به دخت

 




چرا وقتی زن درخواست طلاق کند به او مهریه نمی‌رسد؟

همان گونه که مهریه حق زن است طلاق نیز حق مرد است و اگر زنی بخواهد بدون دلیل مشروع و به واسطه کراهتی که از ادامه زندگی با شوهر دارد طلاق بگیرد بایستی رضایت شوهر در صرف‌نظر کردن از حق طلاق را جلب نماید. امّا اگر زنی به دلیل عسر و حرج ناشی از عدم رعایت حقوق زناشویی مانند عدم پرداخت نفقه، تقاضای طلاق کند حاکم می‌تواند مرد را به رعایت حقوق زناشویی الزام، تعزیر و نهایتاً طلاق زن را بدون رضایت شوهر اجرا نماید.

از این رو زن می‌تواند کلیه مهریه خود را مطالبه کند و از شوهر ناسازگار خود جدا شود، ولی در صورتی که زن بخواهد بدون دلیل مشروع و بدون این که شوهر از وظایف شرعی و قانونی خود کوتاهی کرده باشد و صرفاً به دلیل کراهت از شوهر از او جدا شود، باید رضایت شوهر را در طلاق دادن جلب نماید که این امر در قالب طلاق خلع و مبارات صورت می‌گیرد.

شوهر برای ازدواج متحمل هزینه‌های گوناگون مادی و معنوی شده است و قصد ادامه زندگی با همسر خود را دارد، امّا زن به دلایل موردنظر خود خواهان طلاق است، لذا باید نوعی جبران کند.

ثانیاً: طلاق، حق مرد است، لذا زن با بذل مال یا مهر خود به نوعی رضایت او را جلب می‌کند و از لجاجت مرد می‌کاهد. همچنین زن برای رهایی خود این کار را انجام می‌دهد و بدیهی است که کسی می‌خواهد به خواسته‌ای دست یابد باید از خواسته‌ی دیگری چشم‌پوشی کند. زن نمی‌تواند هم خواهان طلاق باشد هم مهریه، چرا که زن دنبال رهایی از مردی است که از وی کراهت دارد و در این صورت طلب مهریه به عنوان هدیه و شیرینی زندگی از او توقع نابجایی است.

 




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :