به دخت

 




چقدر با علائم و زبان ناخن‌ها آشنا هستید؟

بسیاری از بیماری‌ها وقتی عارض می‌شوند، روی ناخن‌ها تأثیر می‌گذارند، پس برای سالم بودن بهتر است علائم را بهتر بشناسید و بیش‌تر مورد توجه قرار دهید.


 

1- فرورفتگی: وقتی سطح صاف و صیقلی ناخن دچار تغییراتی می‌شود و به  در بیش‌تر موارد دلیل بروز این فرورفتگی‌ها بیماری التهابی مزمن پوست با نام پسوریازیس است که سبب سرخ شدن پوست اطراف ناخن نیز می‌شود. وقتی بیماری پسوریازیس درمان می‌شود، ناخن به مرور زمان به شکل اولیه و طبیعی خود بازمی‌گردد.

2- قاشقی شکل شدن: یک ناخن سالم شکل خاصی دارد: کمی از وسط رشد می‌کند و وقتی نزدیک نوک ناخن می‌شود کمی به داخل برمی‌گردد. وقتی ناخن این حالت را ندارد و شکل ناخن تغییر کرده، پس حتماً مشکلی وجود دارد. پزشکان به ناخن‌های تغییر شکل پیدا کرده ناخن‌های قاشقی شکل می‌گویند و آن را نشانه کم‌خونی و فقر آهن می‌دانند. وقتی فردی دچار فقر آهن با کم‌خونی است، اغلب چند ماه بعد این بیماری خود را با تغییر ناخن‌های او نشان می‌دهد. و وقتی بیماری برطرف شد، با رشد ناخن جدید مشکل تغییر شکل نیز برطرف می‌شود.

3- ورقه ورقه شدن ناخنها: سطح ناخن از لایه‌های متعدد کراتین تشکیل شده است. این لایه‌ها به هم چسبیده‌اند و در حالت طبیعی همین چسبندگی سبب شکل گرفتن یک ناخن قوی و محکم می‌شود. وقتی از ناخن‌ها محافظت نکنید، برای مثال اگر خیلی با آب کار کنید یا در مجاورت هوای سرد یا نمناک یا خشک قرار بگیرید، این لایه‌ها از هم جدا می‌شوند و حالت ورقه ورقه پیدا می‌کنند. مراقبت بهتر از آن‌ها، سوهان زدن‌های مرتب و چرب نگاه داشتن می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. ورقه ورقه شدن ناخن گاهی به دلیل کمبود لینولئیک اسید است. بهترین راه برای جبران این کمبود استفاده از روغن‌های گیاهی است.

4- سستی و شکنندگی: تقریباً 20 درصد زنان از شکننده بودن ناخن‌های خود شکایت دارند و شاید در ظاهر این ناراحتی تنها به شکستن ساده ناخن‌ها ختم شود ولی علل این بیماری عمیق‌تر است. ناخن‌های شکننده ناخن‌هایی هستند که نمی‌توانند رطوبت را در خود نگاه دارند و به همین دلیل، سطح ناخن خیلی راحت خشک و شکننده می‌شود. تیروئید غیرفعال می‌تواند از دلایل خشکی پوست و شکننده بودن ناخن‌ها باشد. از سوی دیگر، کمبود آهن نیز همین مشکل را پیش می‌آورد و تنها راه درمان، خوردن میوه و سبزی‌های تازه و گوشت قرمز و تخم‌مرغ است. مصرف ویتامین B کمپلکس نیز در بهبود شکنندگی ناخن‌ها مؤثر است. عادات روزانه نیز می‌تواند از جمله علل سستی و شکنندگی ناخن‌ها باشد، از جمله این عادات، شستن زیاد دست‌ها و خشک کردن آن‌ها است.

5- زرد شدن ناخنها: ناخن سالم اغلب به رنگ صورتی است. اما اگر ناخن تغییر رنگ داد، نشانه بروز یک بیماری است. زرد شدن ناخن‌ها گاهی نشانه عفونت ریوی یا دیابت است. ظاهر شدن لکه‌های زرد روی ناخن‌ها نیز نشانه بیماری پسوریازیس است. خانم‌هایی که برای مدت طولانی روی ناخن‌هایشان لاک پررنگ می‌زنند نیز اغلب دچار زردی ناخن می‌شوند. البته این زردی جای نگرانی ندارد و به مرور زمان به حالت اول بازمی‌گردد.

6- لکههای سفید: در بیش‌تر مواقع ظاهر شدن لکه‌های سفید کوچک روی سطوح صورتی ناخن به دلیل ضربه است. در صورتی که به ریشه ناخن جایی که سلول‌های جدید ناخن ساخته می‌شوند، صدمه‌ای هرچند خفیف وارد شود شما نتیجه این صدمه را به شکل لکه‌های سفید رنگ می‌بینید. البته چون چند هفته طول می‌کشد تا این سلول‌های تازه ساخته شده روی سطح ناخن بیایند. در نتیجه شما ضربه را فراموش کرده و تنها لکه‌های سفید را می‌بینید. بروز لکه‌های سفید روی ناخن دلایل دیگری هم می‌توانند داشته باشند. مانند پسوریازیس، اگزاماهای پوستی، کمبود روی و ... از جمله دلایل شایع بروز این لکه‌ها هستند.

7- چرخش رنگ: شایع‌ترین دلیل تغییر رنگ ناخن، نوعی عفونت قارچی است. عفونت مخمری و عفونت‌های باکتریایی به راحتی در اثر استفاده از وسایل غیراستریل و غیرشخصی در سالن‌های آرایش می‌توانند منتقل شوند. عفونت‌های مخمری می‌توانند سبب جدا شدن ناخن از پوست شود. در این حالت به تدریج ناخن از پوست فاصله می‌گیرد و شکاف مابین آن‌ها را ماده‌ای پنیری شکل، نرم و سفید می‌پوشاند. عفونت‌های باکتریایی سبب سبز شدن تدریجی ناخن می‌شود. فرو رفتن اشیای تیز به زیر ناخن نیز گاهی سبب بلند شدن ناخن و عفونت باکتریایی نواحی اطراف آن می‌شود.

 



نظرات ارسال شده
رزا
چهارشنبه 18 مرداد 1391


جالب بود


0
0
مهين
چهارشنبه 18 مرداد 1391


نميدونستم انقدر ناخن مهمه من كه فقط زماني كه بلند ميشه كوتاه ميكنمش كه دست و پا گير نشه


0
0
اكرم
شنبه 14 مرداد 1391


سلام نمي دونستم ناخن هم بيماري داره ممنون


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :