به دخت

 




باور غلط در مورد شامپو

واژه «شامپو» از یک لغت هندی "Champoo"به معنای ماساژ دادن یا مالش دادن گرفته شده است. قبل از این که شامپو به صورت امروزی با تولید انبوه به بازار عرضه شود، مردم برای شستن موهای خود از مواد گیاهی‌ای مانند سدر، کتیرا و ... استفاده می‌کردند تا این که مصرف صابون و متعاقب آن شامپوهای صابونی جهت مصرف در اختیار مردم گذاشته شد که زمینه را برای کسب درآمدهای سرشار مهیا نمود.

 بدین سبب باورهای غلط زیادی برای مصرف محصولات فوق در جوامع اشاعه گردید که به گروهی از آن‌ها اشاره می‌شود:.

 باور غلط 1: تأثیر شامپوها با آب گرم افزایش پیدا میکند

بسیاری عادت دارند سر خود را با آب گرم بشویند و معتقدند این کار چربی موها را تمیزتر کرده و شامپو نیز بهتر کف می‌کند. اما این باور تا حد زیادی نادرست و غلط است. بهتر است قبل از مصرف شامپو موها را با آب ولرم بشویید. هنگام آبکشی موها، ابتدا با آب گرم و در انتها با آب ولرم و حتی سرد موها را بشویید تا منافذ غدد چربی پوست سر بسته شود. این کار موجب می‌شود تا موها دیرتر چرب شوند. استفاده از آب گرم به تنهایی توصیه نمی‌شود.

 باور غلط 2: شامپوهای تقویتی باعث رشد مو میشوند

این باور یکی از رایج‌ترین باورهای غلط در مورد شامپو است که سالانه موجب فروش میلیون‌ها شامپوی تقویت‌کننده در سراسر جهان می‌شود. شامپوهای تقویت‌کننده مولکول‌های بزرگی دارند که از پوست سر جذب نمی‌شوند. این شامپوها مانند لایه‌ای روی ساقه مو را می‌پوشانند و باعث ترمیم آسیب‌های آن می‌شوند و بر رشد مو تأثیری ندارند.

 باور غلط 3: شستشوی مو هرچه بیشتر، بهتر

برخی معتقدند باید هر روز موهایشان را شامپو بزنند، برخی هم اعتقاد دارند که هر هفته یک نوبت از شامپو استفاده کنند. در حقیقت فاصله شامپو کردن موها بستگی به نوع مو دارد. به طور کلی مواد شوینده برای زدودن چرک و آلودگی‌های محیطی و ترشحات چربی و غدد سباسه و عرق استفاده می‌شود. اگر موهایتان زود کثیف و چرب می‌شود دفعات شستشو می‌تواند اضافه شود. اما باید به خاطر داشت که شستشوی زیاد همواره با شانه زدن موجب شکستگی موها می‌شود. در موهای چرب، شستشوی حداکثر هفته‌ای 3 بار توصیه می‌شود به یاد داشته باشید غلافی که به طور طبیعی دور مو وجود دارد، همراه مقداری چربی است که از غدد چربی پوست سر ترشح می‌شود و مانند لایه‌ای روی ساقه مو را گرفته، و مانع تبخیر آب در ساقه مو می‌شود. به هر دلیلی اگر این غلاف آسیب ببیند، قدرت نگهداری آب کم و در نهایت مو خشک و شکننده می‌شود که یکی از علت‌های مهم آن شستشوی زیاد و مصرف مواد شوینده نامناسب است.

 باور غلط 4: تمامی ویتامینهای شامپو برای مو مفید است

تقریباً تمامی ویتامین‌ها برای رشد مو ضروری می‌باشند اما بهتر است بدانید بسیاری از ویتامین‌ها که نام آن بر روی شامپوها درج می‌شود، اصولاً به داخل مو نفوذ نمی‌کنند و ذکر نام آن‌ها صرفاً یک نوع تبلیغ تجاری محسوب می‌شود. استفاده از این ویتامین‌ها هیچ تأثیری بر روی موهای شما نخواهد داشت.

حامل‌های ویتامین باید طوری باشد تا ویتامین بتواند فعالیت خود را حفظ کند و از طرفی نباید با ویتامین ترکیب شود یا آن را غیرفعال و یا تجزیه کند، هم‌چنین باید شرایط نفوذ ویتامین به مو را فراهم کند. در طول ساخت، در بسته‌بندی نهایی و در طول مصرف، باید ویتامین در فرم فعالش باقی بماند. مهم‌تر از همه این که، ویتامین باید به بافت هدف خود برسد. این شرایط سختِ تولید باعث شده است تا بسیاری از شامپوها و محصولات آرایشی و بهداشتی مربوط به مو که ادعای ویتامینه بودن می‌کنند در حقیقت خالی از ویتامین مؤثر باشند.

 باور غلط 5: شامپو هرچه قویتر، بهتر

هرچند شامپوهای قوی موهای چرب را بهتر تمیز می‌کند، اما مصرف آن در درازمدت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. چنان‌چه مو و پوست سرتان چرب باشد بهتر است از شامپو گیاهی استفاده کنید. چون شستشوی مرتب مو با شامپوهای قوی و شیمیایی به موی سر آسیب می‌رساند. به یاد داشته باشید یک شامپو باید قدرت پاک‌کنندگی ملایمی داشته باشد. شامپویی که کل چربی موها را بزداید شامپوی مطلوبی نیست.

 باور غلط 6: شامپوهای ویتامینه جلوی ریزش مو را می‌گیرند

استفاده از شامپوها و لوسیون‌های حاوی ویتامین‌ها اصولاً تأثیری در جلوگیری از ریزش مو ندارند و پس از شست‌وشو با آب تقریباً نیز از دست می‌روند بنابراین ارزش چندانی در افزودن این‌ها به مواد شوینده وجود ندارند. ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C و E خاصیت زدودن رادیکال‌های آزاد را دارند و در سطح پوست اگر به حالت ثابت باقی بمانند می‌توانند تا اندازه‌ای در پیشگیری از آسیب‌های پوستی و تیره در مقابل نور آفتاب مؤثر باشند ولی روی موها که فاقد خواص پوست زنده هستند چنین اثراتی ندارند. اکثر شامپوهایی که تحت عنوان جلوگیری از ریزش مو با قیمت‌های گزاف فروخته می‌شوند در واقع شامپوهای بسیار ملایمی هستند که به ساقه مو آسیب نمی‌رسانند.

 

 



نظرات ارسال شده
دوشنبه 23 مرداد 1391


از مطلب هاي اين مدليه سايتتون لذت ميبرم


0
0
ماندانا
چهارشنبه 18 مرداد 1391


ممنون


0
0
فاطمه
چهارشنبه 18 مرداد 1391


اين باورهاي غلطي كه مطرح كردين همش رو داشتم


0
0
مهرناز
چهارشنبه 18 مرداد 1391


تلويزيون خيلي در مورد ويتامينه بودن شامپوها تبليغ مي كنه


0
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :