به دخت

 




اسلام در میان سایر ادیان بیشترین توجه را به خانواده دارد

عشرت شایق در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان فارس در‌خصوص موقعیت‌ها، مؤلفه و کارکرد خانواده در اسلام اظهار داشت: خانواده یکی از قدیمی ترین نهادهای اجتماعی و سنگ بنای جامعه بوده و در مقاطع و جوامع مختلف دارای نقش، پایگاه و منزلت های گوناگون است به گونه‌ای که هیچ جامعه ی بشری بدون خانواده برپا نمانده نمی‌ماند و این نهاد با این که هسته ای کوچک از اجتماع است اما در حیات اجتماعی مردم نقش و تأثیری فوق العاده دارد و با داشتن عناصر اصلى جامعه، همچون آینه‌اى انعکاس دهنده واقعیت‌های اجتماعى اس

 

وی افزود: تحولات اجتماعى بشر بویژه در عصر حاضر مفهوم خانواده را دچار دگرگونى‌هایى کرده و گاه موجبات دورى از اهداف تشکیل خانواده شده است خانواده، عمومى ترین سازمان اجتماعى بوده و بر اساس ازدواج بین مرد و زن شکل مى گیرد و این گروه کوچک، حد فاصل بین فرد و جامعه قرار گرفته است.

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خانواده هسته نخست تمام سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی بوده و همه نقش های مربوط به ایجاد تمدن، انتقال مواریث و رشد و شکوفایی انسانیت از طریق این نهاد دنبال می‌شود، گفت: سنت‌ها، عقاید و آداب، ویژگی‌های فردی و اجتماعی توسط نهاد خانواده به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

شایق ادامه داد: تشکیل خانواده و ازدواج گرچه یک پدیده فطری است، اما با دخالت مذهب، فرهنگ، عرف و آداب اجتماعی، اصل طبیعی خود را نشان می دهد و به همین علت است که هر انسانی با هر فرهنگ، بینش و فلسفه‌ای به ازدواج گرایش دارد و جز در موارد استثنایی از انجام آن خودداری نمی کند.

وی با اشاره به اینکه اسلام، در ابعاد مختلف زندگى خانوادگی، دستورها و آموزه‌های مفیدی ارائه کرده است، گفت: این آموزه‌ها باعث شده تا اسلام در میان ادیان الهى، دینی محسوب شود که بیشترین توجه را به زندگى خانوادگى معطوف کرده و این امر را مقدس شمرده است.

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اسلام خانواده را از مهمترین و اساسی‌ترین واحدهای اجتماعی دانسته که بنای آن بر الفت و همدلی استوار گشته و روابط آن بر مؤدت و رحمت پایه گذاری شده است بر این اساس پایه گذاری نهاد خانواده محبوب ترین بناها در پیشگاه خداوند به شمار می‌آید.

شایق با اشاره به اینکه اسلام خانواده را گروهی متشکل از افراد معرفی می‌کند که هسته اولیه آن را ازدواج مشروع زن و مرد تشکیل می دهد، افزود: این دین الهی به عنوان برترین دین براى سعادت و سلامت دنیوى و اخروى انسان‌ها، برنامه‌هایى را قرار داده که تشکیل خانواده از مهمترین آنها ست و در این برنامه‌ها، نیازهاى طبیعى انسان و شرایط اجتماعى او در همه ابعاد در نظرگرفته شده به طوری‌که افراد تشکیل دهنده خانواده نسبت به هم مسئولیت‌هاى اجتماعى، حقوقى، تربیتى، رفتارى، اقتصادى و دینى دارند.

وی اضافه کرد: از دید اسلام اساس زندگی خانوادگی برمحبت وعشق بنا شده است، از نظر تعالیم اسلام، نکاح عقدی است که براساس آن رابطه زوجیت بین زن و مرد برقرار شده و دراثر آن طرفین دارای وظایف و حقوق جدید می شوند و مکتب انسان ساز اسلام از روزگار قدیم درباره اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده سخن گفته است.
 
نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در آئین اسلام، تشکیل خانواده خدمتی است به زن و مردی که برای حیات مشترک پیوندی برقرار کرده‌اند اما در کنار این واقعیت، ذکر این نکته نیز ضروری است که تشکیل خانواده به نوعی خدمت است به اجتماع برای دور داشتن آن از عوامل فساد و لغزش و ایجاد احساس مسئولیت ، و بدیهی است که روابط اعضای خانواده نسبت به هم بر مبنای صمیمیت، فداکاری و گذشت است و طرفین براساس صفات عالیه انسانی راه سازگاری با یکدیگر را در پیش گرفته و حتی در مواردی همسر خود را بر خویشتن مقدم می دارند.

وی اظهار داشت: اسلام زندگی خانوادگی را بر مبنای حقوق و مسئولیت قرار داده و وظیفه هر یک از اعضا را نسبت به خانواده معلوم و مشخص کرده است و زن و شوهر مسلمان وظیفه دارند بنای حیات اجتماعی را در خانواده پی ریزی کنند چون ازدواج اولین گامى است که انسان از خودپرستى و خود دوستى به سوی دیگر دوستى بر مى دارد و اگر تا پیش از ازدواج تنها یک «من» وجود داشت و همه چیز براى «من» بود با انعقاد عقد نکاح این «من» شکسته مى شود.
 
شایق افزود: شهید مطهرى در تألیف‌هاى خود به مسئله ازدواج، اهمیت فراوانى داده و با توجه به نیازهای انسان در عصر حاضر، به تبیین قوانین اسلام در زمینه ازدواج پرداخته است. به نظر این متفکر برجسته ، دین اسلام اصرار فراوانى دارد که محیط خانوادگى، آمادگى کامل را برای کامیابى زن و شوهرداشته باشد چرا که اسلام اساس خانواده را بر مودت ورحمت دانسته وبرحفظ وتشکیل آن تأکید زیادی دارد.
 
نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بعد عاطفى محیط خانواده محل بروز عمیق‌ترین روابط و منشأ روابط عاطفى در اجتماع است، ادامه داد: زن یا مردى که در امور خانواده کوتاهى کنند، مورد نکوهش صریح اسلام قرارمی‌گیرند و از طرف دیگر تعالیم اسلامی شخصیت واقعی انسان را مد نظر دارد و نیک بختی و سعادت زوجین را در سایه عقد و پیمان ازدواج با در نظر داشتن معیارهای انتخاب همسر تضمین می کند.

وی بیان کرد: در اکثر جوامع بشری ملاک انتخاب مرد برای ازدواج، معمولاً در درجه اول قدرت اقتصادی و در درجات بعدی صورت ظاهری اوست و در انتخاب زن، زیبایی و گاهی وضعیت اجتماعی یا اقتصادی مد نظر قرار می‌گیرد اما اسلام با این ملاک ها مخالف است، زیرا این ملاک‌ها صرفاً مادی و بی دوام و کوتاه مدت بوده و ارزش حقیقی محسوب نمی شوند.

شایق عنوان کرد: در اسلام بـرای تـشـکیل خـانـواده ، استانداردهایی معرفی شده است و هرقدر ارکان تـشکیل دهنده خانواده با آن استانداردها منطبق باشند به همان مقدار از شایستگی و برتری بـرخـوردار خـواهـنـد بـود مانند برخورداری از فضیلت‌ها و ارزش‌های اسلامی که در روایات به عنوان مهمترین ویژگی برای شایسته ترین زنان و مردان اعلام شده است.
 
نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از نظر اسلام مهمترین وظیفه مرد در قبال خانواده، تهیه وسایل معیشت برای اعضای خانواده است، گفت: زن نیز موظف به اداره کانون خانواده و ایجاد گرمی، آرامش و تربیت فرزندان است.

شایق گفت: این درست است که بر اساس آموزه‌های دینی ما، خانواده به صورت یک واحد تولیدی و اقتصادی نیست امروزه زن و شوهر هر کدام موظف به انجام وظایفی هستند که مستقیما همه امور خانواده از جمله اقتصاد خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :