از فقها فرموده اند: نماز را تمام کند و بعد طلب را بدهد و این مقدار تاخیر منافاتی با اینکه باید طلب را فورا پرداخت کرد ندارد. مگر انکه ضرورت خاصی داشته باشد، مثل اینکه  همراهان و همسفران طلبکار میروند و او به زحمت میفتد.

 3-   اگر در بین نماز بفهمد که مسجد نجس است، چنانچه وقت تنگ است باید نماز را تمام کند و اگر وقت وسعت دارد باز هم در مواردی نماز را تمام می نماید و در بعضی از موارد باید نماز را بشکند که در زیر بیان می شود:

 الف- تمام کردن نماز منافات با فوریت ندارد مثل اینکه آخرهای نماز متوجه شود که مسجد نجس است.

ب- در حال نماز بتواند تطهیر کند بدون اینکه منافاتی با نماز داشته باشد و اگر نماز را به هم می زند باید نماز را بشکند و مسجد را تطهیر کند و بعد نماز را بخواند و هم چنین در وسعت وقت اگر ببیند در صورت تمام کردن نماز قدرت تطهیر مسجد را پیدا نمی کند که در این صورت هم باید نماز را قطع نماید.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :