به دخت

 




زن از نگاه اندیشمندان غرب/بخش اول

اشاره: نگاه مادی، زورمحور و لذت‌محور غرب نسبت به انسان و جایگاه معنوی او، همواره به زیان خود انسان منجر شده و در این میان زن به عنوان موجود ضعیف‌تر بیش از دیگران مورد نگاه‌های تحقیر‌آمیز و ستمگرانه قرار گرفته است. قسمت‌هایی از سخنان مشهورترین اندیشمندان غربی به زن را مرور می‌کنیم.

 

سقراط (فیلسوف بزرگ یونانی قرن 5): وجود زن، بزرگترین منشأ انحطاط بشری است.

ارسطو (فیلسوف یونان باستان، قرن 4): زن چیزی نیست مگر مرد ناکام، خطای طبیعت و حاصل نقصی در آفرینش.

 

وجود زن منشأ بحران و انهدام جهان است، زن به مانند درخت مسمومی است که از بیرون زیبا می‌نماید ولی وقتی گنجشک‌ها آن را می‌خورند بی‌درنگ می‌میرند. خدا زن و برده را آفرید تا به مرد خدمت کنند.

فیثاغورث (دانشمند یونانی قرن 6): اصل خوبی وجود داشته و نظم و نور و مرد را آفریده و نیز اصل بد، که آشوب، تیرگی و زن را آفریده است.

افلاطون (یکی از بزرگترین فلاسفه جهان در آتن، قرن 5): از میان امور نیکی که به سبب آن‌ها باید خدایان را سپاس گزارد نخست این است که خدایان من را آزاد آفریده‌اند نه برده و دوم این که من را مرد خلق کرده‌اند نه زن.

مونتسکیو (از رهبران آزادی اندیشه فرانسه، قرن 18): زن‌ها در زندگی خانوادگی باید تابعی از مرد باشند. برخلاف عقل و طبیعت است که زن‌ها ارباب خانه باشند.

برتولت برشت (نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر و شاعر آلمانی، قرن 19): باید از زنان استفاده کرد و هنگامی که مقصودت را برآوردند دورشان انداخت.

 



نظرات ارسال شده
نگین
دوشنبه 6 آذر 1391


چه بیخود نظر دادن همه میدونن که زن گوهر آفرینشه


0
0
هدي
چهارشنبه 15 شهریور 1391


نظرات ائمه وكارشناسان اسلامي رودركناراين مطالب يادآورشيدلطفا


0
0
انسيه
چهارشنبه 15 شهریور 1391


چقدر تفكرات خشني دارن اين غربيا بر خلاف ظاهر متمدنشون......


0
0
محجبه
چهارشنبه 10 خرداد 1391


عجب!!!


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :